چهارشنبه 28 سنبله 1403 برابر با Wednesday, 18 September , 2024
جستجو
Close this search box.

به گزارش خبرگزاری مهاجر به نقل از ایراف؛ علی فرهادی گفت: ثبتنام دانش آموزان اتباع طبق شأن انسانی انجام خواهد شد. وی امروز در جلسه ای در مورد ثبت نام دانش آموزان اتباع گفت: در کل جهان به افرادی که بخاطر جنگ و بلایای طبیعی پناهنده شده اند، با احترام برخورد می شود. ما نیز وظیفه داریم که با این افراد بر اساس حقوق انسانی رفتار نماییم.

سخنگوی آموزش و پرورش ایران افزود: از طرفی افغانستان هم با ما اشتراک فرهنگی دارد و همواره ایران سعی نموده تا افغانستان در صلح باشد و موقعیت بهتری برای شهروندان آن ایجاد نماید.

این مقام وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: حال به دلیل اتفاقاتی که در این کشور رخ داده، عده‌ای به صورت قانونی و با مجوز و یا بدون مجوز و غیرقانونی، همراه با خانواده درایران حضور یافته‌اند که در بین اینها دانش‌آموزان و لازم التعلیم هم هستند که با همان شان انسانی و همسایگی و بین‌المللی، ایران همیشه نسبت به اتباع احترام گذاشته است؛ لذا ثبت‌نام اینها هر ساله طبق شیوه‌نامه‌ای که با کمک وزارت کشور تدوین و به ما ابلاغ می‌شود صورت گرفته است. تا ابلاغ این شیوه‌نامه، ثبت‌نام همه دانش‌آموزان اتباع با دستور دولت بر اساس همان شئون انسانی صورت می‌گیرد.

فرهادی در ادامه افزود: در کشورهای اروپایی برای اتباع مدرسه جداگانه نمی‌سازند و ما هم با همین شرایط آنها را در مدارس توزیع و ثبت نام می‌کنیم اما ممکن است در جایی از کشور تراکم جمعیت اتباع بیشتر باشد و جمعیت دانش‌آموزان ایرانی کمتر باشد که ما ناظر به نیاز اینها و جغرافیای حضورشان، ثبت‌نام را انجام می‌دهیم. مادامی که اینها در ایران هستند، نسبت به سوادآموزیشان اقدام و آنها را در مدارس ثبت نام می‌کنیم و تلاش ما این است که بین مدارس توزیع شوند و با نگاهی خاص ثبت نام نشوند اما در جاهایی که تراکم جمعیتی دارند، ممکن است حضور و تعداد دانش‌آموزانشان اتباع نیز بیشتر باشد.

در سال تحصيلي ۱۴۰۰-۱۳۹۹ از بين كل دانش‌آموزان ثبت‌نامي غير‌ايراني، هزارو ۶۱۰ نفر در رده پيش‌دبستاني، ۳۳۵‌هزار‌و ۹۶۳ نفر در دوره اول و دوم ابتدايي، ۱۰۴‌هزار‌و ۴۵۸ نفر در دور اول متوسطه و ۵۵‌ هزار‌‌ ‌و‌۵۹۰ دانش‌آموز در دوره دوم متوسطه مشغول به تحصيل هستند. يك‌سوم دانش‌آموزان ثبت‌نام‌شده بدون مدرك و غيرقانوني بودند.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=7846
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x