جمعه 27 میزان 1403 برابر با Friday, 18 October , 2024
جستجو
Close this search box.

بازار خبر جرم های اتباع افغان در ایران، پس از منتشر شدن ویدئوی رفتار خشن پلیس ایران با نوجوان کم شنوای افغانستانی، در شبکه های اجتماعی داغ شد.

در پی حادثه ی منطقه آبسرد دماوند، اعضای خانواده مهدی موسوی نوجوان 14 ساله اظهار داشتند که او کم شنوا و دچار معلولیت ذهنی است. خانواده وی در مصاحبه ای گفتند که نیروی پلیس با او بی رحمانه رفتار کردند و او به موجب این حادثه دچار ضربات روحی و مشکلات جسمانی شده است.

در این بازه زمانی با شدت گرفتن اعتراضات به این سوء رفتار نیروی پلیس و موج همدلی با خانواده سید مهدی، کاربرانی نیز که با وجود اتباع خارجی در کشورشان مخالف بودند با منتشر کردن خبرهایی از اتفاقات مرتبط با جرایم اتباع خارجی با این موج همدلی مخالفت نموده و خواهان اخراج اتباع خارجی از ایران شدند. بسیاری از این رویدادها در گذشته اتفاق افتاده بودند ولی بعضی دیگر نیز جعل شده و شایعه بودند.

یکی از این موارد، پرونده قتلی زن جوانی است که در رودان استان هرمزگان اتفاق افتاده است و پیکرش پس از قتل در خودروی پراید او آتش زده شده است.

به گفته فرمانده انتظامی استان هرمزگان، در رابطه با قتل این زن که سرکارگر باغی در رودان بوده است، دو مرد جوان تبعه افغانستان بازداشت شده‌اند و در بازجویی‌ها به قتل به دلیل اختلاف مالی اعتراف کرده‌اند و حالا با قرار ویژه در زندان هستند تا در دادگاه پرونده اتهامی آن‌ها بررسی شود.

جدا از اصل خبر اما آن چه برخی از این حساب‌ها در شبکه‌های اجتماعی همراه آن منتشر می‌کنند تصاویری است، از یک خودروی پراید سوخته و محفظه‌ای حامل یک جسد.

حسین فصیحی خبرنگار حوادث روزنامه جوان، این عکس را به خبر قتل زن در هرمزگان نسبت داد و خبر خواستار اخراج افغان‌ها شده است.

اگرچه این عکس پراید و جنازه در طول سال‌های مختلف بعنوان عکس آرشیوی در خبرهای حوادث مربوط به آتش‌سوزی پراید بارها بازنشر شده، این عکس ارتباطی به مهاجران افغان ندارد و به نظر می‌رسد مربوط به پرونده قتل یک زن توسط شوهرش در سال ۱۳۹۵ در خرم‌آباد است.

در این پرونده‌ مردی همسرش را در خودرو حبس می‌کند و آن را به آتش می‌کشد. به گزارش تسنیم، ماموران آتش نشانی که در تصاویر دیده می‌شوند، هنگام اطفا حریق متوجه وجود جسد می‌شوند و به این ترتیب مرد به قتل همسرش اعتراف می‌کند.

نمونه دیگری که بارها در توییتر بازنشر شده، اسکرین‌شات وب‌سایت ایرناست در خبری مربوط به تجاوز جنسی در قزوین.
این اسکرین‌شات توسط اکانتی منتشر شده که در روزهای گذشته پست‌های متعددی در مخالفت با حضور افغان‌ها در ایران منتشر کرده است.

بررسی‌های ما نشان می‌دهد این خبر مربوط به سال ۸۴ است. اما چیزی که حائز اهمیت است این است که به نظر می‌رسد تیتر این خبر دستکاری شده و تاریخ نیز از آن حذف شده است.

مورد دیگری که جدید نیست اما باز هم محل بحث کاربران بوده است، پرونده مرتبط با قتل یک کودک است. یک دختربچه هفت ساله به نام المیرا زارع معروف به نازگل که اهل روستای دهکرم استان اصفهان بود و در اواخر اسفند سال پیش ناپدید شد و اوایل امسال جسد سوخته‌اش به تایید رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان کشف شد.

قتل این دختربچه در شماری از حساب‌های شبکه‌های اجتماعی به مهاجران افغان نسبت داده شده است. ما اظهارنظر مقامات پلیس و وکیل پرونده را درباره پرونده المیرا زارع دنبال کردیم.

درباره این قتل، تاکنون هیچ اظهارنظری مبنی بر وجود حتی یک مظنون از میان مهاجران وجود ندارد. بر مبنای مصاحبه‌های وکیل پرونده تنها چند مظنون که همه اعضای خانواده دختربچه بوده‌اند، بازداشت و بازجویی شده‌اند.

بنابراین با این که هنوز پرونده قتل المیرا زارع به نتیجه نرسیده است اما نسبت دادن این قتل به جامعه افغان‌های ساکن ایران خبری بی‌اساس و نادرست است.

گاهی اوقات اما گمانه‌زنی‌ها و نقل قول‌هایی که رسانه‌‌ها بدون نشان دادن شواهد منتشر می‌کنند به عنوان «واقعیت» در شبکه‌های اجتماعی بازنشر می‌شود.

آمار دقیقی از تعداد مهاجران افغان در ایران در دست نیست و گمانه‌زنی‌ها از ۳ میلیون تا ۱۰ میلیون نفر مطرح شده است. بنابراین بدیهیست که جرائمی که مهاجران افغان در ایران مرتکب می‌شوند بخش‌هایی از خبرهای حوادث را تشکیل دهد اما در مورد جرایم تحقیقات و یا آمارهای رسمی وجود ندارد که میزان جرائم این افراد را نسبت به جمعیتشان نشان دهد.

 

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=7584
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x