یکشنبه 25 سنبله 1403 برابر با Saturday, 14 September , 2024
جستجو
Close this search box.

دکتر سید عسکر موسوی پژوهشگر، نویسنده و شاعر مهاجر افغانستانی در سال 1335 در شهر کابل چشم به جهان گشود.

بیوگرافی دکتر سید عسکر موسوی:

دکتر سید عسکر موسوی پژوهشگر، نویسنده و شاعر مهاجر افغانستانی در سال 1335 در منطقهٔ کارته سخی شهر کابل، در خانواده ای هزاره چشم به جهان گشود. بعد از کودتای کمونیستی افغانستان در سال 1352 به ایران مهاجرت کرد و مشغول فعالیت های مطبوعاتی و فرهنگی شد. دکتر موسوی ادامه تحصیلات را در دانشگاه آکسفورد انگلستان پی گرفت و با فعالیتهای علمی و پژوهشی به یک چهره ی علمی مهم در جامعه ی افغانستان تبدیل شد، سید عسکر موسوی پس از آن با بازگشت به افغانستان به تدریس در دانشگاه های کشور پرداخت. وی هم اکنون در شهر تهران ساکن است.

تحصیلات دکتر سید عسکر موسوی:

دکتر سید عسکر موسوی تحصیلات ابتدایی و بخشی از دبیرستان خود را در افغانستان گذراند که دورهٔ ابتدائیه را در مکتب ابتدائیهٔ جمال مینه خواند و آن را تا صنف نهم در لیسه حبیبیه ادامه داد. پس از مهاجرت به ایران، در حوزه‌ی علمیه قم به تحصیلات حوزوی پرداخت. عسکر موسوی هم‌زمان نیز در مدرسه‌ی «سخن» قم تحصیل کرد و در سال 1356 دیپلم متوسطه اش را گرفت. دکتر موسوی اولین کانون فرهنگی پناهندگان افغانستانی در ایران را در سال ۱۳۵۶ (۱۹۷۸ میلادی) بنیان نهاد. دکتر موسوی پس از مدتی دوباره به افغانستان برگشت و در مناطق مرکزی افغانستان ساکن شد. سپس به پاکستان رفت و بعد ازهشت ماه اقامت در پاکستان در سال ۱۳۶۴ بورسیه تحصیلی اش را در انگلستان بدست آورد و به انگلستان مهاجرت کرد. دکتر سید عسکر موسوی در آن جا لیسانس خود را در رشته توسعه از دانشگاه «ناریج» به دست آورد.
سید عسکر موسوی در سال ۱۹۸۶ میلادی به آکسفورد رفت و یک سال به حیث محقق در مرکزی بنام (Research Program) کار کرد. در سال ۱۹۸۷ میلادی بود که سید عسکر موسوی و چندی از دوستانش اولین و بزرگترین کنفرانس پنج روزه را در مورد افغانستان در «مونتراسبورگ» راه انداخت و وی عضو کمیته ۷ نفری کنفرانس بود. در همان سال  بود که دکتر موسوی رسماً دکترای خود را در دانشگاه آکسفورد شروع کرد، اول دوره ماستری رفت و چون پیوسته بود منتقل شد به دوره دکترا و دکترای خود را در سال ۱۹۹۱ در آکسفورد تمام کرد. دکتر موسوی در سال ۱۹۹۷ میلادی اولین برنامه اش را بنام برنامه امکانات افغانستان (Afghanistan stretch program) در دانشگاه آکسفورد شروع کرد که بسیار موفق بود و تا سال ۲۰۰۳ میلادی ادامه داشت تا زمانی که دکتر موسوی به افغانستان رفت و هنوزهم این برنامه، در دانشگاه آکسفورد هست. از مهمانان معروف این برنامه یکی آقای کرزی بود که به عنوان اولین رئیس جمهور افغانستان و دیگری داکتر عبدالله عبدالله که آن‌ها را به عنوان مهمانان مهم و معروف دعوت کرده بودند.

 

بازگشت به افغانستان و فعالیت های سیاسی دکتر سید عسکر موسوی:

دکتر سید عسکر موسوی از روشنفکران فرهیخته و از فعالان سیاسی دهه ی پنجاه و شصت خورشیدی است که در روند شکل گیری جریان های سیاسی و فکری در افغانستان و بخصوص در میان جوانان شیعه، نقش مؤثری داشته است. موسوی در جریان نبردهای مجاهدین با نیروهای شوروی، از چهره‌­های شاخص فرهنگی و مطبوعاتی مجاهدین به شمار می­رفت. او نویسنده‌ی اصلی و سردبیر نشریه‌های صاف و جوالی بوده و در پست مشاور فرهنگی وزارت تحصیلات عالی افغانستان نیز خدمت کرده است. او در سال۱۳۸۲ به افغانستان برگشت و تا سال ۱۳۹۲ (۲۰۰۳-۲۰۱۳میلادی) مشاور ارشد علمی «وزارت تحصیلات عالی افغانستان» بود و به مدت هفت سال در این پست خدمت کرد و در تأسیس و راه‌اندازی دانشگاه‌‌های جدید دولتی و دانشگاه‌های خصوصی نقش محوری داشت.دکتر سید عسکر موسوی تابحال در دانشگاه‌های کابل، تعلیم و تربیه، کاتب، خاتم‌النبیین، دنیا، پیام نور- کابل، پیشگام، غرجستان تدریس نموده است.

آثار و افتخارات دکتر سید عسکر موسوی:

سید عسکر موسوی مشاور علمی ساخت فیلم‌های مستندی درباره بامیان در شبکه تلویزیونی زد-دبلیو-اف آلمان و همچنین سازنده سری ۶ گانه فرهنگ عامه افغانستان در شبکه فارسی بی‌بی‌سی در سال ۱۹۹۸ بود.

از دکتر سید عسکر موسوی مقالات متعددی وجود دارد که میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درباره هزاره‌جات: درباره جمعیت‌های ناشناخته هزاره‌ها در افغانستان. منتشر شده در ویژه‌نامه افغانستان در گذرگاه: گذشته و آینده. چاپ مرکز مطالعات آسیای میانه در موزه ملی کره جنوبی، سئول. سال ۱۳۸۸.
  • پس از یازده سپتامبر: درباره اخبار فراملی و مخاطبان فراملی. منتشر شده در نشریه مطالعات قومیت و مهاجرت، چاپ انتشارات راتلج انگلستان، سال۱۳۸۵.
  • گزارش بامیان برای نشریه یونسکو. چاپ سال ۱۳۶۸.
  • چاپ کتاب افغانستان در مسیر تاریخ، جلد اول میر غلام‌ محمد غبار. منتشر شده از سوی پیام مهاجر چاپ قم، ایران، سال ۱۳۶۰.
  •  چاپ کتاب تاریخ افغانستان؛ یادداشت‌ها و برداشت‌ها، دست‌نوشته‌های محمد آصف آهنگ، جلد اول، در سال (۲۰۲۰م)، انتشارات واژه، کابل.
  • کتاب «شعر سرخ» (ایران- 1358).

گفت و گویی با دکتر سید عسکر موسوی:

 

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=7692
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x