چهارشنبه 28 سنبله 1403 برابر با Wednesday, 18 September , 2024
جستجو
Close this search box.

به گزارش خبرگزاری مهاجر به نقل از ایراف؛ پایان فعالیت سفارت افغانستان در نروژ تا دور روز دیگر صورت خواهد گرفت. این سفارت در اعلامیه ای به اطلاع عموم رساند که در تاریخ ۲۲ شهریورماه سال جاری فعالیت خود در این کشور را به اتمام خواهد رساند.

سفارت افغانستان، تصمیمات طالبان در رابطه با خدمات کنسولی که باعث مشکلات حقوقی شده بود را دلیل این اقدام بیان نموده است.

این درحالی است که سفارت افغانستان در لندن نیز در روزهای گذشته اعلام کرد که براساس دستور وزارت خارجه انگلیس تا ۲۰ روز دیگر به کار خود پایان می‌دهد.

دولت انگلیس می‌گوید؛ چون طالبان کارمندان سفارت افغانستان در لندن را برکنار کرده است، این سفارتخانه و امور کنسولی آن تعطیل می‌شود.

وزارت خارجه انگلیس گفته است که به حمایت بشردوستانه از افغانستان ادامه می‌دهد اما «بنا به کنوانسیون وین در روابط دیپلماتیک، افغانستان مسئول ختم وظیفه کارکنان در سفارت‌هایش است.»

زلمی رسول، فرستاده دولت پیشین دیروز در حساب کاربری خود در ایکس نوشت که با «لزوم‌دید مقامات کشور میزبان»، سفارت افغانستان در بریتانیا رسما از تاریخ ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۴ (حدود دو هفته دیگر) تعطیل خواهد شد.

این سفارتخانه روزشنبه ۱۷ شهریور از تعطیلی سفارت افغانستان در لندن در آینده نزدیک خبر داد و گفت که وزارت خارجه انگلیس در یک نامه رسمی از این تصمیم خود به زلمی رسول؛ سفیر حکومت پیشین افغانستان در لندن اطلاع داده است.

طالبان پس از ماه‌ها تلاش برای وادار کردن سفارت افغانستان در لندن برای تعامل و همکاری با وزارت خارجه این گروه، اعلام کرد که خدمات کنسولی این سفارت فاقد اعتبار است.

به نظر می‌رسد که این اقدام طالبان بر تصمیم حکومت بریتانیا برای بستن سفارت موثر بوده‌است.

وزارت خارجه بریتانیا گفته‌است که امور سفارت به نمایندگان طالبان واگذار نخواهد شد و فعلا سفارت تعطیل خواهد شد. این وزارت به کارمندان سفارت افغانستان ۹۰ روز مهلت داده‌است تا خاک انگلیس را ترک کنند یا در این کشور بمانند.

طالبان از افغان‌های مقیم انگلیس خواسته‌ است که برای دسترسی به خدمات کنسولی به سفارت‌هایی که با این گروه در اروپا همکاری دارند، مراجعه کنند.

در ماه‌های گذشته طالبان تلاش کرده‌اند تا با وضع محدودیت برای سفارت‌های افغانستان در کشورهای اروپایی که تاکنون با طالبان تعامل نکرده‌اند، آنها را مجاب به همکاری با کابل کند.

اخیرا گزارش‌هایی درباره فشار طالبان برای واگذاری سفارتخانه‌های افغانستان در کشورهای اروپایی منتشر شده است.

ماه گذشته وزارت خارجه طالبان یک روز پس از دیدار امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان با دیپلمات های کشورهای اروپایی در دوحه، اعلامیه‌ای صادر کرد که براساس آن خدمات کنسولی برخی سفارتخانه‌های افغانستان را فاقد اعتبار خواند.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=7834
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x