جمعه 27 میزان 1403 برابر با Friday, 18 October , 2024
جستجو
Close this search box.

به گزارش خبرگزاری مهاجر؛ بازرس کل تهران از ممنوعیت استخدام اتباع خارجی در تولیدی های مواد غذایی خبر داد. وی اظهار داشت: در صورت استخدام مهاجران چه با مدرک و چه بدون مدرک، کالای تولیدی غیربهداشتی و غیر استاندارد محسوب خواهد شد.

سهراب خان همچنین افزود: در صورت تخلف از این قانون، با تولیدکنندگان مواد غذایی طبق قانون برخورد می شود.

وی گفت: بازرسی از تولیدی های موارد غذایی به خصوص در شهرک های صنعتی برای برطرف شدن مانع های بانکی و دریافت مجوز کار، به دستور رهبری انجام می گیرد.

سهراب خان درباره اهم اقدامات اداره کل بازرسی استان تهران گفت: اتحادیه کالاهای درون شهری ساماندهی شد و با نصب برچسب و شماره‌های تماس، غیرمجاز ها از محدوده خارج شدند البته هنوز هم تعدادی وجود دارد اما مردم می‌توانند با مراجعه به سایت اتحاد، افراد و اتحادیه‌های مجاز را شناسایی کنند.

وی با تاکید بر اینکه خط قرمز بازرسی حوزه سلامت شهروندان است، گفت: از تولیدکنندگانی حمایت می‌کنیم که قوانین و مقررات را به جد رعایت کرده باشند.

فرهاد یک پناهجوی افغانستانی در تهران در این باره می گوید: با قوانین وضع شده ی شدید در ایران، وضعیت زندگی برای افغانستانی ها هر روز بدتر از دیروز می شود. او می گوید: مهاجران دچار سردرگمی هستند و زندگی ای با ترس و مشکلات فراوان را پشت سر می گذارند.

همزمان با استان تهران، مرتضی ولی پوری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استان البرز در نشستی در باره بازگشت مهاجران فاقد مدرک گفت که بر اساس دستور وزارت داخله، با کارخانه‌های تولیدی و صحی که مهاجران را استخدام می‌کنند، برخورد قانونی خواهد شد. به گزارش خبرگزاری ایرنا، این مقام مسئول همچنین گفت: «اجاره ساختمان‌های مسکونی، تجاری و صنعتی به اتباع خارجی بدون مدرک ممنوع است.»

ترس از دستگیری در محل کار و اخراج

فرهاد، مهاجر افغان که در بخش ساختمانی کار می‌کند از شرایط سخت زندگی در تهران شکایت دارد. این مهاجر ۳۴ ساله که از چهار سال پیش به همراه خانواده اش در ایران زندگی می‌کند می‌گوید: «محدودیت‌ها افزایش یافته است و ما از آینده خود مطمئن نیستیم.»

فرهاد برای تامین معیشت خانواده‌اش هر روز سر کار می‌رود، اما می‌گوید که کارفرما می‌تواند آخر ماه از پرداخت حقوقش امتناع کند. زیرا به گفته وی: «هیچکس به حرف‌های مهاجران گوش نمی دهد. شرایط کار سخت است و برخی از کارفرمایان نیز با مهاجران رفتار نادرست دارند.»

او  می‌گوید که در ایران افغان‌ها در بخش‌هایی که شرایط کاری آسان باشد به کار گرفته نمی‌شوند. علاوه بر این، «با ایرانی‌ها و مهاجران دارای مدرک، به گونه متفاوت رفتار می‌شود.»

او همچنین به موضوع دستگیری افغان‌ها و اخراج آنها از ایران اشاره می‌کند و می‌گوید: «نیروهای امنیتی به مدارک مهاجران توجهی ندارند. برادر خودم را از محل کار دستگیر و از ایران اخراج کردند در حالی که همه مدارک لازم را داشت.»

فرهاد به دلیل اینکه در زمان دستگیری برادرش، محل کار را ترک کرده بود دستگیر نشد، اما می‌‌ترسد این اتفاق دوباره تکرار شود و نیروهای امنیتی برگردند. او در ادامه می‌گوید: «مسئله اصلی این است که رفتار نادرست پولیس و سرنوشت نامشخص مهاجران باعث شده تا کارفرمایان توجهی به مهاجران نداشته باشند و از پرداخت حقوق آن‌ها خودداری کنند. آنها می‌دانند که هیچ مرجعی برای شکایت وجود ندارد و ما اجازه نداریم برای همیشه در ایران بمانیم.»

منبع: ایرنا، مهاجر نیوز

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=8157
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x