سه‌شنبه 28 حمل 1403 برابر با Tuesday, 16 April , 2024
جستجو
Close this search box.
نمایشگاه تعاملات و اشتراكات فرهنگی ایران و افغانستان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم

به گزارش خبرگزاری مهاجر، نمایشگاه تعاملات و اشتراكات فرهنگی ایران و افغانستان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم برگزار شد. کانون علمی فرهنگی تدبیر(دانشجویان افغانستانی دانشگاه آزاد) نمایشگاه و جشنواره ياقوت سرخ را با محوریت تعاملات و اشتراکات فرهنگی ایران و افغانستان برگزار کرد.

مرتضی فقیهی دبیر کانون علمی فرهنگی تدبیر گفت: این نمایشگاه با اهداف فرهنگ‌شناسی و تمدن‌شناسی دو کشور برگزار گردید که مسئولان محترم دانشگاه، فعالان فرهنگی مهاجر افغانستانی و دانشجویان از آن بازدید کردند.

سید موسی حسینی، روانشناس و عضو دانشگاه طبی کابل، سخنران علمی این برنامه درباره‌ی نسل‌های مختلف دانشگاه‌ها و تحول مفهوم سواد از گذشته تا به امروز سخن گفت و تاکید کرد: کسی که امروز مدرک تحصیلی دکتری می‌گیرد طبق مفهوم تازه‌ی سواد فقط پنج درصد سواد دارد. تحصیل دکتری به خودی خود پنج درصد سواد است و در بقیه‌ی موارد نیازمند آموزش و یادگیری است.

حمزه محمودی شاعر مهمان این محفل تازه‌ترین سروده‌هایش را درباره‌ی افغانستان خواند و تحسین شنوندگان را برانگیخت.

مرتضی شاهترابی، نویسنده و پژوهشگر تاریخ و ادبیات، نیز بر یگانگی تاریخ و فرهنگ افغانستان و ایران تاکید کرد و افزود: جدایی سیاسی این دو سرزمین بیشتر از سیصد سال عمر ندارد و این جدایی در برابر چند هزار سال تاریخ مشترک این دو کشور اندک و ناچیز است. او سرزمین‌های امروزین ایران و افغانستان را جغرافیای تمدن‌خیز و خاستگاه تمدن‌های بزرگ بشری شمرد و اشتراک و تعامل فرهنگی این دو کشور را در تاریخ معاصر بررسی کرد.

در پایان نمایشگاه و اختتامیه، جشنواره‌ای با عنوان یاقوت سرخ برگزار شد که اصلی‌ترین هدفش علاوه بر اختتامیه جشنواره تعاملات و اشتراکات فرهنگی ایران و افغانستان، معرفی و تقدیر از دانشجویان نخبه‌ی علمی و فرهنگی افغانستانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم بود.
این جشنواره با بخش‌های متنوعی اعم از سخنرانی علمی و فرهنگی و شعرخوانی همراه بود و با حضور و سخنرانی مقامات و مسئولان اداری همچون مدیر محترم اداره کل امور اتباع استان قم جناب آقای زارعی و ریاست محترم دانشگاه علوم پزشکی آزاد استان قم جناب آقای دکتر رئيس عبداللهی ادامه یافت.
در این جشنواره دانشجویان به نشانه‌ی اعتراض به تصمیم نامشروع و خلاف حقوق بشری حکومت طالبان (منع تحصیل دختران) یک دقیقه سکوت اختیار کردند و مخالفت خود را با این تصمیم به این شکل به تصویر کشیدن

معاون کانون علمی فرهنگی تدبیر آقای سید زهیر حیدری اظهار داشت : یکی از اهداف بزرگ این جشنواره معرفی و تقدیر از دانشجویان نخبه‌ی علمی و فرهنگی افغانستانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم بود. که حدود یک چهارم از دانشجویان افغانستانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم نخبه‌ی علمی و فرهنگی هستند.
حیدری ضمن تشکر از عوامل و مسئولین محترم دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم گفت‌: دانشجویان افغانستانی دانشگاه آزاد استعدادهای فراوانی در زمینه‌های مختلف علمی و فرهنگی دارند که باید بستر پیشرفت آنها را فراهم کرد.
وی به نمایندگی از کانون علمی فرهنگی تدبیر اعلام کرد که کانون علمی فرهنگی تدبیر آمادگی پیگیری هرگونه مشکلات دانشجویی، دانشجویان افغانستانی را دارد و تلاش می‌کند که مسائل مربوط به دانشجویان را تسهیل و به مسئولین ذی ربط ارجاع دهد.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=3018
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x