جمعه 27 میزان 1403 برابر با Friday, 18 October , 2024
جستجو
Close this search box.

به گزارش خبرگزاری مهاجر؛ کمیسیون اروپا خواستار بررسی اتهامات سوء استفاده از مهاجران از سوی ترکیه شد. این نهاد بعد از گزارشات چندین رسانه در این مورد، خواهان رسیدگی به اتهاماتی از جمله دیپورت اجباری و سوء استفاده از پناهجویان افغانستانی و سوریایی شد.

گفتنی است که از سال 2014 تا به حال بروکسل حدود یک میلیارد یورو به منظور امور مهاجران و کنترل مرزها به ترکیه پرداخت نموده است.

سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا در یک نشست مطبوعاتی به روز جمعه ۱۱ اکتبر به اتهامات رسانه ها در مورد سیاست مهاجرت اتحادیه اروپا در ترکیه واکنش نشان داد. وی گفت: «اگر ما شواهدی را مبنی بر نقض حقوق بشر یا سایر ارزش‌های بنیادی مرتبط با برنامه‌ای که توسط اتحادیه اروپا تأمین می‌شود دریافت کنیم، مطمئناً وضعیت را اصلاح خواهیم کرد.» در مجموع، از سال ۲۰۱۴، بروکسل نزدیک به یک میلیارد یورو برای مهاجرت و مدیریت مرزها به ترکیه پرداخت کرده است.

انا پیسونرو سخنگوی اتحادیه اروپا به رسانه ها گفت که مسئولیت مقامات ترکیه است که به طور کامل درباره اتهامات تخلف در برابر مهاجران تحقیق کنند. او اصرار کرد: «ما از آنها می‌خواهیم که این کار را انجام دهند.»

شرایط زندگی “وحشتناک و تحقیرآمیز” مهاجران در مراکز تحت حمایت اتحادیه اروپا

نه رسانه از جمله لوموند، ال پایس، اشپیگل و پولیتیکو چشمدید حدود ۴۰ مهاجر را منتشر کردند که مقامات ترکیه را به اخراج اجباری به افغانستان و سوریه و سوء استفاده در مراکز پذیرش مهاجرت که به مراکز بازداشت تبدیل شده‌اند، متهم می‌کنند. لوموند گزارش می‌دهد: مراکزی که توسط اتحادیه اروپا تأمین مالی می‌شوند، شرایط زندگی افراد محبوس شده در آن «وحشتناک و تحقیرآمیز» است. مهاجران در این مراکز به شرایط غیربهداشتی، عدم دسترسی به مراقبت، خشونت و حتی جمعیت بیش از حد مواجه هستند.

بر اساس تحقیقات روزنامه نگاران، اتحادیه اروپا ۲۰۰ میلیون یورو برای ایجاد و مدیریت حدود ۳۰ مرکز بازداشت برای مهاجران به ترکیه پرداخت کرده است. لو موند خاطرنشان می‌کند: «این سیستم در مراکز از سوی سازمان پروژه جهانی بازداشت به عنوان یکی از بزرگترین سیستم های بازداشت مهاجران در جهان محسوب می‌شود که ظرفیت بازداشت تقریباً برابر با ظرفیت همه کشورهای اتحادیه اروپا را در بر دارد.»

رسانه ها همچنین جزئیات مکانیزم بازگشت اجباری مهاجران را شرح داده‌اند. بسیاری از مهاجران مجبور به امضای سندی به اصطلاح «بازگشت داوطلبانه» می‌شوند، که گاهی با استفاده از «زور» بر آنها قبولانده می‌شود. دادگاه های ترکیه و همچنین دادگاه حقوق بشر اروپا بارها مقامات را به دلیل انجام اخراج اجباری غیرقانونی مجرم شناخته‌اند. برخی از مهاجران افغان و سوری پس از اخراج توسط مقامات در انقره برخلاف میل آنها و گاهی با وجود داشتن مجوز اقامت معتبر کشته یا زندانی شده‌اند.

در سال ۲۰۲۲، سازمان غیردولتی دیده بان حقوق بشر تحقیقاتی را منتشر کرد که در آن به چند صد پناهجوی سوری، از جمله کودکان بدون همراه، که خودسرانه بازداشت و به سوریه اخراج شده‌اند اشاره کرده است.

«اتحادیه اروپا آگاهانه هشدارهای چند دیپلمات را نادیده گرفت است»

تحقیقات روزنامه لوموند که روز جمعه منتشر شد همچنین مستقیما اتحادیه اروپا را به دلیل انفعال آن مقصر می‌داند. بر اساس گزارش این روزنامه، سه دیپلمات اروپایی و یک مقام ارشد سابق کمیسیون اروپا گفتند که نگرانی‌های خود را در مورد استفاده از بودجه اتحادیه اروپا برای تسهیل بازداشت‌ها و اخراج‌های «غیرقانونی» به مافوق خود اطلاع داده‌اند و همچنین بدرفتاری با مهاجران را گزارش داده‌اند. اما این تلاش ها نادیده گرفته شده است.

از سوی دیگر، اسناد داخلی اتحادیه اروپا تایید می‌کند که از “بازگشت اجباری” و “ادعاهای مکرر” در مورد نقض حقوق بشر در مراکز معروف آگاه است. بر اساس گزارش این رسانه، یک مقام سابق کمیسیون اتحادیه اروپا که این پرونده را دنبال می‌کرد، گفت: «حالا این پرونده را در روزنامه ها می‌خوانیم.»

انا پیسونرو، سخنگوی کمیسیون اروپا در جریان کنفرانس مطبوعاتی همچنین بر “تلاش” ترکیه برای پذیرایی از ۳،۶ میلیون مهاجر از سوریه و سایر کشورهای خارجی تاکید کرد. او همچنین بر همبستگی بزرگ اروپایی از طریق بسیج نزدیک به ۱۰ میلیارد یورو از سال ۲۰۱۲ برای حمایت از مهاجران و جوامع میزبان در ترکیه و وعده پرداخت یک “میلیارددیگر” در سال ۲۰۲۴ تاکید نمود.

این نخستین بار نیست که اتحادیه اروپا به دلیل همکاری با کشورهای ترانزیتی مورد توجه رسانه ها قرار می‌گیرد. در پایان ماه سپتامبر، پس از گزارشی که توسط روزنامه گاردین منتشر شد، کمیسیون اروپا خواستار تحقیق در تونس شد که به خشونت جنسی علیه مهاجران متهم شده بود. در حالی که برنامه مهاجرت در این کشور به کمک مالی اتحادیه اروپا مدیریت می‌شد. مقامات تونس این اتهامات را رد کردند.

سازمان های غیردولتی به طور مرتب زنگ خطر را در مورد بدرفتاری با مهاجران در کشورهای ترانزیت به صدا در می‌آورند.اما اتحادیه اروپا هرگز به حمایت خود از این کشورها پایان نداده است.

منبع: مهاجر نیوز

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=8266
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x