پنج‌شنبه 6 ثور 1403 برابر با Thursday, 25 April , 2024
جستجو
Close this search box.
مرگ جوان افغان در ترکیه

مرگ جوان 25 ساله افغان در برخورد با نیروهای امنیتی ترکیه

مرگ یک جوان 25 ساله افغان به نام شفیق استانکزی که به دلیل بدرفتاری پلیس ترکیه در راه مهاجرت به اروپا جانش را از دست داد، واکنش های شدیدی در شبکه های اجتماعی از سوی شهروندان افغان داشته است.

این پناهجوی افغانستانی که اهل ولایت لوگر بود، یک ماه قبل به خاطر مشکلات اقتصادی و امنیتی جاری در کشور ، قصد داشت از راه های غیر قانونی به اروپا مهاجرت کند .اما در تاریخ ١١ نوامبر در جریان عملیات نیروهای امنیتی از یک ساختمان در وان ترکیه سقوط کرد و جان باخت.

جسد شفیق الله به افغانستان منتقل گردیده و پس از آن در قریه مغل خیل ولسوالی محمد آغه ولایت لوگر به خاک سپرده شد. پس از انتشار خبر مرگ او، بسیاری از مردم افغانستان در شبکه های اجتماعی ابراز تاسف کردند و نسبت به فرار کادرهای جوان از کشور واکنش نشان دادند.

رحیم گل ساروان، روزنامه نگار افغان در صفحه تویتر خود در این باره نوشت: «شفیق استانکزی به دلیل شرایط نا امن مجبور به ترک وطن شد. مهاجر شد، وقتی در وطن جایی نداشت. آموزش، تحصیل، همه اینها به یکبارگی تمام شد. همه مردم آواره شدند. آنها مجبور می‌شوند راه قاچاق را بگیرند و در بیچارگی از دنیا چشم بپوشند.»

این نخستین حادثه خشونت پلیس ترکیه در برابر پناهجویان افغان نیست. بسیاری از جوانان افغان در ترکیه کتک خورده و زندانی شده اند. هزاران تن دیگر به گونه اجباری به افغانستان بازگردانده شده اند. نهادهای ناظر حقوق بشر نیز در این مورد ابراز نگرانی جدی کردند.

در همین حال، در اوایل ماه نوامبر پلیس ترکیه اجساد پنج تبعه افغان را که با ضربات چاق در یک خانه در انقره پایتخت این کشور کشته شده بودند، پیدا کرد. خبرگزاری اناتولی گزارش داد که اجساد این پنج تن زمانی پیدا شد که اعضای خانواده آن ها با پلیس تماس گرفتند و از ناپدید شدن آن ها خبر دادند.

به دنبال تشدید مشکلات اقتصادی در ترکیه، احساسات ضد مهاجرین نیز در این کشور در حال افزایش است.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=2617
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x