جمعه 27 میزان 1403 برابر با Friday, 18 October , 2024
جستجو
Close this search box.

محمد جواد خاوری نویسنده و پژوهشگر مهاجر افغانستانی در سال 1346 در بامیان افغانستان چشم به جهان گشود.

بیوگرافی محمد جواد خاوری:

محمد جواد خاوری نویسنده و پژوهشگر مهاجر افغانستانی در سال 1346 در بامیان افغانستان چشم به جهان گشود. در کودکی به همراه خانواده به جمهوری اسلامی ایران مهاجرت کردند و در شهر مشهد ساکن شدند. محمد جواد خاوری تحصیلات خود را در حوزه علمیه آغاز کرد و پس از آن به دلیل علاقه بسیارش به نویسندگی، وارد این عرصه شد و به داستان نویسی و پژوهش در فرهنگ عامیانه پرداخت. محمد جواد خاوری تاکنون داستان کوتاه و رمانهای بسیاری نوشته، وقایع داستانهای او بیشتر در مناطق هزاره جات اتفاق می افتد و به سرگذشت مردم این منطقه اختصاص دارد. محمد جواد خاوری در سال ۱۳۹۰ به اروپا مهاجرت کرد و اکنون در کشور نروژ زندگی می‌کند.

شروع نویسندگی محمد جواد خاوری:

محمد جواد خاوری از سال 1370 به نویسندگی علاقمند شده و ابتدا به سراغ داستان‌نویسی رفته است، اما در ضمن این‌که در کلاس‌های داستان‌نویسی و جلسات نقد و بررسی داستان شرکت می‌کرد و داستان می‌نوشت، به اهمیت “فولکلور” یا “فرهنگ بومی” هم پی برد و این نیاز را حس کرد که فرهنگ مردم هزاره که خود متعلق به این مردم است، یک فرهنگ بسیار غنی است، اما هیچ کسی در مورد این فرهنگ عامیانه یا بومی کار نکرده و این نگرانی هم وجود دارد که این آثار و فرهنگ شفاهی کم کم از حافظه‌ها پاک کشود. وی از پاک شدن فرهنگ شفاهی مردم هزاره به عنوان یک ضایعه بزرگ یاد می‌کند و به خاطر جلوگیری از چنین ضایعه‌ای، شروع به گردآوری فرهنگ عامیانه مردم هزاره کرده است. خاوری در سال ۱۳۷۵ به عضویت مرکز فرهنگی نویسندگان افغانستان در شهر قم درآمد.

فعالیت های فرهنگی محمد جواد خاوری:

محمد جواد خاوری در سال ۱۳۷۶ به همراه برخی از چهره‌های فرهنگی ادبی افغانستانی در ایران، از جمله محمدکاظم کاظمی، سیدابوطالب مظفری، علی پیام، حمزه واعظی، سیدنادر احمدی و محمدشریف سعیدی فصلنامه ادبی و فرهنگی «دُرِّ دَری» را راه‌اندازی کرد و تا پایان انتشار آن فصلنامه یکی از اعضای هیأت تحریریه آن بود. در سال ۱۳۸۱ به عنوان مدیرمسوؤل فصلنامه ادبی فرهنگی «خط سوم» در آن نشریه حضور داشت. خاوری با گردآوری و تنظیم کتاب در حوزه فرهنگ بومی، یکی از تأثیرگذارترین افراد در بازیابی هویت و شناخت فرهنگ فولکلور است. هم‌اکنون کتاب‌های او در زمینه فرهنگ عامه و ادبیات فولکلور فارسی دری یکی از منابع مهم به شمار می‌رود. در داستان و رمان، خاوری نویسنده‌ای است که با استفاده از جادوی زبان و بهره‌گیری از نمادها و کهن‌الگوها از سنت، باورها، دین، جامعه، تاریخ، فلسفه، سیاست و عشق سخن می‌گوید.

آثار محمد جواد خاوری:

  • پشت کوه قاف

این کتاب در سال 1389 از انتشارات افراز به نشر درآمد، این کتاب شامل داستان هایی کوتاه با عنوان های گلپری، شاه و مهر، برادران همدل، قسمت، گلدختر، رفیق نااهل و… به نگارش درآمده است.

 

  • امثال و حِکَم مردم هزاره
  • گزیده کتاب نیستان
  • دوبیتی‌های عامیانه هزارگی
  • قصه‌های هزاره‌های افغانستان
  • گل سرخ دل‌افگار
  • مرگ مفاجات
  • شگفتی‌های بامیان
  • بود و نبود
  • طلسمات
لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=7548
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x