سه‌شنبه 11 ثور 1403 برابر با Monday, 29 April , 2024
جستجو
Close this search box.
سیل در افغانستان

به گزارش خبرگزاری مهاجر به نقل از بی بی سی فارسی، بارندگی و سیل مرگبار در افغانستان؛ شمار جان‌باختگان به دست‌کم ۵۰ نفر افزایش یافت.

وزارت رسیدگی به حوادث حکومت سرپرست طالبان در نشستی اضطراری با نمایندگان شماری از نهادهای کمک‌رسان در کابل، خواهان رسیدگی به آسیب‌دیدگان حوادث طبیعی شد.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است که نمایندگان اوچا، سازمان جهانی غذا، کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، سازمان بین‌المللی مهاجرت، موسسه اکتید و شورای پناهندگان دانمارک در این نشست حضور داشتند. در عین حال، سازمان هواشناسی وزارت حمل و نقل و هوانوردی حکومت سرپرست طالبان در بیانیه‌ای از احتمال بارش باران در ۱۴ ولایت این کشور در روز ۲۹ فروردین(فردا) خبر داده است.

در چند روز اخیر بسیاری از ولایات افغانستان شاهد بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب بوده اند. در برخی از ولایت‌های افغانستان در سه روز اخیر، دست‌کم ۵۰ نفر جان باخته‌اند و ده‌ها خانه هم ویران شده‌‌اند یا آسیب دیده‌اند. بیشتر جان‌باختگان و خسارات مربوط به ولایت‌های قندهار و زابل در جنوب و هرات و فراه در غرب بود‌ه‌اند.

این در حالی است که اداره هواشناسی افغانستان نسبت به بارندگی شدید بیشتر در ۲۹ ولایت افغانستان هشدار داده است. اداره هواشناسی افغانستان گفته که احتمال بارش برف‌ و باران شدید در ولایت‌های شرقی و شمال شرقی و مرکزی بیشتر خواهد بود. در ولایت‌های غربی، جنوبی و جنوب غربی از جمله بزرگراه سالنگ بادهای نسبتاً شدیدی هم پیشبینی شده است. بنا به تازه‌ترین آمار در نتیجه بارندگی‌ها و سیل تنها در ولایت قندهار ۱۴۶ خانه کاملاً تخریب شده یا آسیب دیده‌اند. بارندگی شدید در شمال افغانستان همچنین باعث لغزش بخشی از یک کوه در منطقه تنگی صیاد ولایت سمنگان شد که در پی آن بزرگراه سمنگان، بلخ مسدود شده بود.

اکنون گزارش شده که این بزرگراه بعد از ظهر به وقت محلی به روی تردد وسایل باز شده است.
مسئولان گفته‌اند که در سیل اخیر همچنین ۲۴۳ دام تلف شده‌اند و شمار زیادی از پنل‌های خورشیدی تولد برق که منبع انرژی برای بسیاری از روستائیان در برخی مناطق است نیز شکسته است. وزارت دفاع طالبان گفته نیروهای این وزارت خودروها و مسافران گیرمانده در سیل در شاهراه قندهار-هرات و ولسوالی گرشک هلمند را نجات داده‌اند.

 

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=6971
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x