جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024
جستجو
Close this search box.

وزارت خارجه طالبان اعلام کرد که دیگر اسناد صادره در نمایندگی‌های افغانستان در کشورهای اروپایی، کانادا و استرالیا را نمی‌پذیرد. دیپلمات‌های معرفی شده دولت پیشین افغانستان هنوز اداره این نمایندگی‌ها را برعهده دارند.

در اعلامیه این وزارت آمده است که «مکررا» از نمایندگی‌‌های سیاسی و کنسولی افغانستان در کشورهای اروپایی خواسته است که «حداقل برای حل مشکلات افغان‌ها با مرکز، در بخش امور کنسولی تعامل کنند.»

در اعلامیه به مهاجران افغان مقیم کشورهای اروپایی گفته شده که از امروز «وثایق، تصادیق، عدم مسئولیت جرمی، پاسپورت و برچسب تمدید پاسپورت، ویزه/ویزا و …» این نمایندگی‌ها را نمی‌پذیرد: «بریتانیا، بلژیک، آلمان، سوئيس، اتریش، فرانسه، یونان، نروژ/ناروی، کانادا و استرالیا».

توصیه شده که مراجعان برای دریافت ویزا و یا اسناد کنسولی به نمایندگی‌های افغانستان در کشورهای دیگر مراجعه کنند.

برخی از نمایندگی‌های افغانستان می‌گویند با وجود تصمیم وزارت خارجه طالبان برای نپذیرفتن ویزا و اسنادی که صادر می‌کنند به کار خود ادامه می‌دهند.

سفارت افغانستان در لندن که زلمی رسول، وزیر خارجه سابق اداره می‌کند در بیانیه کوتاهی در ایکس نوشت که «بدون هیچ‌گونه وقفه» به کار کنسولی خود ادامه خواهد داد.

وزارت خارجه طالبان مشخصا نمایندگی‌های افغانستان در اسپانیا، هلند، بلغارستان، جمهوری چک و مونیخ آلمان را مستثنی کرده است.

سال گذشته که سفارت افغانستان در اسپانیا و هلند گفتند به تعامل اداری با حکومت طالبان ادامه داده‌اند واکنش‌ مخالفان طالبان را برانگیخت اما نام این نمایندگی‌ها در این فهرست دیده نمی‌شود.

حکومت طالبان این نمایندگی‌ها را متهم می‌کند که در «عدم هماهنگی با مرکز خودسرانه و با نقض اصول آشکار پذیرفته‌شده» کار می‌کنند.

سفارت‌های افغانستان در کشورهای منطقه، بجز تاجیکستان، به کاردار معرفی شده از جانب حکومت طالبان واگذار شده است. چین رسما سفیر طالبان را پذیرفت و سفیری در کابل معرفی کرد.

پیش از این، اسناد کنسولی صادر شده از سوی نمایندگی‌های افغانستان در پایتخت‌های اروپایی مانند ویزا، وکالت نامه و تمدید گذرنامه و … در وزارت خارجه در کابل نیز پذیرفته می‌شد.

این وزارت نگفته است که چه اختلافاتی با نمایندگی‌ها در کشورهای اروپایی دارد، به گفته دیپلمات‌های افغانستان، آنها پس از روی کار آمدن حکومت طالبان در اوت/آگوست ۲۰۲۱ گزارش‌های سیاسی و مالی به مرکز نمی‌فرستند.

گفته شده که این نمایندگی‌ها مخارج روزانه خود را از طریق تعرفه‌های صدور ویزا برای مسافران خارجی عازم افغانستان و اسناد امور کنسولی برای مهاجران افغان تامین می‌کنند.

برخی از مهاجرانی که به این نمایندگی‌ها مراجعه کرده‌اند از تعرفه «بالا» شکایت دارند.

آمریکا سفارت افغانستان و کنسولگری‌های این کشور را قبلا بسته است.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=7405
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x