جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024
جستجو
Close this search box.

تیم و رشته ورزشی که در طی سال‌های گذشته توانسته خیلی لبخند و لذت ورزشی را به مردم افغانستان هدیه بدهد، تیم ملی فوتسال است.

پیروزی‌ها و نتایج امیدوارکننده این تیم در طی دست‌کم پنج سال گذشته، مردم و اهل ورزش افغانستان را به این باور رسانده که تیم ملی فوتسال روزی یکی از تیم‌های قدرتمند در منطقه خواهد شد.

این تیم امروز در اولین بازی خود در جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ آنگولا را ۶ بر ۴ شکست داد.

پس از بازی مجید مرتضایی، سرمربی تیم گفت قول می‌دهد که بازی بعدی تیم افغانستان در برابر آرژانتین «از زیباترین بازی‌های این تیم خواهد بود.»

همین اتفاق هم افتاد و حالا این تیم در مهم‌ترین مسابقات فوتسالی دنیا، در جام‌جهانی در گروه C با تیم‌های آنگولا، آرژانتین و اوکراین هم گروه است و در روزهای چهارشنبه و جمعه (۱۸ و ۲۱ سپتامبر) با آرژانتین و اوکراین در تاشکند بازی می‌کند.

تیم‌های ملی فوتسال افغانستان در رده‌های سنی مختلف، در طی حداقل ۱۰ سال گذشته از میان استعدادهای بی‌نظیر مهاجران مقیم ایران تشکیل شده که پتانسیل بسیار بالایی در یادگیری فوتسال داشتند.

فدراسیون فوتبال افغانستان نیز به دلیل وجود این ظرفیت بالا که بدون شک با توجه به فضای فوتسالی ایران در قامت چندین ساله قهرمان آسیا و حضور در جمع پنج تیم برتر جهان، تلاش کرد تا تیم فوتسال افغانستان را از میان این بازیکنان و ظرفیت‌ها تشکیل دهد و در نهایت با استفاده از همین شانس و فرصت نیز موفق شد از این بازیکنان به‌عنوان یک برگ برنده برای تشکیل تیمی قدرتمند و مدعی در سطح آسیا و حالا هم سکوی جهانی استفاده کند.

 

بهترین استفاده ممکن از استعدادهای مهاجران افغان در ایران

مجید مرتضایی سرمربی ایرانی تیم فوتسال افغانستان در جام جهانی فوتسال در تاشکند
مجید مرتضایی سرمربی ایرانی تیم فوتسال افغانستان در جام جهانی فوتسال در تاشکند

سفر و شروع درخشش تیم ملی فوتسال افغانستان را می‌توان از ‌بازی‌های داخل سالن عشق آباد در سال ۲۰۱۷ شروع کرد که افغانستان با هدایت عبدالرازق ممرک موفق شد در جمع چهار تیم برتر جای بگیرد.

سه سال بعد تیم زیر ۲۰ سال افغانستان فینالیست جام ملت‌های آسیا شد و در نهایت هم با قبولی شکست برابر تیم قدرتمند ژاپن و در حالیکه ایران مدعی، میزبان مسابقات بود به مقام نائب قهرمانی بسنده کرد.

رفته‌رفته تیم ملی فوتسال افغانستان با مجموعه‌ای از بازیکنان سال ۲۰۱۷ و جوانانی که در تیم زیر ۲۰ سال نائب قهرمان آسیا و تیم زیر ۱۹ سال که نائب قهرمان بازی‌های «کافا» شده بودند و اضافه شدن چند بازیکن جوان دیگر به تیمی تبدیل شد که حالا در جام‌جهانی عرض اندام می‌کند.

از ترکیب سال ۲۰۱۷ که حالا در تیم ملی حضور دارند می‌توان به اکبر کاظمی، محمدرضا کریمی، مهدی نوروزی اشاره کرد.

از تیم‌های زیر ۲۰ و ۱۹ سال نیز به محمد جواد صفری، فرزاد محمودی، حمیدرضا حسینی، سید مجتبی حسینی و امید قنبری و البته مهران غلانی و رضا حسین‌پور دو ستاره جوان و فوق‌العاده آینده داری که توسط مجید مرتضایی به تیم ملی معرفی شدند.

 

اردوی اختصاصی در مشهد

بجز دو بازیکن، فرزاد محمودی و امید قنبری، سایر بازیکتان تیم ملی را مهاجران مقیم ایران که اکثر آنان ساکن شهر مشهد هستند، تشکیل می‌دهند. از همین‌رو با سرمایه‌گذاری خوب نصیر صداقت، سرپرست کنونی تیم ملی فوتسال، مجموعه‌ای اختصاصی برای برگزاری تمرینات و بازی‌های دوستانه تیم ملی فوتسال در شهر مشهد ایجاد شد. اتفاقی فوق العاده مثبت که بدون شک با توجه به ظرفیت بالایی که کماکان در میان مهاجران در ایران وجود دارد، این مجمموعه ورزشی و فوتسالی می‌تواند در آینده نیز محل ظهور استعدادهای فوتسالی زیادی باشد که بتوانند روزی پیراهن تیم ملی فوتسال افغانستان را بر تن کنند.

از سویی مجید مرتضایی سرمربی و سایر اعضای کادر فنی تیم ملی فوتسال نیز ساکن و اهل مشهد هستند تا به شکلی این نزدیکی، باعث نظم و انسجام و البته هماهنگی در تیم ملی فوتسال شود.

 

بهترین شرایط و نسل فوتسال در اختیار مجید مرتضایی است

بازیکنان فوتسال افغانستان در اولین حضور در جام جهانی با تیم آنگولا بازی کردند
بازیکنان فوتسال افغانستان در اولین حضور در جام جهانی با تیم آنگولا بازی کردند

 

در مقایسه با گذشته، مجید مرتضایی که نشان داد مربی بسیار قابلی نیز است، می‌توان گفت طلایی‌ترین نسل فوتسالی افغانستان را در اختیار دارد، زیرا در زمان حضور او به‌عنون سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان شرایط بسیار ایده‌آل به صورت بی‌سابقه‌ای فراهم شده است.

از حضور ثابت بازیکنان این تیم در باشگاه‌ها و لیگ‌های معتبر ایران، عراق، قرقیزستان، اندونزی و عربستان گرفته، تا ایجاد اردوی اختصاصی برای تیم، تمرینات، اردوها و بازی‌های دوستانه منظم که در نهایت همه اینها دست‌به‌دست هم داد تا مرتضایی بتواند با استفاده از امکانات و شرایط فوق العاده‌ای که توسط نصیر صداقت سرپرست و حامی مالی تیم ملی فوتسال در اختیارش گذاشت، بهترین نتایج ممکن را با فوتسال ملی افغانستان به دست بیاورد.

تیم کنونی که در جام‌جهانی حضور دارد، پس از حضور موفق در بازی‌های مرکز آسیا (کافا) که موفق به عنوان نائب قهرمانی پس از ایران شد و حضور در مقدماتی جام ملت‌های آسیا و صعود تاریخی به بازی‌های آسیایی، و همچنین صعود به جام‌جهانی، به صورت منظم تمرین، اردو و بازی‌های دوستانه دارد که یکی از مشخصه‌های خوب تیم مرتضایی است.

 

زمینه پیشرفت بازیکنان در ایران میسر شد

نکته‌ای که باید یادآور شد، شانس و یا فرصت خوبی بود که در اختیار فوتبالیست‌های مقیم ایران قرار گرفت، شانسی بود که زمینه حضورشان در لیگ ‌ایران را فراهم کرد. اتفاقی که سال‌ها بود مهاجران در انتظارش بودند که در نهایت پس از توافق فدراسیون فوتبال ایران با اداره اتباع، مهاجرین که دارای اقامت رسمی در ایران هستند از این پس می‌توانند در لیگ ‌برتر فوتسال ایران به میدان بروند. بدون شک بازی در لیگ ایران با توجه به استعداد بالای مهاجران، با توجه به کیفیت خوب لیگ ایران، کمک زیادی در پیشرفت بازیکنان و البته سطح تیم ملی فوتسال افغانستان کرده است.

این اتفاق هرچند ورزشی ا‌ست، اما نشان می‌دهد در صورتی که زمینه رشد و پیشرفت برای مهاجران مقیم ایران، به‌ويژه برای کسانی که متولد ایران هستند با اقامت قانونی در ایران زندگی می‌کنند، فراهم شود بدون شک نتایجی مثل تیم ملی فوتسال افغانستان به دست می‌آید.

 

افغانستان می‌تواند شگفتی‌ساز جام جهانی فوتسال شود

تیم ملی فوتسال افغانستان که از حیث میانگین سنی جوان‌ترین تیم جام جهانی فوتسال است، با توجه به عملکردی که از خود به نمایش گذاشته، می‌تواند حتی شانس صعود از گروه نسبتا سختی هم که در آن قرار گرفته، داشته باشد.

هیچ بازی در جام جهانی آسان نیست، اما سرعت پیشرفت و جایگاه خوبی که افغانستان در رتبه‌بندی جهانی و آسیایی به دست آورده نشان می‌دهد این تیم تنها به فکر حضور در جام جهانی نیست، بلکه حتی بازیکنان تیم، رویای درخشش در مسابقات را در سر دارند.

شاید البته موضوع کم‌تجربگی و سنگینی مسابقات که بدون شک تفاوت‌های زیادی در مقایسه با بازی‌های آسیایی دارد، بتواند در روند بازی تیم تاثیرگذار باشد، اما تیم مجید مرتضایی با وجودی که اولین تجربه در جام ملت‌های را نیز داشت، توانست کارنامه قابل قبولی به‌جا بگذارد و در نهایت هم به‌عنوان سهمیه پنجم آسیا موفق شد به جام جهانی صعود کند.

با این حال افغانستان اگر بتواند با پیروزی در مقابل آنگولا جام جهانی را شروع کند، هرچند دو بازی پیش رو در برابر آرژانتین که سابقه قهرمانی در جهان و همچنین اوکراین که تیم بسیار باکیفیتی در قاره اروپاست، بسیار سخت خواهد بود، اما دست‌کم شاید بتواند به‌عنوان تیم دوم و یا هم تیم‌های خوب سوم به دور حذفی راه پیدا کند، اتفاقی که بدون شک برای افغانستان تازه صعود کرده به جام جهانی، دستاورد ارزشمندی خواهد بود.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=7858
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x