شنبه 6 اسد 1403 برابر با Saturday, 27 July , 2024
جستجو
Close this search box.

فاطمه علی‌مددی سروا، دبیر انجمن ادبیات کودک و نوجوان افغانستان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری مهاجر: سومین جشنواره هنری ادبی شهرزاد و دنیازاد مخصوص گویندگی و اجرای کودکان و نوجوانان افغانستان است.

 

فاطمه علی‌مددی سروا، هم دبیر انجمن ادبیات کودک و نوجوان افغانستان است و هم دبیر اجرایی سومین جشنواره هنری ادبی شهرزاد و دنیازاد می‌باشد. جشنواره‌ای برای کودکان و نوجوانان افغانستان که از سال 1401 تاکنون پیوسته و منظم زیر نظر انجمن ادبیات کودک و نوجوان افغانستان برگزار شده است.

دبیر اجرایی جشنواره شهرزاد و دنیازاد می‌گوید: دوره نخست این جشنواره در سال 1401 به خاطره‌نویسی کودکان و نوجوانان افغانستان درباره مهاجرت اختصاص یافت و 21 خاطره برگزیده را در کتابی با عنوان «پرواز قاصدک مهاجر» در تهران منتشر کرد. دوره دوم جشنواره هم سال 1402 به خاطره‌نویسی درباره درس و تحصیل اختصاص یافت و برگزار شد، که خاطره‌های برگزیده را در نشریات و کتاب ویژه جشنواره منتشر خواهد کرد.

او اضافه کرد: امسال رویکرد را از نوشتن به گویندگی و اجرا تغییر دادیم، اما محور گویندگی‌ها و اجراهای جشنواره ادبیات است. این رقابت در دو قالب گویندگی رادیویی (یعنی خوانش شعر، قصه و داستان از روی متن) و اجرای صحنه‌ای (یعنی اجرای شعر، قصه و داستان به شکل شفاهی و ازبر) خواهد بود. شرکت‌کنندگان در سه رده سنی شش تا یازده سال، دوازده تا پانزده سال، شانزده تا نوزده سال دسته‌بندی می‌شوند و با یکدیگر رقابت می‌کنند.

همه کودکان و نوجوانان افغانستان در هر کجای دنیا که هستند می‌توانند در این رقابت شرکت کنند و ویدیوهای یک تا ده دقیقه‌ای از گویندگی و اجرای خود را در یکی از محورهای موضوعی پیشنهادی جشنواره: «رویاها و آرزوهای کودکی»، «تحصیل و درس‌خواندن» و «درخشش و کامیابی» برای دبیرخانه بفرستند.

وی افزود: جشنواره شهرزاد و دنیازاد امسال دو مرحله مقدماتی و نهایی دارد. شرکت‌کنندگانی که ویدیوهای خود را می‌فرستند، پس از داوری و ارزیابی کارهاشان در صورت موفقیت به مرحله نهایی راه پیدا می‌کنند. سپس، مرحله نهایی در یک فرصت زمانی مناسب برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگانی که امکان حضور دارند پیش چشم داوران و در صحنه اجرا می‌کنند. آنهایی هم که به دلایل مختلف و پذیرفته از جمله دوری راه و مسائلی شبیه آن نتوانند در رقابت حضوری شرکت کنند، ویدیوی تازه‌ای آماده می‌کنند و به دبیرخانه می‌فرستند تا از رقابت فینال نمانند و داوری شوند.

دبیر اجرایی جشنواره شهرزاد و دنیازاد تأکید کرد: می‌خواهیم نشاط، سرزندگی، بلندنظری و امید را در کودکان و نوجوانان خود تقویت کنیم و زمینه‌هایی را برای رشد و بالندگی آنها بسازیم. چون باور داریم که کودکان و نوجوانان ما شایسته‌ی بهترین‌ها هستند و می‌توانند بهتر از کودکان و نوجوانان دیروز فردای افغانستان را بسازند.

 

مصاحبه‌کننده: راضیه سادات حسینی

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=7283
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x