جمعه 27 میزان 1403 برابر با Friday, 18 October , 2024
جستجو
Close this search box.

به گزارش خبرگزاری مهاجر به نقل از خبرگزاری کیودو ژاپن، برای اولین بار یک نوزاد افغانستانی تابعیت ژاپن گرفت. روز 14 سپتامبر  یک مقام بالارتبه ی قضایی این کشور با تابعیت نوزاد افغانستانی که هر دو والد او نیز افغانستانی هستند، موافقت کرد.

قبل از این موافقت که در دادگاه شهر ناگویا اتفاق افتاد، دادگاهی دیگر این حکم را رد کرده بود. ولی با درخواست دوباره ی این خانواده، این نوزاد دختر در حکمی تازه، صاحب تابعیت ژاپن شد.

وکیل مدافع این خانواده این حکم را یک تحول مثبت و قابل توجه و یک «پیشرفت» توصیف کرده است. وی گفت، این حکم احتمالاً اولین حکم دریافت تابعیت است که به یک فرزند متولد شده در ژاپن با والدین افغان داده می‌شود.

بر اساس قانون ملیت ژاپن، کودکی که در ژاپن متولد شده باشد و هیچکدام از والدین او معلوم نباشند، یا اگر معلوم باشند هر دو فاقد ملیت باشند، شهروند ژاپنی تلقی می‌شود.

این حکم احتمالاً اولین حکم دریافت تابعیت است که به یک فرزند متولد شده در ژاپن با والدین افغان داده می‌شود.

وکیل مدافع خانواده افغان

قاضی یاسوهیرو هاسگاوا در توضیح تصمیم خود خاطرنشان کرد که والدین این دختر در زمان تولد فرزندشان در ژاپن در نوامبر ۲۰۲۲ عملاً بی‌تابعیت بودند، زیرا افغانستان جایگاه بین‌المللی خود را پس از بازگشت طالبان به قدرت در سپتامبر ۲۰۲۱ از دست داده بود.

چرا این حکم نادر است؟

دادگاه خانواده پیش‌تر ادعای آن‌ها را رد کرده بود و والدین افغان شکایت خود را به دادگاه عالی ناگویا بردند.

در ژاپن، تنها به ۹ نفر از کشور جنگ‌زده افغانستان در سال ۲۰۲۱ وضعیت پناهندگی اعطا شد.

با این حال، طبق گزارش سازمان خدمات مهاجرت ژاپن، این تعداد در سال ۲۰۲۲ به ۱۴۷ نفر و در سال ۲۰۲۳ میلادی به ۲۳۷ نفر افزایش یافت.

وکیل این خانواده گفت: «می‌توانیم انتظار افزایش تعداد فرزندان متولد شده از والدین فراری (از کشورشان) را داشته باشیم، بنابراین این یک حکم موفقیت‌آمیز است.»

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=8016
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x