چهارشنبه 2 عقرب 1403 برابر با Tuesday, 22 October , 2024
جستجو
Close this search box.

به گزارش خبرگزاری مهاجر به نقل از دویچه وله دری؛ یوناما خواستار بررسی بی طرفانه حادثه تیراندازی مرزبانان ایران به مهاجران افغانستانی شد. در پی منتشر شدن خبرهایی در رابطه با تیراندازی به دهها مهاجر افغانستانی در مرز ایران و افغانستان، یوناما و ریچارد بنت ، خواهان بررسی بی طرف این قضیه شدند.

بنت گزارشگر ویژه حقوق بشر ملل متحد در افغانستان در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «من جدا از گزارشهای رسیده در رابطه با کشته و مجروح کردن مهاجران افغانستانی در منطقه سراوان ایران نگران هستم و از مسئولین ایرانی خواستارم که به طور واضح در این باره تحقیق و بررسی لازم را انجام دهند.

ریچارد بنت گفته است که افغان‌ها در سراسر جهان نیازمند کرامت و حفاظت هستند.

یک وبسایت خبری به نام «حال وش» که خبرهای ایالت سیستان و بلوچستان ایران را گزارش می‌دهد، روز چهارشنبه از کشته شدن ده‌ها مهاجر افغان در منطقه مرزی کلگان سراوان در تیراندازی مرزبانان ایرانی خبر داد.

این رسانه ویدیوهایی نیز از قربانیان و بازماندگان نشر کرده است که صحت آن‌ها هنوز تائید نشده است. در مواد نشر شده از سوی این رسانه، تعداد کشته شدگان «۲۶۰ تن» عنوان شده است.

مقامات ایرانی وقوع این رویداد را رد کرده و اداره طالبان نیز گفته است که در این مورد تحقیق می‌کند.

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز در باره این رویداد ابراز نگرانی کرده است. در بیانیه کوتاه یوناما در شبکه اجتماعی ایکس آمده است: «یوناما نگرانی عمیق خود را در باره گزارش‌های نگران‌کننده از وقوع یک رویداد در روزهای ۱۴تا ۱۵ اکتبر در ایالت سیستان، منطقه مرزی کالاگان ایران، ابراز می‌کند.»

سازمان عفو بین‌الملل نیز گزارش‌ها در باره این رویداد را «وحشتناک» توصیف کرده است. این سازمان گفته دوسال پیش تحقیقی در باره خشونت مرزبانان ایرانی در مرز با افغانستان انجام داده که نشان داده است سربازان ایرانی بر افغان‌هایی که از طالبان گریخته بودند، تیراندازی کرده و شماری از آن‌ها را کشته و زخمی کرده بود.

عفو بین‌الملل نیز خواستار تحقیق «بی‌طرفانه و مستقلانه» در باره این رویداد شده است.

اداره طالبان هیئت تحقیق تعیین کرد

حمدالله فطرت، سخنگوی طالبان با نشر بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که اداره طالبان روز چهارشنبه «هیئت بلندپایه» را برای بررسی این موضوع تعیین کرده است.

رهبری این هیئت را ابراهیم صدر به عهده دارد و نمایندگان وزارت‌های داخله، دفاع، خارجه، ریاست استخبارات و وزارت سرحدات اداره طالبان نیز در آن حضور دارند.

هرچند هنوز در مورد این رویداد جزئیات زیادی وجود ندارد، اما این گزارش‌ها زمانی نشر می‌شوند که سختگیری‌ها در برابر مهاجران افغان در ایران افزایش یافته و مقام های این کشور همواره به اخراج آن‌ها تاکید دارند.

در تازه‌ترین مورد، قاسم رضایی، جانشین فرماندهی انتظامی ایران، از مردم این کشور خواسته است که از سکونت «اتباع غیرمجاز» به پولیس گزارش بدهند.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=8311
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x