یکشنبه 9 ثور 1403 برابر با Sunday, 28 April , 2024
جستجو
Close this search box.
انتقال مهاجران افغان به آمریکا

به گزارش خبرگزاری مهاجر؛ در گزارشی که به تازگی وزارت امور خارجه امریکا منتشر نموده، از عملیات تخلیه نیروها از افغانستان در آگوست 2021 انتقاد نموده و به ضعف مدیریتی و عدم تصمیم گیری صحیح سران کشور اشاره کرده است.

این وزارت در گزارش مذکور که روز جمعه، ۹ سرطان/تیر منتشر شد، خواهان تعیین شخصی به عنوان مسئول و تمایز برنامه‌های اضطراری از مسایل سیاسی شده است.

در این گزارش آمده است: «تغییر مداوم پالیسی و پیام‌های عمومی از واشنگتن در مورد این‌که چه جمعیتی واجد شرایط اسکان مجدد هستند و چگونه سفارت باید ارتباطات و جریان را مدیریت کند، بر سردرگمی افزوده و بیشتر حقایق کلیدی مدنظر گرفته نمی‌شد.»

در همین حال، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا، همزمان با نشر این گزارش از تهیه‌کننده‌گان آن توصیف و تعهد کرده که توصیه‌های آنان را برای بهبود کار پی‌گیری کند.

وی افزوده است: «در واقع، درس‌های آموخته شده پیش از این به ما کمک کرد تا پاسخگویی‌ها را در اوکراین، سودان و جاهای دیگر بهتر هدایت کنیم.»

این گزارش که از مصاحبه با ۱۵۰ مقام فعلی و سابق امریکا تهیه شده است، از اختلاف میان دولت ترامپ و بایدن پرده برداشته و گفته که بایدن تعلیق در روند طی مراحل ویزای مهاجرت به شرکای افغان را از دولت پیشین به ارث برده است.

منتقدان به این باورند که دولت جو بایدن نتوانسته تصمیم‌های روشنی را در مورد خروج به‌موقع افغان‌های در معرض خطر اتخاذ کند.

جمهوری‌خواهان که بیشترین کرسی را در مجلس سنای امریکا دارند، همواره از روند خروج نیروهای این کشور از افغانستان انتقاد کرده و گفته‌اند که هرگز گزارش کاملی در مورد خروج فاجعه‌بار نیروهای امریکایی از افغانستان که در آن ۱۳ سرباز این کشور و ۱۷۰ غیرنظامی افغان جان باختند، به این مجلس ارایه نشده است.

این در حالی است که رییس‌ جمهور امریکا، همواره از تصمیمش مبنی بر خروج کامل نظامیان امریکایی از افغانستان دفاع و تاکید کرده که این تصمیم را پس از مشوره با مقام‌های دیپلوماتیک و نظامی و با در نظرداشت منافع ملی امریکا اتخاذ کرده است.

خروج نظامیان امریکایی براساس توافقنامه‌ای صورت گرفته است که در ۲۹ فبروری ۲۰۲۰، میان امریکا و طالبان در قطر امضا شد.

برمبنای این توافقنامه فرصت نهایی خروج نیروهای خارجی از افغانستان اول ماه می ۲۰۲۱ تعیین شده بود، اما بایدن در ماه اپریل همان سال اعلام کرد که نظامیان امریکایی تا آخر ماه آگست از افغانستان بیرون می‌شوند.

منبع: 8 صبح

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=4922
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x