دوشنبه 26 سنبله 1403 برابر با Monday, 16 September , 2024
جستجو
Close this search box.

سید رضا محمدی شاعر، منتقد ادبی و روزنامه نگار مهاجر افغانستانی در سال 1358 در ولایت غزنه چشم به جهان گشود.

بیوگرافی سید رضا محمدی:

سید رضا محمدی شاعر، منتقد ادبی و روزنامه نگار مهاجر افغانستانی در سال 1358 در ولایت غزنه چشم به جهان گشود. در کودکی به همراه خانواده به جمهوری اسلامی ایران مهاجرت کرد و کودکی اش در شهر مشهد و یزد گذرانیده شد. سید رضا محمدی هم اکنون در لندن سکونت دارد. وی فارغ التحصیل از دانشگاه متروپولیتن لندن و فلسفه از دانشگاه بیرکبیک است. سید رضا محمدی با توجه به علاقه اش به عرصه ادبیات، نوجوانی خود را در دوره ها و محافل ادبی گذراند. او با شاعران سرشناسی از جمله قیصر امین پور و محمدکاظم کاظمی نشست و برخواست داشت و مدتی نگذشت که تبدیل به یکی از  سرشناس ترین شاعران محبوب افغانستان شد.

فعالیت سید رضا محمدی به عنوان روزنامه نگار:

سید رضا محمدی به عنوان روزنامه نگار، از نوجوانی با روزنامه های سلام و کار و کارگر در ایران شروع به کار کرد. چندی بعد به عنوان مسئول در نشریات سروش جوان و نشریات ابرار شروع به فعالیت کرد. سید رضا محمدی به این موارد بسنده نکرد و به عنوان سردبیر مجله روزنه در کابل، مدیر مسئول مجله سیمرغ در لندن که اولین مجله از این نوع در اروپا بوده است فعالیت داشته است.

همچنین سید رضا محمدی به عنوان نویسنده روزنامه گاردین، بی بی سی و جدید آن لاین چهره برجسته از خودش در روزنامه نگاری ساخت.

فعالیت سید رضا محمدی به عنوان منتقد ادبی:

در زمینه ی نقد، محمدی هم نقد شعر نگاشته است و هم نقد ادبیات داستانی و هم نقد سینما و نقاشی. او در نقدهایش، سعی کرده است به شکلی تحلیلی و بدون تعصب زوایای مختلف فرهنگ و هنر افغانی را تجزیه و معرفی کند. به طور مثال او علاوه بر شاعران فارسی زبان در ایران و افغانستان، بر نویسندگان پشتو نیز نقد نوشته است همین باعث محبوبیت او دربین پشتو زبان ها نیز شده است. سید رضا محمدی به مترجمی نیز علاقه دارد و ترجمه های او از ادبیات، به زبان های کردی، عربی و انگلیسی این علاقه را به خوبی نشان میدهد.

آثار سید رضا محمدی:

از آثار سید رضا محمدی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روح اندوهگین یک شاعر، تهران، شهرستان ادب، ۱۳۹۶.
  • سه پلک مانده به شب، تهران، ۱۳۷۹
  • کاغذ باد، مجموعه شعر، حوزهٔ هنری استان تهران، ۱۳۸۷.
  • بازی با عزراییل، کابل، ۱۳۸۳.
  • پادشاهی شعر- کابل ۱۳۹۳.
  • پادشاهی انار -به انگلیسی ۲۰۱۴.
  • معرفی ادبیات معاصر افغانستان- لندن اچ اند اس-۲۰۱۳.

و دو کتاب ترجمۀ شعرهای ایشان به زبان های یونانی، آلمانی، فرانسوی و بنگالی نیز ترجمه و منتشر شده است.

افتخارات و جوایز سید رضا محمدی:

در بخش شعر بزرگسال کتاب «کتاب روح اندوگین یا شاعر» اثر سید رضا محمدی و کتاب «دومینو» سروده ابوذر پاکروان به صورت مشترک برگزیده و 60 میلیون تومان مشترکاً به همراه لوح و تندیس دریافت کردند.

سید رضا محمدی، جایزه مخصوص شهرداری تهران را برای تاثیر گذارترین شاعر بر مردم ایران دریافت کرد. همچنین وی بعد از اقامتش در لندن، سه تور ادبی در شهر های مختلف بریتانیا داشت و در بیش از سی شهر مختلف در بریتانیا و اروپا، فرهنگ و ادبیات افغانستان را به دنیا معرفی کرد. از جمله نماینده فرهنگی افغانستان در المپیک لندن و داور شعر دانشگاه کمبریج و عضو بورد فستیوال بین المللی شعر لندن شد.

سید رضا محمدی جوان ترین شاعری بود که از رئیس جمهور افغانستان عالی ترین مدال دولتی را دریافت کرد و جزو اولین شاعران افغانستان که در ایران بارها جایزه گرفته است می باشد.

 

قسمتی از شعر خوانی سید رضا محمدی:

 

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=7643
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x