جمعه 27 میزان 1403 برابر با Friday, 18 October , 2024
جستجو
Close this search box.

جمعی از فعالان ایرانی حقوق مهاجرین افغانستانی به همراه شاعران، نویسندگان، فعالان رسانه ای مهاجر در ایران با شرکت در کمپین یا کارزار اینترنتی خواستار سیاست‌ گذاری وضعیت مهاجران افغانستانی در راستای حقوق انسانی آنها در جمهوری اسلامی ایران شده اند.

در متن این کمپین اینترنتی آمده است:

ریاست محترم جمهوری
جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان

رییس محترم سازمان ملی مهاجرت
جناب آقای دکتر عبدالله مبینی

و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام

متأسفانه در ماه‌های اخیر موج‌های نفرت‌پراکنی علیه مهاجران و پناهجویان افغانستانی در ایران گسترش یافته است. هر چند دغدغه‌ی شهروندان ایرانی در رابطه با نبود برنامه‌ریزی برای مهاجران می‌تواند قابل درک باشد، اما بعضی گروه‌ها می‌کوشند مهاجران را بلاگردان و مقصر مشکلات رفاهی، اجتماعی و اقتصادی جامعه جلوه دهند. برخی رسانه‌ها نیز با تبلیغات منفی، سیاه‌نمایی، تولید هراس و نفرت، نقش مخربی در شکل‌گیری این بیگانه‌هراسی داشته‌اند. گمانه‌زنی‌هایی که نرخ جرائم و آسیب‌های اجتماعی را به نرخ مهاجرپذیری مربوط می‌دانند، بی‌اساس‌اند: آمار آسیب‌های اجتماعی و جرائم در شهرهای فاقد مهاجر با شهرهای دارای مهاجر، تفاوت محسوسی ندارد.

هم‌اکنون فقدان زیرساخت‌های آماری و اطلاعاتی دقیق، و نادیده‌ انگاشتن حقوق بنیادین مهاجران افغانستانی (آموزش، بهداشت، اشتغال و…) که حتی برای نسل‌های متولد ایران رخ می‌دهد، تنش‌آفرین و توجیه‌ناپذیرند. بر این باوریم که همه‌ی انسان‌ها صرف‌نظر از زادگاه خود شایسته‌ی برخورداری از کرامت انسانی‌اند، چه رسد به افغانستانی‌هایی که اشتراکات فرهنگی بسیاری با ما دارند. نباید از یاد برد که آنها پا به پای هم‌نوعان ایرانی خویش در اقتصاد این کشور مشارکت داشته‌اند. با وجود نقش فعال مهاجرین افغانستانی در سازندگی و تولید کشور، خصوصاً در سال‌های پس از جنگ تحمیلی، در حال حاضر شرایط اقتصادی و قانونی کشور مهاجرین را به بخش غیررسمی اقتصاد سوق داده است، که این تنها به نفع پیمانکاران است و مهاجرین و دولت را از منافع حضور آنها در بخش رسمی اقتصاد محروم کرده است.

با توجه به آنچه آمد، موارد زیر را از دولت و مجلس مطالبه می‌کنیم:

  • اعلام موضع و مقابله با موج‌ افغان‌هراسی و نفرت‌پراکنی در رسانه‌های رسمی و شفاف‌سازی در ارتباط با ادعاهای بی‌اساس، اخبار جعلی و دروغ‌پراکنی
  • واکنش قاطع دولت به برخوردهای خشونت‌آمیز رسمی و غیررسمی علیه مهاجران، ایجاد سازوکار نظارت و جلوگیری از رفتارهای مشابه در آینده و برخورد قضایی با افرادی که خشونت علیه مهاجران را در شبکه‌های اجتماعی یا در سطح محلات تشویق یا سازماندهی می‌کنند
  • منوط‌شدن اخراج از کشور به حکم دادگاه و بررسی کارشناسی وضعیت فرد با توجه به شرایط فرد و خانواده‌اش در ایران و افغانستان
  • تدوین آیین‌نامه‌ی اجرایی برای بند ۴ و ۵ ماده ۹۷۶ قانون مدنی و اعطای تابعیت به مهاجران نسل دوم به بعد
  • دسترسی عادلانه‌ی مهاجران به تسهیلات اساسی زندگی (آموزش، بهداشت، اشتغال و…) و دسترسی تمامی کودکان مهاجر به خدمات آموزش و بهداشت رایگان بر اساس قانون حمایت از اطفال.
  • ایجاد پایگاه اطلاعاتی یکپارچه و متمرکز مهاجران و به‌روزرسانی دقیق آن
  • تعیین متولی مشخص و پاسخگو برای امور مهاجرت (برای نمونه با تقویت نهادی سازمان ملی مهاجرت)
  • اتخاد رویکرد دیپلماتیک فعالانه از سوی ایران در جهت جلب کمک‌ها و همکاری‌های بین‌المللی برای مهاجران در ایران

خبرگزاری مهاجر از مهاجرین افغانستانی و مردم مهمان نواز و خونگرم ایرانی خواهشمند است با پیوستن با این کارزار در مقابل موج نفرت پراکنی علیه عده ای از مظلوم ترین انسان های جهان بایستند. و صدای مهاجرین افغانستانی را به مسئولین محترم جمهوری اسلامی برسانند.

برای شرکت در کارزار به این صفحه مراجعه کنید

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=7539
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x