پنج‌شنبه 3 عقرب 1403 برابر با Thursday, 24 October , 2024
جستجو
Close this search box.

به گزارش خبرگزاری مهاجر؛ طبق یک تحقیق جدید که اخیرا منتشر شده است، بسیاری از افغانستانی های مهاجر در آلمان از تبعیض گلایه دارند، اما قصد خروج از آلمان را هم ندارند. این افراد می گویند تبعیض را تجربه کرده اند به ویژه زمانی که به دنبال آپارتمان هستند.

بر اساس تحقیقات سالهای اخیر، نگرش منفی نسبت به مهاجران خارجی در آلمان بیش از پیش افزایش داشته است. تازه ترین گزارش تحت عنون «اولین گام ها در آلمان و روابط محکم فرا مرزی: مهاجران افغانستانی در آلمان» به تازگی توسط شورای کارشناسان برای ادغام و مهاجرت در برلین نشر شده است.

به گفته نویسندگان این کار تحقیقی، شرکت کنندگان در این نظرسنجی اطمینان دارند که بین قدرت اقتصادی مهاجران افغانستانی در آلمان، سطوح مختلف مشارکت در جامعه و میزان تبعیضی که آن ها تجربه می کنند، ارتباط مستقیم وجود دارد.

در این نظرسنجی آنلاین که طی سال های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴  با شرکت تقریبا ۱ هزار و ۹۰۰ مهاجر افغان در آلمان انجام شد، آن شهروندان افغانستانی که وضعیت مالی شان را نامطمئن ارزیابی می کردند، بیشتر احساس می کردند که در معرض تبعیض قرار دارند.

آن ها گفتند که با شهروندان آلمانی کمتر ارتباط دارند و حس می کنند که زیاد از آن ها استقبال نمی شود. همچنین این گروه از مهاجران افغانستانی احساس تعلق کمتری نسبت به وطن جدیدشان داشتند.

اما در مقابل، آن شهروندان افغانستانی که از نظر مالی در وضعیت بهتری بودند، حس تعلق قوی تری نسبت به آلمان داشتند.

پشتیبانی از افزایش درک و تفاهم در میان جوامع

به گفته مقام های شورای کارشناسان برای ادغام و مهاجرت، این کار تحقیقی در واکنش «به افزایش شدید مهاجران از افغانستان در آلمان در یک دهه اخیر» انجام شده است. نویسندگان آن می گویند که می خواهند (به این وسیله) سهمی در درک بهترروند رسیدن (به آلمان) و ارتباطات فرامرزی در ارتباط با الگوهای مهاجرت پناهجویان افغانستانی» داشته باشند و به این ترتیب اطلاعاتی را «راجع به وضعیت زندگی این گروه مهم مهاجران در آلمان» ارائه کنند.

در ادامه آن آمده است: «بسیاری [از مهاجران افغانستانی] هنوز در آغاز مسیر ادغام هستند. اما با توجه به وضعیت فعلی در افغانستان، گمان نمی رود که آن ها کشور را در آینده نزدیک ترک کنند». در ادامه این گزارش تاکید شده است که افغان ها از جمله گروه هایی از مهاجران در آلمان هستند که ارتباطات قوی با وطن شان را حفظ می کنند.

عزم بیشتر شرکت کنندگان برای کسب شهروندی آلمان

در ادامه این کار تحقیقی به اولویت ها در زندگی مهاجران افغانستانی نیز نگاهی انداخته شده است. براین اساس «همانگونه که شرکت کنندگان در این نظرسنجی آن را تایید کرده اند» الحاق اعضای خانواده «از جمله چالش های اصلی» است.

به دنبال آن موضوعاتی مانند «یادگیری زبان آلمانی، کسب اجازه اقامت امن و یافتن اپارتمان» در جایگاه های بعدی قرار می گیرند.

اما بسیاری از آن ها گفتند که در جریان گذشتن از همه این مراحل و دستیابی به ادغام رویدادهای منفی و به خصوص رفتارهای تبعیض آمیز را تجربه کرده اند.

در ادامه این گزارش آمده است که «بخش بزرگی از شرکت کنندگان فکر می کنند که سیاستمداران در آلمان به اندازه کافی به نگرانی های جامعه افغانستانی توجه نمی کنند. اما بسیاری دیگر می گویند که در آلمان از آن ها استقبال می شود و پس از فقط چند سال نسبت به کشور جدیدشان حس تعلق جدیدی در آن ها ایجاد می شود».

نتایج این نظرسنجی نشان می دهد که در عمل همه شرکت کنندگان در این نظرسنجی در میان مدت یا درازمدت می خواهند در آلمان بمانند و شهروندی آن را به دست بیاورند.

افزایش رفتارهای تبعیض آمیز در آلمان

اما افغانستانی ها تنها گروه شهروندان خارجی نیستند که در آلمان از تبعیض شکایت می کنند.

براساس گزارشی که سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه (OECD) در آغاز سال روان نشر کرد، با وجود این که آلمان هنوز هم یک مقصد جذاب برای کارگران ماهر خارجی است، بسیاری از مهاجران از نژادپرستی و تبعیض در زندگی روزمره می گویند.

به گفته پژوهشگران «OECD» بیش از نیمی از شرکت کنندگان در نظرسنجی گفته اند که به خاطر خاستگاه شان در معرض تبعیض قرار گرفته اند، به گونه مثال وقتی که قصد داشته اند یک اپارتمان یا یک خانه را بخرند و یا اجاره کنند. همچنین بیشتر از یک سوم از آن ها از رفتارهای تبعیض آمیز در رستورانت ها و یا دکان ها گزارش دادند.

براساس گزارش دیگری که توسط سازمان نظارت بر تبعیض و نژادپرستی «NaRiDa» در سال گذشته نشر شد، احتمال این که افراد رنگین پوست در معرض رفتارهای تبعیض آمیز، خارجی ستیزانه و نژادپرستانه قرار گیرند، بیشتر است.

براساس این یافته ها بیش از نیمی از مردم سیاهپوست در آلمان گفتند که دست کم یک بار نژادپرستی را تجربه کرده اند و از میان آن ها به خصوص زنان سیاهپوست از تهدیدها و آزار و اذیت مکرر گزارش دادند.

از هر پنج زن از این گروه یکی گفت که چنین رفتارهایی را چندین بار تجربه کرده است. در حالی که ۱۴ درصد از زنان مسلمان و ۱۳ درصد از زنان آسیایی از مشکلات مشابهی سخن زدند.

در این سند همچنین آمده است که ۴۱ درصد از مردان سیاهپوست و ۳۹ درصد از مردان مسلمانی که در این نظرسنجی شرکت کردند، در زمانی که با پولیس سروکار داشتند، با تبعیض نژادپرستانه مواجه شده اند.

به نقل از مهاجر نیوز

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=8380
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x