سه‌شنبه 1 جوزا 1403 برابر با Tuesday, 21 May , 2024
جستجو
Close this search box.
ترور نمازگزاران شیعه هرات

به گزارش خبرگزاری مهاجر به نقل از بی بی سی فارسی، عبدالمتین قانع سخنگوی وزارت داخله طالبان گفت شامگاه روز دوشنبه، مسجد امام زمان شهرستان گذره هرات مورد حمله تروریستی قرار گرفت. این حمله پس از نماز مغرب و عشا توسط افراد ناشناس صورت گرفته است. در جریان این حمله شش تن از نمازگزاران، پیش نماز مسجد امام زمان مشهور به «شیخ جاوید» شهید شده است. در میان شهدا دو زن و یک کودک نیز بوده است.

در حدود دو سال و نیم گذشته که طالبان قدرت را به دست گرفته‌، دست‌کم شش روحانی شیعه ترور شده‌اند، از جمله شیخ رجب اخلاقی، خادم حسین هدایتی، عیدمحمد اعتمادی، محمدمحسن حامدی، محمد تقی صادقی و در حمله شب گذشته هم پیش نماز مسجد امام زمان مشهور به «شیخ جاوید» کشته شد.

امروز تعداد زیادی از شیعیان در هرات در مراسم تدفین اجساد کشته شده تجمع کرده و ادامه حملات بر جوامع شیعه را «ضعف در تامین امنیت از سوی حاکمیت طالبان خواندند.» همچنین یک روحانی شیعه در سخنرانی خود خطاب به والی و مقامات طالبان در هرات گفت که سال گذشته تعهد به تامین امنیت برای شیعیان داده بودند اما رویداد دیروز نشاندهنده آنست که نباید این موضوع بیشتر از این به فراموشی سپرده شود. او گفت که اگر این رویدادها پشت سر هم اتفاق بیافتد «جمع کردن آن کار بسیار دشواری خواهد بود.» همچنین علمای شیعه هرات گفتند: دشمنان چشم دیدن افغانستان با ثبات و پیشرفته را ندارند.

دفتر نماینده‌گی سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان در پی حمله به نمازگزاران اهل تشیع در هرات، خواستار اقدامات فوری محافظتی در جامعه شیعیان آن کشور شده است.

سفارت ایران در کابل ضمن محکومیت، این رویداد را «حادثه تروریستی» خواند و خواستار شناسایی و مجازات مرتکبین آن شده است.

حسن کاظمی قمی، سفیر جمهوری اسلامی ایران و نماینده ویژه رئیس‌جمهورآن کشور در امور افغانستان روز گذشته در گفتگو با طلوع نیوز گفت: «تروریسم و مشخصا شاخه خراسان داعش یک تهدید مشترک برون پایه برای ایران، افغانستان و کشورهای منطقه است.» سفارت ایران در کابل همچنین «داعش را تهدید مشترک خواند وگفت که همکاری در این حوزه از اولویت‌ها خواهد بود.»

هر چند سفیر ایران در کابل گفت که «داعش در قلمرو افغانستان حضور ندارد» اما ایالات متحده آمریکا را به حفظ بی‌ثباتی در منطه و افغانستان متهم کرده است.

«جبهۀ آزادی افغانستان» با انتشار اعلامیه‌ در پیوند به حمله هرات نوشت که «این رویداد به سلسلۀ حملات زنجیره‌ای خونینی اتفاق افتاده که توسط گروه های تروریستی تحت حمایت گروه طالبان به هدف دامن زدن به اختلافات فرقه‌ای علیه شهروندان هزاره، اهل تشیع و دیگر اقوام افغانستان صورت می‌گیرد.» جبهۀ آزادی افغانستان از جامعۀ جهانی و بازیگران منطقه‌ای دخیل در منازعۀ جاری در افغانستان خواست تا از «تداوم سیاست تعامل و باج‌دهی به رژیم تروریستی طالبان دست برداشته و شریک جرایم ضد بشری گروه‌های تروریستی نشوند.»

این نهاد مخالف طالبان، گفت که «گروه‌های تروریستی اکنون از حمایت مستقیم تامیناتی و تجهیزاتی امارت طالبانی بهرمند‌اند، با خیال راحت مردمان ملکی را به رگبار می بندند و پس از کشتار گروهی مردم بیگناه و بی‌دفاع، بدون هیچ دغدغه و نگرانی از هیچ نوع پیگرد و بازخواستی هراس ندارند.»

هرچند تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است، اما داعش در اکثر حملات این چنینی در افغانستان دست دارد.حمله به شیعیان در هرات پیش از این نیز بارها اتفاق افتاده است.

در آذرماه سال گذشته در کمتر از دو‌ هفته این گروه در هرات برای دو‌بار مورد هدف حملات مسلحانه قرار گرفته بودند که درنتیجه آن امام جماعت دو مسجد رسول اعظم(ص) و حضرت ابوالفضل (ع) به شهادت رسیدند.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=7053
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x