چهارشنبه 19 ثور 1403 برابر با Wednesday, 8 May , 2024
جستجو
Close this search box.
بازگرداندن مهاجرین

عبدالله مبینی در سخنرانی خود در نشست اکسکام ژنو خطاب به کشورهای اروپایی هشدار داد که حمایت ایران از امواج گسترده و ترکیبی پناهجویان و آوارگان، دائمی نخواهد بود و تشکیل دولت فراگیر در و ایجاد زیرساخت‌های اقتصادی، امنیتی و اجتماعی تنها راه حل این بحران است.

به گزارش خبرگزاری مهاجر، عبدالله مبینی رئیس سازمان ملی مهاجرت ایران در رأس هیئتی بلند پایه از جمهوری اسلامی ایران در هفتاد و چهارمین نشست کارگروه اجرایی کمیساریای عالی پناهندگان موسوم به اکسکام در شهر ژنو شرکت کرد.

مبینی بر مشارکت بیش از سهم عادلانه جمهوری اسلامی ایران در میزبانی از پناهندگان و لزوم تقسیم منصفانه مسئولیت بین‌المللی تاکید کرد و گفت:«جمهوری اسلامی ایران بدون آنکه نقشی در ایجاد این بحران‌ها داشته باشد طی چند دهه اخیر میزبان میلیون‌ها پناهنده و آواره خارجی گشته است.»

وی افزود: « حمایت ایران از امواج گسترده و ترکیبی پناهجویان و آوارگان، امری دائمی نخواهد بود.»

رئیس سازمان ملی مهاجرت، همچنین اعمال استاندارد دوگانه با پناهندگان و آوارگان، ملاحظات سیاسی برخی کشورهای کمک کننده، شکاف عمیق میان بودجه پیشنهادی سالانه کمیساریا و بودجه تحقق یافته به جمهوری اسلامی ایران را مورد انتقاد قرار دارد و با اشاره به سند راه‌حل‌های راهبردی برای پناهندگان افغانستانی، بر اولویت بازگشت داوطلبانه پناهندگان تاکید کرد.

وی تشکیل دولت فراگیر در افغانستان و ایجاد زیرساخت‌های اقتصادی، امنیتی و اجتماعی را با هدف بازگشت عزتمندانه پناهندگان افغانستانی به سرزمین اصلی خود، تنها راه حل این بحران عنوان کرد.

این مقام سیاسی جمهوری اسلامی ایران، وقوع زلزله اخیر در شهر هرات در نوار مرزی جمهوری اسلامی ایران را که موجب بی‌خانمان شدن ده‌ها هزار نفر از مردم بی‌پناه شد، از دیگر نگرانی‌های جمهوری اسلامی ایران در هجوم سیل جدید مهاجرین به داخل کشور مطرح کرد.

نشست سالانه کمیته اجرایی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان موسوم به «اکسکام» همه ساله در نیمه اول مهر ماه در مقر سازمان ملل متحد در ژنو با حضور نمایندگان کشور‌های عضو برگزار می‌شود و مسایل مربوط به پناهندگان مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=5611
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x