جمعه 27 میزان 1403 برابر با Friday, 18 October , 2024
جستجو
Close this search box.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری مهاجر، سید سکندر حسینی بامداد مدیر انجمن هنر و ادبیات آیینی افغانستان و دبیرخانه دائمی کنگره واژه‌های تشنه در نشست خبری دهمین کنگره «واژه‌های تشنه» که 31 جوزا 1403در قم، تأکید کرد: کنگره واژه‌های تشنه در دهمین دوره‌ی برگزاری خود فرهنگ عاشورا و جلوه‌های فرهنگ عاشورا را در زندگی مردم افغانستان محور پیشنهادی خود برای شاعران و داستان‌نویسان قرار داده است.
مدیر خانه مولانا (بلخ) آماده‌سازی و انتشار کتاب‌های «گام‌های تشنه» و «نذرحلوای سرخ» در حوزه داستان عاشورایی و چند دفتر شعر از جمله کتاب «بوسه بر گلوی نی» را از دستاوردهای مهم کنگره واژه‌های تشنه شمرد و افزود: از دیگر ثمره‌ها و برکت‌های این کنگره رشد و بالندگی نسل تازه‌ای از شاعران ارزش‌گرا و آیینی افغانستان است که برای جامعه امروز افغانستان حرف‌های بسیار جهت گفتن دارند.
مدیر انجمن هنر و ادبیات آیینی افغانستان در تشریح فراخوان دهمین کنگره «واژه‌های تشنه» گفت: «ترویج آموزه‌ها و فرهنگ عاشورایی»، «بازتاب جلوه‌هایی از فرهنگ عزاداری مردم افغانستان» و «یاران و اصحاب امام حسین (ع)» و «پیوند نسل جوان با فرهنگ عاشورا» از محورهای موضوعی پیشنهادی دهمین کنگره واژه‌های تشنه است.
حسینی بامداد اضافه کرد: دبیرخانه کنگره هیچ محدودیتی برای پذیرش تعداد و قالب آثار ندارد و از تنوع آثار استقبال می‌کند و کنگره دو مراسم اختتامیه یکی در ایران و یکی هم در افغانستان خواهد داشت که احتمالاً دهه دوم محرم در مزار شریف و ایام اربعین در قم خواهد بود.

سید مرتضی حسینی شاهترابی دبیر بخش داستان دهمین کنگره «واژه‌های تشنه» در ادامه به تکمیل محورهای پیشنهادی بخش داستان پرداخت و گفت: فرهنگ عاشورا، فرهنگ عزاداری ماه محرم، نذورات و نیایش‌های مخصوص محرم، آیین‌های بومی محرم و عاشورا در افغانستان، جلوه‌های رفتاری برآمده از فرهنگ عاشورا و پیوند و ارتباط نسل جدید با عاشورا از جمله محورهای موضوعی بخش داستان است و همه داستان‌نویسان افغانستانی از جای‌جای دنیا بدون محدودیت سن و سال می‌توانند آثار خود را به این کنگره ارسال کنند.
شاهترابی افزود: واژه‌های تشنه برخلاف جشنواره‌های دیگر که شرکت‌کنندگان خود را به محورهای موضوعی محدود می‌کنند، از همه موضوعات عاشورایی استقبال می‌کند، اما در عین حال آثاری را که با موضوعات پیشنهادی جشنواره همخوانی داشته باشند در روند داوری امتیاز بخشس موضوعی را خواهند گرفت.
دبیر بخش داستان دهمین کنگره «واژه‌های تشنه» از توجه ویژه این کنگره به آثار داستان‌نویسان کودک و نوجوان خبر داد و تصریح کرد: کودکان و نوجوانان افغانستان هم می‌توانند در این کنگره شرکت کنند و آثارشان جداگانه ارزیابی و داوری می‌شود.
او تأکید کرد: در روند داوری آثار علاوه بر موضوع و محتوا به فرم و تکنیک و ساختار ادبی اثر توجه ویژه‌ای خواهد بود و شعارگرایی در داستان را تأیید نمی‌کنیم.

 

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=7300
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x