پنج‌شنبه 6 ثور 1403 برابر با Thursday, 25 April , 2024
جستجو
Close this search box.
اعتراضات جهانی به نسل کشی هزاره ها

اعتراضات به نسل کشی هزاره ها در 70 شهر جهان

جمعه ی گذشته حمله ی خونینی به یک آموزشگاه کنکور در کابل باعث کشته و زخمی شدن حداقل 163 نفر شد.که به تعداد شهدا همچنان افزوده می شود. در پی این جنایت،اعتراضات به نسل کشی هزاره ها در هشتگ «نسل کشی هزاره ها را متوقف کنید» #stophazaragenocide در شبکه های اجتماعی افغانستان، ترند شد.

این هشتگ در سال های قبل نیز بعد از حملات خونین به مکاتب، مسجدها و مراکز هزاره نشین شیعه در افغانستان استفاده می شد.

امروز (شنبه) اعتراضات در شهرهای استرالیا و نیوزلند برگزار شد. تظاهر کنندگان که با نوشته هایی حاوی شعارهای علیه «نسل کشی هزاره ها» به خیابان آمده بودند و تعدادشان به صدها نفر می رسید، خواهان پایان دادن به حملات به هزاره ها در افغانستان شدند.

در بیشتر شهرهای اروپای از جمله بروکسل، در مقابل مقر اتحادیه اروپا ، در شهر رم و در چندین شهر آلمان، در پاریس، اسلو، استکهلم نیز تجمع هایی برگزار شده است.

خواننده سرشناس داود سرخوش ، در تظاهرات اسلو پایتخت نروژ ؛ گفت که «می خواهیم این دور باطل بازی که همیشه چرخه اش با خون مردم افغانستان چرخیده را متوقف بسازیم.»

فرهاد دریا، خواننده سرشناس افغانستانی نیز در روزهای گذشته در صفحه های شبکه های اجتماعی خود در توییتر ،اینستاگرام و فیسبوک از این اعتراضات و همرسانی ها حمایت کرده است.

آقای دریادبیشب در ویدیویی گفت :روز شنبه 8 اکتبر ، من در تظاهرات در واشنگتن شرکت می کنم .وی برای برگزاری تظاهرات در «70 شهر جهان» برای همدردی با مردم هزاره فراخوان داد.

آقای دریا در فیسبوک خود نوشته است: «بیایید این روزها را فرصتی برای وطنداری و رفاقت بسازیم ، درکنار هم بایستیم تا دیگر در روز بد ، تنها نمانیم. فردا هشتم اکتبر هزاران وطندار در بیشتر از هفتاد شهر جهان به منظور دادخواهی به جاده ها خواهند ریخت. من با افتخار در مارش بزرگ واشنگتن دی سی اشتراک می کنم. آیا شما هم با من و در کنار من اشتراک می کنید؟»

جبهه مقاومت ملی افغانستان هم از طرفداران خود درخواست کرد برای «همبستگی اجتماعی و همدلی» در اعتراضات جهانی بمنظور  توقف نسل کشی هزاره ها شرکت کنند.

امرالله صالح ، از رهبران این جبهه در توییتی نوشته است که «معرفی و برملا سازی نسل کشی باید بخشی از کمپاین انسانی و مقدس باشد»

«شورای جهانی هزاره» و شماری از فعالان اجتماعی همزمان با برگزاری تظاهرات در شهرهای مختلف کشورهای اروپایی ، استرالیا و آمریکا قطعنامه ای را منتشر کردند و از سازمان ملل متحد و نهادهای بین المللی خواستار پیگیری حملات به جامعه هزاره به عنوان «مصداق جنایت نسل کشی» شدند.

در این قطعنامه که به عنوان «کارزار جهانی نسبت به نسل کشی هزاره ها در افغانستان» منتشر شد ، آمده است : «هیچ یک از جنایات ضد بشری علیه هزاره ها در افغانستان مورد بررسی نهادهای ذیربط ملی و بین المللی قرار نگرفته است، هیچ یک از مجرمان و مجریان این حملات وحشیانه به دست قانون سپرده نشده و هیچ اقدامی جهت تامین عدالت و جبران خسارت قربانیان و بازماندگان آنها صورت نگرفته است.»

در ادامه آن تاکید شده که « ما ضمن اذعان به این واقعیت تلخ که تمامی شهروندان افغانستان به نحوی قربانی جنایات ضد بشری است که طی چهار دهه گذشته در افغانستان ارتکاب یافته است، بر این باور هستیم که هزاره ها به دلیل قومیت و عقیده متمایز ، احترام به دموکراسی ، حقوق بشر و حقوق زنان ، و نیز پیشرفت های چشمگیر در عرصه علم و آموزش ، قربانی نوع خاصی از جنایت ضد بشری (نسل کشی) بوده و اکنون در معرض خطر جدی نسل کشی قرار دارند».

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=1950
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x