شنبه 1 ثور 1403 برابر با Saturday, 20 April , 2024
جستجو
Close this search box.
بتول ناصری

زندگی نامه بتول ناصری

بتول ناصری، مدرس فن بیان و سخنوری مهاجر افغانستانی است، او در کنار تدریس خود، مجری شبکه هد هد در صدا و سیمای ایران می باشد.

خانواده بتول ناصری

بتول ناصری در سال 1371 در خانواده مذهبی و متعصب متولد شد، به طوری که حضور دختران و زنان را در جامعه مایه ننگ میدانستند. وی فرزند پنجم از خانواده ده نفره اش است.
پدر او یک روحانی نویسنده، پژوهشگر و سخنران بود که برای همه زنان و مردان سخنرانی می‌کرد، پدر بتول ناصری در سال 1391 درگذشت.
بتول ناصری در حال حاضر در شهر قم به همراه مادر و دو خواهرش زندگی میکند، وی به دلیل شرایط شغلی خود و بیماری مادرش که نیاز به دیالیز دارد 5 روز در قم و 2 روز از هفته را در تهران سپری می کند.

تحصیلات بتول ناصری

بتول ناصری فارغ التحصیل شده از رشته مربی کودک و علوم معارف اسلامی می باشد، همچنان او کارشناسی خود را از رشته کلام اسلامی از دانشگاه جامعه الزهرای قم به دست اورده است.

 

آشنایی بتول ناصری با فن بیان و سخنوری

بتول ناصری در رابطه با آشنایی اش با فن بیان در مصاحبه هایش می گوید:

” اگر بخواهم راستش را بگویم اصلا نمی‌دانستم فن بیان یعنی چه؟ و اصلا دنبال فن بیان هم نبودم. سال ۹۴ بود که پوستر فن بیان و سخنوری را در فضای مجازی دیدم. نوشته بود «فن بیان و زبان بدن» وقتی این پوستر را دیدم، فکر کردم که برای زبان ناشنوایان است؛ خیلی پیگیر این قضیه بودم. می‌خواستم که یک مهارتی داشته باشم وقتی بر می‌گردم افغانستان؛ وقتی دیدم با کلی ذوق ثبت نام کردم. شهریه‌اش هشتاد هزار تومان بود. بدون این ‌که بپرسم چی است؟ ثبت نام کردم و شهریه را واریز کردم. وقتی که در جلسه‌ی توجیهی‌اش شرکت کردم، فهمیدم که برای زبان اشاره نیست. حتا می‌خواستم کلاس را ترک کنم؛ ولی گفتم حالا که آمدم یک چند لحظه‌ای را بنشینم، ببینم چطور است.
وقتی استاد صحبت کرد که چقدر فن بیان روی جامعه و رفتار ما تأثیرگذار است؛ از آن‌جایی که دختر بسیار خجالتی بودم؛ گفتم همین ‌که اندکی اعتمادبه‌نفسم تقویت شود؛ برای من کافی است.”

او سال ۹۴ دوره های فن بیان و سخنرانی، دوره تئاتر و مجری‌گری ـ گویندگی را پشت سر گذاشته است.

استاد سخنرانی او استاد «ارشاد احراری» بود، کسی که برای سخنرانی هرچه زیباتر، او را تشویق می‌کرد. او با شناختن توانمندی و مهارتش، تصمیم به یادگیری جدی‌تر این حرفه کرده و زیر نظر اساتید ماهر ایرانی، کار کرده و کسب مقام کرد. به گفته او، زمانی که دوره‌های فن بیان را تمام کرده است، خیلی به رشد و هدفمند شدنش کمک کرده است.

با این‌که او چالش‌های زیادی را متحمل شده است، اما مشوقین این بانوی جوان در این راه استاد ارشاد احراری، مهدی صادقلو، حسین عابدینی، مرتضی شاه ترابی، و معصومه احمدی، خانم برادر بزرگ او هستند.

بتول ناصری در این مسیر با سختی ها و مشکلات بسیاری مواجه بود از جمله مخالفت شدید خانواده او در شرکت در های فن بیان و کار کردنش.

او در این باره در مصاحبه اش گفته است:

” نخستین مشکل من خانواده‌ام بود. آن‌ها اصلا نمی‌دانستند که من در چنین کلاسی شرکت می‌کنم. خانواده‌ی من بسیار مذهبی و پدرم روحانی بود. نه تنها پدرم که تمام قوم‌ ما روحانی استند. بنا بر این، مخالفت شدید می‌کردند و اجازه نمی‌دادند که شرکت کنم. وقتی که هجده سالم بود؛ به عنوان فروشنده‌ی کیف، مشغول به کار و با مخالفت شدید خانواده روبه‌رو شدم. حتی فامیل‌ها می‌آمدند با مادرم گپ می‌‌زدند که این دختر را شوهر بده که دارد اوضاع بد می‌شود و من با تلاش زیاد توانستم پدرم را راضی کنم. آن هم به شرطی که محل کار نزدیک به خانه باشد. من اولین دختر فامیل بودم که سر کار رفتم.
همان طوری که گفتم، به خاطر مذهبی بودن ‌شان، همیشه به من می‌گفتند، خجالت نمی‌کشی که برای مردها سخنرانی می‌کنی؟ ولی من همواره با آن‌ها مقابله می‌کردم؛ می‌گفتم چطور وقتی حضرت زینب سخنرانی کرد؛ ایرادی نداشت؛ اما برای من خجالت‌آور است؟ یادم است که وقتی در شبکه‌ی هد هد ثبت‌نام شدم؛ از طرف خانواده تشویق نشدم. شب‌هایی بود که تا ساعت دو یا سه، سر ضبط بودم؛ وقتی‌ که می‌آمدم خانه، باید تا رسیدن صبح پشت در می‌نشستم تا من را به خانه راه بدهند. این کارها را می‌کردند که من تلویزیون را رها کنم؛ ولی من دست نمی‌کشیدم. می‌گفتم باید خودم را به جایی برسانم که خانواده‌ام، پشیمان شوند.”

فعالیت ها و افتخارات بتول ناصری

بتول ناصری نویسنده‌ی کتاب، «هوش کلامی، ابزاری برای سخنوری» است و فعالیت های زیادی در زمینه فن بیان و سخنوری داشته است از جمله:

  • مقام نخست مسابقات سخنرانی کشوری (تریبون) در میان هزاران اشتراک‌کننده
  • مقام قصه خوان برتر در رقابت های همدل در شبکه ولایت قم( 1396)
  • ورود به شبکه جهانی هد هد (زمستان 1396)
  • برنده عنوان سخنران خلاق در مسابقات سراسری تریبون(1397)
  • کسب مقام سوم در مسابقه‌ی اعجوبه‌های سخنرانی و صحنه‌گردانی
  • دریافت دیپلم افتخاری سخنرانی از جشنواره پردیس
لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=3892
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
3.3 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

سلام و سپاسگزارم از انتشار مقاله ارزشمند اما این متن اشتباهاتی داره و این متن برگرفته از مصاحبه اصلی من با روزنامه صبح کابل بوده ، لطفا اگه متن رو از جایی بر میدارید،درست همان مطالب رو بزارین و تحریف در آن به کار نبرین! با سپاس از الطاف شما🍃👌🏻

آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
1
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x