جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024
جستجو
Close this search box.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری مهاجر، لیلا خالقی در این مجموعه داستان سعی می‌کند هم زندگی در زیر سایه‌ی دولت‌های محدودکننده‌ی آزادی را تصویر کند و هم در مقابل آن، زندگی در جهان آزاد  را تفسیر نماید.

 

این مجموعه داستان شامل  شش داستان کوتاه است و شخصیت‌هایی را به تصویر می‌کشد  که برای زندگی بهتر و یا حتی برای زنده‌ماندن تقلا می‌کنند. جنگیدن برای بقا در دنیای مدرن و مبارزه دائمی برای مأنوس‌شدن با محیط جدید، پیداکردن عشق و ارتباط بین انسان‌ها درونمایه‌ی اکثر این داستان‌هاست.

انسان افغانستانی کتاب «بی‌سایه» در گذار از سنت به مدرنیته با چالش‌های استخوان خردکنی مواجه می‌شود که تمام ارزش‌ها و باورهایش را زیر سوال می‌برد و باید چارچوب ذهنی جدیدی برای زندگی خودش بیابد و اهداف جدیدی را برای دستیابی مشخص کند. چون ساختارهای سنتی، دیگر جوابگوی نیازهای او نیست. تمام شخصیت‌های داستان‌های کتاب درگیر همین چالش و بحران هویتند.

قهرمان‌های داستان این کتاب پیوسته در تلاش برای دوباره کنار هم قراردادنِ باقی‌مانده‌های جهان خود هستند، درحالی که در عمل چنین کاری از عهده‌ی آنها خارج است. همگی درگیر اضطراب وجودی و تلاش برای سرکوب یا حل این اضطراب هستند و راه حل را در یافتن وسیله‌ای برای زنده‌ماندن یا ساختن ارتباط معنادار با سایر انسان‌ها می‌بینند. از سوی دیگر، در برابر بروکراسی عریض و طویل کشورهای مدرنی که به آنها پناه جسته‌اند کاملا ناتوان و کوچکند و بیگانگی با زبان و فرهنگ کشور میزبان آنها را زجر می‌دهد. رفته رفته ریشه‌های فرهنگی این شخصیت‌ها دچار اضمحلال می‌شود درحالی که هنوز در فرهنگ جدید جذب نشده‌اند. اقامت در جایی خارج از سایه‌ی رژیم‌های نالایق و افراطی دروازه‌های آزادی را به سمت آنها گشوده است، لیکن سوال اصلی برای آنها این است که حد آزادی برای من به عنوان انسان افغانستانی تا کجاست؟ به خصوص که هم داشتن آزادی برای آنها اضطراب‌آور و روح‌خراش است و هم نداشتن آزادی عذاب‌آور و جانفرساست.

لیلا خالقی در کتاب «بی‌سایه» سعی می‌کند هم زندگی در زیر سایه‌ی دولت‌های محدودکننده‌ی آزادی را تصویر کند و هم در مقابل آن، زندگی در جهان آزاد  را تفسیر نماید. گرچه زن و پبچیدگی‌های ذهنی و پتانسیل‌های شخصیتی‌اش تاکنون در ادبیات افغانستان مهجور واقع شده است، اکثر داستان‌های کتاب «بی‌سایه» با راوی سوم شخص نوشته شده و قهرمان اصلی آنها یک زن است.

 

کتاب «بی‌سایه» را انتشارات مهر و دل (تهران) به تازگی منتشر کرده است.

 

خبرنگار: راضیه سادات حسینی

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=7431
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x