شنبه 6 اسد 1403 برابر با Saturday, 27 July , 2024
جستجو
Close this search box.

اظهارات اخیر علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش ایران در مورد آمادگی این وزارت برای استخدام معلم از میان اتباع افغانستان به تازگی در شبکه‌های اجتماعی واکنش برانگیز شده است.

حالا آقای فرهادی به خبرگزاری تسنیم گفته است: «در نشست خبری اعلام کردم چنانچه بی‌سوادی در بین اتباع افغانستانی وجود داشته باشد، باسوادان افغانستانی می‌توانند به صورت جهادی به آن‌ها آموزش بدهند. این کار

برای باسواد شدن دانش‌آموزان اتباع است و به هیچ وجه اتباع افغانستانی به عنوان معلم در مدارس کشورمان جذب نشده‌اند و نخواهند شد.»

او تاکید کرده که جذب و استخدام معلمان در مدارس این کشور صرفا از راه آزمون استخدامی و دانشگاه فرهنگیان و از بین اتباع ایرانی است و اکنون هیچ معلمی از اتباع افغانستان در مدارس ایران نیست.

زیرا آموزش و پرورش ایران در مراسم آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲ گفته بود که «حدود ۶۰۰ هزار دانش‌آموز اتباع خارجی» در مدارس ایران تحصیل می‌کنند در سال‌های اخیر کمبود معلم یکی از مشکلات اصلی آموزش و پرورش ایران بوده است.

به جز کمبود حقوق و پرداخت نشدن حق‌التدریسی های معوقه، خصوصی‌سازی آموزش و مداخلات ایدئولوژیک نیز از جمله موضوعات مورد اعتراض فعالان صنفی معلمان بوده است.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش ایران به تازگی گفته است که آنها در مهرماه پارسال ۲۰۳ هزار معلم کمبود داشتند و برای حل این مشکل در سال تحصیلی آینده تلاش بر تشویق معلمان به قبول ساعات اضافه کاری است.

بر اساس اطلاعات وزرات آموزش و پرورش ایران نزدیک به ۱۷ میلیون دانش‌آموز در ایران مشغول تحصیل هستند.

بر اساس آماری که نهضت سوادآموزی اعلام کرده بی‌سوادی در ایران ۱۲ درصد برآورد شده است.

دانش‌آموز اتباع خارجی در ایران

وزیر آموزش و پرورش ایران در مراسم آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲ گفته بود که «حدود ۶۰۰ هزار دانش‌آموز اتباع خارجی» در مدارس‌ ایران تحصیل می‌کنند.

بیشتر اتباع خارجی مقیم ایران را مهاجران و پناهجویان از افغانستان تشکیل می‌دهند که مشکل ثبت‌نام و تحصیل فرزندان آن‌‌ها در مدارس، هر سال خبرساز شده است.

مهاجران افغان در ایران، چه آنها که با اقامت قانونی‌اند و چه بدون اجازه اقامت، افزون بر مشکل دسترسی به خدمات آموزشی، با مشکلاتی در بخش خدمات قضایی، اداری و بانکی هم روبه‌رو هستند. بسیاری از آنها با دستمزد پایین و بدون حقوق برابر با ایرانی‌ها کارهای سنگین می‌کنند و بیمه و مصونیت شغلی ندارند.

این مشکلات در یک سال گذشته بیشتر شده و در کنار کارزارهایی علیه آنها در شبکه‌های اجتماعی، تصاویری از برخورد «نژادپرستانه» با مهاجران افغان و تهاجم به خانه‌های آنها هم در بعضی مناطق منتشر شد.

پس از سقوط جمهوریت در افغانستان و برگشت حکومت طالبان به قدرت، صدها هزار شهروند افغانستان به ایران پناه برده‌اند.

آمار گوناگونی از شمار شهروندان افغان در ایران منتشر شده است. در حالی که آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد رقم ۷۶۲ هزار نفر را گزارش کرده، وزیر خارجه و وزیر کشور ایران اعلام کرده‌اند که جمعیت مهاجران افغان در ایران به ۵ میلیون نفر می‌رسد.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=7193
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x