جمعه 7 ثور 1403 برابر با Friday, 26 April , 2024
جستجو
Close this search box.
بهره مندی 3700 تن از اتباع خارجی از آموزش های مهارتی

کمبود کارگران ماهر دومین معضل اقتصادی آلمان است

نیروی کار ماهر خارجی موانع زیادی در رابطه با تثبیت جایگاه خود در کشور آلمان پیش رو دارد. دولت فدرال آلمان قصد دارد این شرایط را به نفع نیروی متخصص تغییر دهد. جلسه اتاق صنایع و بازرگانی کشور آلمان خواهان سرعت عمل در این زمینه است.

بنابر گفته پیتر آدریان رئیس اتاق صنایع و بازرگانی آلمان ، به خاطر کمبود نیروی کار ماهر در آلمان، شرکت‌ها به طور روز افزون به اجبار سفارشات را رد می کنند و خدمات را کاهش می دهند.

برای همین آدریان بر روند آسان تری برای مهاجرت کارگران ماهر تاکید دارد. او به خبرگزاری آلمان گفت: «حتی در بحران کنونی، پس از افزایش هزینه‌های انرژی، کمبود کارگران ماهر دومین معضل بزرگ اقتصادی شرکت‌ها است.»

او افزود: «بنابر این بسیاری از شرکت‌ها روی این حساب می‌کنند که ورود کارگران ماهر از کشورهای ثالث بیش از پیش آسان‌تر خواهد شد.»
دولت فدرال آلمان در حال حاضر بر روی اصلاحات مربوط به قانون مهاجرت کارگران ماهر سال ۲۰۲۰ کار می‌کند. به گفته آدریان، قانون فعلی، کار را برای متخصصان خارج از اتحادیه اروپا تسهیل کرده است. اما تجربه در شرکت‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از چیزها هنوز زیادی پیچیده است، روندها خیلی طول می‌کشد یا حتی شکست می‌خورند”.

بیشتر بخوانید: تنها اتباع خارجی دارای کد یکتا واجد شرایط حضور در ایران هستند

روند کند کارهای اداری کارگران

از دیدگاه شرکت‌ها، مهم است که مهاجران مجبور نباشند مدارک آموزشی خود را در هنگام ورود نشان دهند که کاملاً معادل مدرک تحصیلی در آلمان باشند: “زیرا تجربه روزمره در شرکت‌ها نشان می‌دهد که کمبود مدارک تخصصی را اغلب می‌توان در طول کار روزمره جبران کرد. اما برای یک شروع موفقیت‌آمیز یادگیری زبان آلمانی در خارج از کشور از اهمیت زیادی برخوردار است”.

با این حال، برای انجام این کار، فرآیندهای اداری نیز باید سریع‌تر و روان‌تر عملی شوند. به طور خاص، زمان انتظار برای دریافت یک وقت ملاقات برای درخواست ویزا اغلب چندین ماه طول می‌کشد.

رئیس اتاق صنایع و بازرگانی آلمان تاکید کرد که برای جذب موفقیت‌آمیز کارگران ماهر، اما به چیزهای بیشتری نیاز است: «این از ارائه مسکن شروع می‌شود و با مهد کودک ادامه می‌یابد. اگر می‌خواهیم مردم از سراسر جهان را برای کار در آلمان تشویق کنیم، همچنین باید به آنها این فرصت را بدهیم که در اینجا از حضور آن‌ها استقبال می‌شود.»

از جمله برنامه‌های فعلی دولت آلمان تسهیل در دریافت تابعیت این کشور و کوتاه کردن مهلت‌های دریافت پاسپورت آلمانی برای مهاجران است.

مارسل فراچر، رئیس مؤسسه تحقیقات اقتصادی آلمان (DIW)، از طرح دولت استقبال می‌کند: «مشکل نیروی کار ماهر آلمان به‌دلیل جمعیت‌شناسی و رقابت فزاینده برای گرفتن باهوش‌ترین ذهن‌ها، اگر سیاستمداران قاطع‌تر از قبل عمل نکنند، به شدت تشدید خواهد شد.»

فراچر گفت که یک چشم‌انداز روشن در مورد دریافت تابعیت آلمانی، در جذب نیروی کارگر ماهر خارجی از اهمیت بالایی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: کانادا 1/5 میلیون مهاجر را طی سه سال می پذیرد

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=2546
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x