دوشنبه 17 ثور 1403 برابر با Sunday, 5 May , 2024
جستجو
Close this search box.
سوئیس

این سازمان روز دوشنبه در اعلامیه‌ای گفته که حقوق زنان و دختران افغانستانی از سوی حکومت طالبان محدود شده و آنان تبعیض جنسیتی را در همه عرصه‌های زندگی تجربه می‌کنند.

به گفتۀ این سازمان، حکومت طالبان در برابر حق‌خواهی و تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز زنان، آنان را تهدید، شکنجه، لت‌وکوب و زندانی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهاجر، این در حالی است که احزاب راست گرا و حزب مردم سوئیس اخیراً از ادارۀ مهاجرت این کشور خواسته اند که به اعطای پناهند‌گی به زنان و دختران افغان پایان دهد.

آنان پیشنهاد کردند که افغانستان به عنوان کشور امن اعلان شود و در مورد روند مهاجرت با حکومت طالبان مذاکره شود.

عفو بین‌الملل می‌افزاید، قرار است پارلمان سوئیس به بررسی درخواست لغو پناهند‌گی دادن به زنان و دختران افغان بپردازد.

در همین حال شماری از زنان افغان می‌گویند، جان آنان در خطر است و کشورهای چون سوئیس به حمایت از زنان و دختران افغان ادامه دهد.

یک تن از آنان که نمی‌خواهد نامش در گزارش گرفته شود، می‌گوید، دو سال شده که چشم به راه پاسخ مثبت کیس‌اش از سوی ادارۀ مهاجرت کشور سوئیس است.

او با اشار به وضعیت افغانستان، دریافت پناهندگی در سوئیس را تنها راه نجات خود و دو کودکش عنوان می‌کند:
“این خانم‌ها که در افغانستان جان‌شان در خطر است، مخصوصاً دخترخانم‌هایی که از تحصیل بازماندند، این‌ها به یک امید درخواستی دادند به او کشور اگر این لغو شود متاسف هستم، تقاضای من از دولت سوئیس این است که کوشش کند دختران افغانستان، دخترانی که از تحصیل مانده، خانم‌هایی که جان‌شان در خطر است، این‌ها را همکاری و کمک کند.”

خالده سادات، فعال حقوق زن نیز می‌گوید، به دلیل حق‌خواهی و اعتراض در برابر سیاست‌های حکومت طالبان در شرایط بدی قرار گرفته است.

او نیز درخواست مشابهی از کشور سوئیس دارد:
“خواهش مه از تمام کشورها این است که اگر واقعاً مهاجر می‌پذیرند، کشورهایی که مهاجر می‌پذیرند خصوصاً زنانی که زیر تهدید در افغانستان هستند حداقل به ایمیل‌های ما جواب تأییدی بدهند و به حال ما حداقل یک نگاهی بیندازند، یک رحمی بکنند که ما امروز از حق خود محروم هستیم، حتی ما امنیت جانی و مالی هم نداریم.”

با این همه تا هنوز مشخص نیست که تصمیم پارلمان سوئیس برای تأیید یا رد این درخواست احزاب راستگرا و حزب مردم سوئیس چه خواهد بود.

کشور سوئیس و برخی دیگر از کشورهای اروپایی پس از آن روند پذیرش پناهندگی افغانان زیر تهدید از جمله زنان و دختران را اعلام کردند که طالبان برای بار دوم در ماه آگست ۲۰۲۱ بر افغانستان حاکم شد.

هر چند حکومت طالبان مدعی است که حقوق زنان در چارچوب شریعت اسلام تأمین است، اما در این مدت زنان و دختران را از آموزش بالاتر از صنف ششم، تحصیل در پوهنتون‌، کار در بیشتر اداره‌های دولتی و تمامی اداره‌های غیردولتی، سفر بدون محرم شرعی در مسافه‌های طولانی، رفتن به ورزش‌گاه‌ها و تفریح‌گاه‌ها و کار در آرایشگاه منع کرده است.

حکومت طالبان در کنار آن حق اعتراض و دادخواهی را هم از زنان گرفته و هر از گاهی متهم به خشونت با زنان معترض و زندانی ساختن آنان می‌شود.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=6494
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
3 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x