جمعه 7 ثور 1403 برابر با Friday, 26 April , 2024
جستجو
Close this search box.
ثبت نام استعدادهای درخشان برای اتباع

با ممنوعیت تحصیل دختران در افغانستان 35 دانشگاه خصوصی تعطیل خواهند شد

محمد کریم ناصری از مسئولین اتحادیه دانشگاههای خصوصی افغانستان می گوید: دستور طالبان مبنی بر ممنوعیت تحصیل دختران و زنان در افغانستان باعث تعطیل شدن حدود 35 دانشگاه و موسسه آموزش عالی خواهد شد. وی افزود: آن دسته از دانشگاه ها که دانشجویان دختر در آن بیشتر از بقیه بوده زودتر تعطیل خواهند شد.

ناصری افزود: پیش از به قدرت رسیدن طالبان، حدود ۲۰۰ هزار نفر در دانشگاه‌های خصوصی مشغول به تحصیل بودند که از این تعداد 70 هزار نفرشان را دختران و زنان تشکیل می دادند. فعالیت این دانشگاه ها و موسسات باعث ایجاد 25 هزار شغل جدید شده بود که با منع تحصیل دختران تا کنون 6 هزار نفر شغلشان را از دست دادند.

سما محمدی دانشجوی سال آخر رشته علوم سیاسی در یکی از دانشگاه‌های خصوصی گفت دو هفته پیش، دانشگاه خصوصی محل تحصیل او اعلام کرد که مدیران این دانشگاه تصمیم به فروش آن گرفته اند. آنها مشکلات مالی را ناشی از ممنوعیت تحصیل دختران و ترک تحصیل دانشجویان عنوان کردند. وی گفت: «خبر فروش دانشگاه اتفاق بد دیگری بود که در زندگی من افتاد. من باور ندارم که در دانشگاه دوباره باز شود. امیدم به درس خواندن از دست رفته است. در واقع من امید به زندگی را از دست داده‌ام.» با مصوبه ماه قوس طالبان مبنی بر ممنوعیت تحصیل دختران در دانشگاه‌ها، اکنون تنها چیزی که سما می‌تواند به آن بپردازد خانه‌داری است.

او می‌گوید: «چیزی برای ما باقی نمانده است. نه حق درس خواندن داریم، نه حق کار، نه حق بیرون رفتن. خانه به زندان دیگری تبدیل شده است». یکی از استادان علوم سیاسی در یکی از دانشگاه های خصوصی با نام مستعار عادل احمدی وضعیت را خفقان‌آور توصیف کرد. او گفت که طالبان حتی فردی را در دانشگاه‌های خصوصی گماشته‌اند تا از پشت در به آنچه استادان تدریس می‌کنند گوش دهد. او گفت که طالبان به آنها دستور داده است که در صنف‌های علوم سیاسی در مورد سیاست داخلی افغانستان صحبت نکنند.

او افزود: «بعد از حکومت طالبان، ما دیگر دانشگاه به معنای واقعی کلمه نداریم. موضوعات تخصصی حذف شده و در عوض، موضوعات دینی توسط یک ملا بر اساس تفسیر طالبان از اسلام تدریس می‌شود. اکنون دانشگاهها به مدرسه دینی تبدیل شده‌اند». این استاد دانشگاه گفت که تسلط طالبان انگیزه تحصیل را در میان دانشجویان از بین برد، زیرا امیدی به کار برای دولت یا فرصت های آینده در کشور وجود ندارد. او گفت که جلوگیری از تحصیل دختران، سقوط دانشگاه های خصوصی را تسریع کرده است. آقای احمدی باور دارد که طالبان برای مدت طولانی حکومت نخواهند کرد، اما میراث آن باقی خواهد ماند.

نادر نادری، یکی از اعضای مؤسسه هوور دانشگاه استنفورد و عضو هیات مذاکره‌کننده با طالبان گفت که طالبان قبلاً به همان سیاست‌های خشن دهه ۹۰ بازگشته‌اند، به جز ممنوعیت کامل رسانه‌ها. به گفته آقای نادری، محدودیت‌های آنها بر زنان افغان هیچ تفاوتی با اولین باری که در دهه ۱۹۹۰ به قدرت رسیدند، ندارد.

او افزود: «افغانستان در تمامی زمینه‌ها، به ویژه در آموزش، حداقل نیم قرن به عقب برگشته است. اگر این روند ادامه پیدا کند، کشور در دهه‌های آینده از منابع انسانی تحصیل کرده برای توسعه محروم خواهد شد.» آقای نادری گفت که او هیچ نشانه‌ای از گفتمان معنادار یا اقدامات داخلی در میان طالبان که می‌تواند منجر به تغییرات مثبت شود را نمی‌بیند. او می گوید: «گروهی که چارچوب قواعد خود را بر اساس ایدئولوژی‌های دینی تنظیم می‌کند، جایی برای تغییر باقی نمی‌گذارد یا انگیزه‌ای برای تغییر ندارد.»

منبع: تورنتو استار

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=3668
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x