جمعه 27 میزان 1403 برابر با Friday, 18 October , 2024
جستجو
Close this search box.

محمد تقی دامردان گرافیست، شاعر و فعال فرهنگی مهاجر افغانستانی، متولد بهسود در میدان وردک افغانستان است. دامردان در کودکی به همراه خانوادش مجبور به ترک وطن و مهاجرت به جمهوری اسلامی ایران شد. تحصیلات ابتدایی را تا مقطع دیپلم هنرستان در مشهد گذراند. اواخر سال 71 بود که کارت های مهاجرین قیچی میشد، محمد تقی دامردان یکی از کسانی بود که به این خاطر از تحصیل بازماند.

وی علاقه ی بسیار زیادی به هنر و رشته هنری خود داشت، و در همان زمانی که در هنرستان درس می خواند برای مهاجرین افغانستانی علاقه مند در این حوضه هم کلاس های آموزشی هنری برگزار می کرد و باعث بنیان گزاری موسسه فرهنگی هنری اندیشه در مشهد شد.

محمد تقی دامردان در حوالی سال  1373 بود که به جریان های ادبی و هنری مهاجران پیوست. یکی از آثار تقی دامردان که بسیار مورد توجه قرار گرفت و از آن استفاده شد، طرحی گرافیکی از چهره قهار عاصی، شاعر توانای افغانستان بود که در همان سالها درگذشت.

تقی دامردان بنا به دلایلی مجبور به ترک مشهد و مهاجرت به قم شد و مدتی ساکن شهر قم بود. محمد تقی دامردان با استعداد و توانایی که در زمینه هنر و نقاشی داشت وارد این عرصه شد ولی طبیعتا این عرصه با توجه به کمبود امکانات و وضعیت مالی، نمی توانست هزینه های زندگی یک هنرمند را تأمین کند، از طرفی دامردان فقط به ساخت تابلو های تزئینی و بازاری بسنده نمیکرد و میخواست کار هنری بزرگی برای فرهنگ و هنر کشورش انجام دهد. مشکلات سخت زندگی محمد تقی دامردان را وادار به مهاجرت به شهر کرمان کرد و در آنجا مشغول فعالیت های نسبتاً سخت اقتصادی شد و هم اکنون هم ساکن شهر کرمان میباشد. دامردان هیچگاه هنر را رها نکرد به آن ادامه داد و مهارت خودش را علاوه بر نقاشی، در حوضه عکاسی هم افزایش داد.

در همین زمان ها بود که  محمد تقی دامردان متوجه علاقه خود به شعر و ادبیات شد، چیزی که خیلی به آن توجه نکرده بود، همین باعث شد او فعالیت خود را در این زمینه شروع کند و وارد گروه های مختلف ادبی شود و تبدیل به یکی از شاعران برجسته مهاجر در شهر کرمان شود.

محمد تقی دامردان در کنار هنر خویش مشغول به فعالیت های اجتماعی شد و کمک های زیادی به مهاجرین حاشیه نشین شهر کرمان کرد. عکس های بسیاری با موضوع زندگی این مردم که توسط دامردان ثبت شده وجود دارد.

محمد تقی دامردان در بسیاری از محافل، مجامع و برنامه های ادبی و هنری مهاجرین افغانستانی در کرمان و رفسنجان و دیگر شهر های آن استان حضور دارد و نه تنها خودش بلکه فرزندانش نیز اهل فرهنگ و هنر هستند و مایه رشد فرهنگی مهاجرین افغانستان می باشند.

 

 

 

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=7371
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x