جمعه 7 ثور 1403 برابر با Friday, 26 April , 2024
جستجو
Close this search box.
محمد سرور رجایی

محمد سرور رجایی پژوهشگر، نویسنده و شاعر مهاجر افغانستانی بود. محمد سرور رجایی در سال 1348 در شهر کابل ( پایتخت افغانستان ) متولد شد. او درخانواده ای مذهبی بزرگ شد، به گفته خودش پدر بزرگش از روحانیان آگاه منطقه بوده است به همین دلیل به واسطه پدربزرگش از همان کودکی علاقه زیادی به کتاب و مطالعه داشته است.

مرحوم محمد سرور رجایی درمصاحبه ای درباره ی وضع فرهنگی خانواده اش گفته بود” پدربزرگم یکی از روحانیان منطقه بود و بسیار عمیق مسائل تاریخی را درک می‌کرد. تمام کتاب‌های تاریخی در خانه ما پیدا می‌شد. در آخرین سال‌های عمر پدربزرگم، شاهد بودم که با آن‌که جایی مشغول نبود، اما تمام هم ‌و غم او کتاب بود.

همیشه کتاب‌هایی، چون «گلستان مسرت» که مجموعه شعر بود، گلزار اکبری نهاوندی، «تاریخ مختصر المنقول»، عجایب مخلوقات را که تصویرگری آن برایم عجیب بود، ورق می‌زدم، اما از متن کتاب‌های پدربزرگم چیزی نمی‌فهمیدم و آرزو می‌کردم زودتر بزرگ شوم تا بتوانم بفهمم آن کتاب‌ها درباره چیست! در سال ۱۳۵۶ که پدربزرگم از دنیا رفت، کتاب‌هایش در یک صندوق چوبی قرار داشت.

در دوران کودکی بیشتر کتاب‌های جنایی را که در ایران چاپ می‌شد، می‌خواندم. آثار امیر عسیری و پرویز قاضی‌سعید از کتاب‌های محبوبم بود. اما رفته رفته به آثار حوزه مقاومت و مبارزاتی علاقه‌مند شدم و آثاری، چون جمیله بوپاشا و مجله‌های ایرانی که پیش از انقلاب به کابل می‌آمد، می‌خواندم.”

محمد سرور رجایی در سال 1373 زمانی که 25 سال سن داشت به علت جنگ های افغانستان به ایران مهاجرت کرد .
او فعالیت های فرهنگی و ادبی زیادی انجام داد که از مهترین آنها میتوان به

  • تأسیس خانه ادبیات افغانستان در سال 1382
  • چاپ چندین جلد کتاب درباره شهدای افغانستانی حاضر در دفاع مقدس
  • مدیریت دفتر شعر و داستان افغانستان در حوزه هنری و …اشاره کرد .

زنده یاد محمد سرور رجایی بیش از دو دهه از عمر گرانبهای خود را صرف جمع آوری اطلاعات و خاطرات مربوط به شهدای ایرانی جهاد افغانستان و شهدای افغانستانی دفاع مقدس کرد و کتاب “از دشت لیلی تا جزیره مجنون ” حاصل زحمات و تلاش های او در این زمینه بود، کتابی که تحسین رهبر انقلاب اسلامی ایران را برانگیخت !

کتاب از دشت لیلی تا جزیره مجنون یکی از بهترین آثار مرحوم محمد سرور رجایی است .

این کتاب زیبا و بیاد ماندنی ، شامل خاطراتی از رزمندگان افغانستانی دفاع مقدس است در حالی منتشر شد که شاید بسیاری از مردم نمی‌دانستند که در جنگ هشت ساله ایران و عراق، دو هزار رزمنده افغانستانی در میدان‌های حضور یافته و با دفاع از مرزهای ایران، جان خود را نیز در مسیر آرمان‌های مشترک تقدیم کرده‌اند.

در اردیبهشت ماه سال 1398محمد سرور رجایی در دیدار اهالی شعر و ادب با رهبر انقلاب اسلامی ایران، کتاب از دشت لیلی تا جزیره مجنون را به ایشان تقدیم کرده .

از مهترین و بهترین آثار سید محمد سرور رجایی میتوان به کتاب ها و اشعار زیر اشاره کرد :

  • ماموریت خدا : هفت‌ روایت از احمدرضا سعیدی شهید ایرانی جهاد اسلامی افغانستان
  •  در آغوش قلب ها : اشعار و خاطرات مردم افغانستان درباره امام خمینی
  • گل های باغ کابل : مجموعه شعر کودکان
  • گرگ های مهربان کوه تخت : داستانی از افغانستان
  • سفیدتر از افتاب :گزیده‌ی شعرهای حیدری وجودی

این ادیب ارزشمند و فرهیخته در مرداد ماه سال 1400 به علت مبتلا شدن به ویروس کرونا درگذشت و در بهشت زهرا (س) تهران به خاک سپرده شد.

 

 

 

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=1140
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x