جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024
جستجو
Close this search box.

ذکیه خدادادی تکواندوکار مهاجر افغانستانی است که در سال 1378 در شهر هرات چشم به جهان گشود.

بیوگرافی ذکیه خدادادی:

ذکیه خدادادی تکواندوکار مهاجر افغانستانی است که در سال 1377 در خانواده ای از قوم هزاره در شهر هرات چشم به جهان گشود. تحصیلات خود را تا صنف دوازدهم در هرات ادامه داد و همزمان با تحصیل، به یادگیری تکواندو، زبان انگلیسی و کامپیوتر می پرداخت. ذکیه خدادادی زیر نظر مربی خود آقای یعقوب دولتیار، دو نوبت در روز را به تمرین می گذراند. خداداد خود را برای مسابقات بین المللی و کسب سهمیه المپیک آماده می کرد و به همین علت در کابل، به صورت فشرده تحت نظر استادی از کره جنوبی به تمرین می پرداخت. ذکیه خدادادی معلولیتش را مانع موفقیتش نمی دانست و بلاخره با چندین سال تلاش و تمرین با افراد غیر معلول و با تشویق و پشتیبانی مربی خود توانست به تیم ملی پاراتکواندو افغانستان ملحق شود. بعد از سقوط افغانستان و ظهور طالبان در سال 1400، ذکیه خدادادی مجبور به ترک وطن شد و به فرانسه مهاجرت کرد.

افتخارات ذکیه خدادادی:

ذکیه خدادادی به عنوان اولین تکواندوکار زن افغانستانی شناخته می شود، خدادادی بعد از پیروزی در مسابقات قهرمانی بین المللی پاراتکواندو آفریقا، دقیقا زمانی که هجده سال داشت به شهرت رسید و مدتی بعد به عنوان نماینده ی افغانستان در بازی های پارالمپیک تابستانی 2020 شرکت و مبارزه کرد. در ابتدا فرصت رقابت در پارالمپیک به دلیل تسلط طالبان از خدادادی سلب شد، اما او بعداً توسط کمیتهٔ بین‌المللی پارالمپیک برای رقابت در این رویداد از افغانستان تخلیه شد. ذکیه خداداد به اولین پارالمپین زن افغانستان تبدیل شد.

ذکیه خدادادی در رقابت‌های پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس نیز شرکت کرد و لقب اولین مدال‌آور پارالمپیک تاریخ افغانستان از آن خود کرد.

 

 

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=7882
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x