شنبه 6 اسد 1403 برابر با Saturday, 27 July , 2024
جستجو
Close this search box.

محمد زمان حیدری خوشنویس مهاجر افغانستانی، متولد سال 1351 در قریه هشت درخت، ولسوالی بهسود، در کابل است.سال 1359 بود که به دلیل جنگ های داخلی افغانستان به همراه خانواده به جمهوری اسلامی ایران مهاجرت کردند و در شهر قم ساکن شدند.

زمان حیدری تحصیلات خود را تا مقطع دیپلم رشته تجربی و دروس حوزوی را تا مقدمات ادامه داد. سال 1366 محمد زمان حیدری، علاقه به خوشنویسی را در خود یافت و برای یادگیری آن در انجمن خوشنویسان ثبت نام و فعالیت های حرفه ای خود را در همان سال آغاز کرد.

محمد زمان حیدری موفق شد تا در سال 1380 مدرک ممتاز خوشنویسی خود را از انجمن خوشنویسان کسب کند و از همان سال تا کنون به عنوان عضو رسمی انجمن خوشنویسان در قم فعالیت میکند.

زمان حیدری طی سالها مشغول یادگیری فنون هنر خوشنویسی زیر نظر استادان بزرگ خوشنویسی چون استاد سید محمد حسینی موحد، استاد احمد عبد الرضایی و استاد رضائیان بود.

ایشان در خطوط نستعلیق. نسخ و ثلث مهارت خاصی دارد بطوریکه درنمایشگاههای فراوان همراه با خوشنویسان افغانستان و ایران شرکت نموده وموفق به کسب رتبه های مختلف دراین نمایشگاهها شده از جمله نمایشگاه طلیعه ظهور سال1384. رسول مهر سال

بیشتر آثار استاد حیدری در سبک های خوشنویسی چون نستعلیق، نسخ و ثلث است و آثار زیبای بسیاری را در این سبک ها خلق نموندند.

زمان حیدری تا کنون در نمایشگاه های خوشنویسی بسیاری با حضور هنرمندان خوشنویس افغانستانی و ایرانی شرکت نمونده و آثارش در چندین نمایشگاه انفرادی و گروهی در داخل و خارج از ایران به نمایش درآمده اند، مانند:

  • نمایشگاه رسول مهر در سال1385
  • نمایشگاه طلیعه ظهور سال1384
  • نمایشگاه اشکواره ی نینوا در سال1386
  • نمایشگاه شور قلم
  • نمایشگاه مشق همدلی

محمد زمان حیدری از طرف اداره اتباع خارجی به عنوان نخبه هنری معرفی شده و رتبه های زیادی نیز در این زمینه به دست آورده است.

وی در حال حاضر در شهر قم سکونت دارد و مشغول آموزش هنر خوشنویسی به جوانان مهاجر افغاستانی است. او تا کنون شاگردان زیادی در این زمینه تربیت کرده و نیز در تلاش است با استفاده از آموخته هایی که طی سالها بدست آورده در آینده هنرمندان زیادی را به جامعه هنری و فرهنگی افغانستان تحویل دهد.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=7063
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x