جمعه 27 میزان 1403 برابر با Friday, 18 October , 2024
جستجو
Close this search box.

همه ی مهاجران افغانستانی رد مرز شده از ایران، داستان هایی از آزار و اذیت و توهین در این کشور دارند. این افراد می گویند نیروهای نظامی ایران، مهاجران دارای مدارک اقامتی را نیز بازداشت و اخراج می کنند.

پناهجویان افغانستانی با فرزندان کوچک خود از ایران باز می گردند و گروه گروه به منطقه اسلام قلعه می رسند. تمام دارایی این افراد یک ساک بزرگ و یا بقچه است.

هر روزه تعدادی بالغ بر 3 هزار نفر مهاجر افغانستانی که بعضی از آنها در ایران متولد شده اند از این کشور طرد می شوند. این افراد بعد از تلاشی که برای ایجاد زندگی راحت تر در این کشور داشته اند، نا امید و از کشور اخراج می شوند.

عبدالغنی قاضی‌زاده، مسئول ثبت برگشت کنندگان در شهرک مرزی اسلام قلعه به خبرگزاری فرانسه گفت: «مهاجران با شکنجه فراوان جسمی و روانی روبرو شده اند.»

بسیاری این افغان‌ها از راه‌های غیرقانونی وارد ایران شده و یا وقت ویزای شان تمام شده است. حدود ۹۰ درصد این مهاجران اخراج شده اند و بقیه به صورت داوطلبانه از ایران برگشته اند. قاضی زاده گفت که در شش ماه اخیر شمار اخراج شدگان افزایش یافته است. مقامات ایرانی گفته اند که تا اخیر امسال دو میلیون مهاجر را اخراج می کنند.

او گفت: «در ایران به این مهاجران هشدار داده شده که باید در مدت یک هفته آن کشور را ترک کنند و یا هر فرد بالاتر از ۱۸ سال باید ۱۰۰ میلیون تومان (۲۳۷۵ دالر) در بانک به امانت بگذارند.»

این مهاجران که برخی شان تی‌شرت‌های مارک‌های فندی یا دیور به تن دارند، توسط مقامات طالبان و سازمان بین‌المللی مهاجرت (آی او ام) ثبت و راجستر می‌شوند.

برای مهاجرانی که خانواده دارند، ۲۰۰۰ افغانی داده می‌شود ولی به مهاجران تنها چیزی داده نمی‌شود.

رمضان عزیزی، ۳۶ ساله، یکی از اخراج شدگان در حالی که نگران و مضطرب است، بر چوکی پلاستیکی آبی‌رنگ نشسته و منتظر است تا با همسر و سه فرزندش ثبت نام کند.

آنها در سال ۲۰۲۳ پس از پرداخت ۱۲۲۰ دالر به یک قاچاقچی به طور غیرقانونی وارد ایران شدند، اما می‌گوید که در آنجا با تحقیر و توهین فزاینده ‌روبرو شدند زیرا مهاجران افغان در ایران به عنوان عامل افزایش بیکاری، بلند رفتن قیمت‌ها و همچنین جرم و جنایت نگریسته می‌شوند.

عزیزی که یک کارگر ساختمانی است، به خبرگزاری فرانسه گفت: «صاحب‌خانه جریمه شد به خاطری که خانه‌اش را به ما کرایه داده بود. آن‌ها وسایل ما را از پنجره بیرون انداختند.»

او افزود: «مقامات ایران به ما گفتند که وسایل خود را جمع کنیم و برای اخراج ابتدا ما را به یک کمپ نظامی منتقل کردند.»

او گفت که خانواده‌اش مدت شش روز یک‌جا با دو هزار تا سه هزار افغان دیگر در این کمپ نگهداشته شدند. او در حالی که یک دختر خردسالش در پهلویش نشسته بود گفت: «ما خسته شده بودیم… آنجا آب و نان نبود.»

فضیله ۲۶ ساله اخراج شده دیگر است. او وقتی از مصیبت‌هایی که خود و همسرش در کمپ کرج در نزدیکی تهران دیده اند یاد می‌کند، اشک از چشمانش جاری می‌شود.

او گفت: «نگهبانان شش یا هفت روز با وسایل فلزی ما را خیلی لت و کوب کردند و هیچ فرقی بین زن و مرد قائل نشدند.»

فضیله گفت که شوهرش دچار شکستگی استخوان شد: «من یک افغان را دیدم که مرده بود و آنها داد می‌زدند که عوضی به کشورت برگرد!»

این خانواده چهار سال پیش با پرداخت پول به یک قاچاقچی وارد ایران شدند و در مزرعه‌ای در قزوین کار می‌کردند.

زندگی جدید آنها در ایران به خوبی آغاز شده بود تا اینکه به دلیل حساسیت شدید مدت ۱۲ روز در شفاخانه بستری شد و نیاز به عمل داشت.

او توضیح داد: «ما ۱۲۰۰ دالر برای جراحی به داکتر دادیم و آنها گفتند که یک روز بعد جراحی انجام می‌شود. وقتی برای عمل جراحی رفتیم، ماموران امنیتی ما را بازداشت کردند.»

او افزود: «ما یک خانه سه اتاقه پر از وسایل داشتیم، هیچ چیزی نتوانستیم با خود بگیریم. پنجاه میلیون تومان به صاحبخانه پیش پرداخت داده بودیم، این پول را هم نتوانستیم پس بگیریم. حتی نگذاشتند به داکتر برویم.»

اکنون این خانواده برای سفر به زادگاه شان ولایت تخار در شمال شرق افغانستان پول ندارند.

عبدالبصیر ۲۹ ساله که کارگر روزمزد است، گفت با وجود داشتن پاسپورت و ویزای معتبر، در محل کار دستگیر و از ایران اخراج شد.

او گفت: «در حالی که پاسپورت داشتم مدت ۱۰ روز در اردوگاه نظامی (کرج) در بازداشت بودم. این چگونه حکومتی است که حتی با داشتن اسناد معتبر بازداشت و اخراج می‌کند؟»

او گفت در حالی که دست‌ها و پاهایش را بسته بودند، او را با ۷۰ نفر دیگر وارد یک بس کردند و در داخل کمپ او را به دلیل این که نمی‌توانست حرکت کند، لت و کوب کردند.

این مهاجر در باره افغان‌هایی صحبت کرد که «دست و پای شان شکسته بود، برخی‌ها ضعف می‌کردند و حتی می‌مردند و یا تشنگی و گرسنگی می‌کشیدند.»

او گفت: «آنجا افغان‌های سالخورده، زنان و کودکان بودند، کسانی که بازداشت شده بودند و دیگر اعضای خانواده شان را ندیده بودند.»

این مهاجر ادعا کرد که ماموران امنیتی پاسپورت افغان‌ها و اجازه نامه اقامت آن‌ها را پاره می‌کردند.

عبدالبصر می‌گوید برای پاسپورت افغانی خود ۳۴۰ دالر پرداخته بود تا برای فرار از بیکاری هرات را ترک و در ایران کار کند، اما او را بدون پاسپورت دوباره به افغانستان اخراج کردند.

او گفت: «حالا حتی پول ندارم تا کرایه ماشین بدهم و به خانه بروم.»

امیرخان متقی، وزیر خارجه اداره طالبان، روز پنجشنبه از تهران خواست با پناهندگان افغان که در توسعه ایران نیز نقش داشته اند، صبورانه برخورد کند.

مسعود پزشکیان، رئیس ‌جمهور ایران در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود در اوایل هفته گفت که تهران اتباع غیرمجاز را «به شیوه محترمانه» به کشورشان باز می‌گرداند.

ایران میزبان حدود ۴/۵ میلیون مهاجر افغان است که به دلیل دهه‌ها جنگ و بیکاری به این کشور مهاجرت کرده اند.

ابراهیم رضایی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی ایران اوایل ماه جاری گفت که پولیس قصد دارد «بیش از دو میلیون شهروند غیرقانونی را در آینده نزدیک اخراج کند.»

براساس گزارش خبرگزاری رسمی ایرنا، افغان‌ها بیش از ۹۰ درصد اتباع خارجی در این کشور را تشکیل می‌دهند و بیشتر آنها بدون مدارک معتبر وارد ایران می‌‌شوند.

این در حالیست که بیش از ۷۰۰ هزار افغان بدون مدرک پس از تصمیم اخراج مهاجران در سپتمبر سال گذشته از پاکستان، به افغانستان اخراج شده اند. این دو کشور در حالی اخراج مهاجران افغان را تسریع کرده اند که براساس گزارش سازمان جهانی مهاجرت، هزاران افغان برای بیرون شدن از افغانستان تلاش می کنند.

بر اساس عکس‌های نشر شده در شبکه‌های اجتماعی، تابلوهایی در برخی از نانوایی‌های ایران نصب شده که فروش نان به غیرایرانی‌ها را ممنوع می‌کند و تخطی از آن «مجازات کیفری» به دنبال دارد.

فضیله قادری این موضوع را تایید کرد و گفت دو ماه نتوانست در ایران نان بخرد. او می‌گوید که «برای آن‌ها یک افغان کمتر از یک سگ ارزش دارد.»

منبع: دویچه وله فارسی

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=7933
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x