پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024
جستجو
Close this search box.

در این مطلب در مورد شروط عقد با اتباع افغانستانی نکاتی را خواهیم آورد. یکی از اموری که دین اسلام ما را به آن توصیه کرده است، ازدواج است. ازدواج همچنین در همه ی کشورهای دنیا امری پسندیده برای تشکیل خانواده شناخته می شود. قوانین ازدواج در همه ی کشورها بسیار آسان است اما این در صورتی است که هر دو طرف هموطن باشند و اگر یکی از طرفین از اتباع خارجی باشد قوانین ویژه ای برای این نوع ازدواج وضع شده است.

از جمله مسائلی که در بحث ازدواج مطرح است، ازدواج با شخص خارجی است. یعنی فردی که شهروند کشور ایران نباشد و یا از نظر مذهبی، قوانین و نیز فرهنگی با ایران فرق داشته باشد. در این صورت قانون گذار فقط در شرایط خاصی عقد با شخص خارجی را مجاز می داند و قوانینی نیز برای این مورد لحاظ کرده است.

برای ثبت ازدواج با اتباع بیگانه متقاضی باید درخواست خود برای ثبت ازدواج و صدور پروانه زناشویی را در سامانه میخک و به طور حضوری، در وزارت امور خارجه ثبت کرده و سپس با همراه داشتن برگه ثبت درخواست و سایر مدارک به ادارات کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری‌های سراسر کشور یا کنسولگری، در خارج از کشور، مراجعه کند.

نحوه ثبت درخواست ازدواج با اتباع بیگانه در سامانه میخک مطابق مراحل زیر است: متقاضی باید آدرس سامانه میخک، یعنی mikhak.mfa.gov.ir را جست‌وجو کرده و پس از انتخاب گزینه سجلات، گزینه ورود به سامانه را انتخاب کند.

نکته: برای اینکه زن ایرانی بتواند با مرد خارجی ازدواج کند، اولین و مهم‌ترین شرط در مقررات جمهوری اسلامی ایران این است که مرد خارجی مسلمان بوده و یا گواهی تشرف به دین اسلام را گرفته باشد؛ در غیر این صورت این ازدواج، به هیچ وجه امکانپذیر نخواهد بود. شایان ذکر است، با وجود مسلمان بودن مرد خارجی، دولت باید ازدواج زن ایرانی با تبعه خارجی را مجوز دهد.

این موارد در ماده ۱۰۵۹ و ۱۰۶۰ قانون مدنی تصریح شده‌اند. در خصوص ازدواج مرد ایرانی با زن تبعه خارجی نیز اجازه دولت و مشرک نبودن زن خارجی لازم است؛ با توجه به سکوت قانونگذار در خصوص امکان ازدواج مرد ایرانی به موجب عقد نکاح دائم، با اهل کتاب، یعنی زن مسیحی یا یهودی بر اساس شرع باید گفت، مرد ایرانی می‌تواند با زن تبعه خارجی مسلمان نکاح دائم و با زن خارجی اهل کتاب نکاح موقت منعقد نماید.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=7484
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x