سه‌شنبه 11 ثور 1403 برابر با Monday, 29 April , 2024
جستجو
Close this search box.
همایون فوزی معاون پیشین افغانستان درگذشت

به گزارش خبرگزاری مهاجر به نقل از بی بی سی فارسی، ژنرال همایون فوزی، معاون پیشین حزب «جنبش ملی افغانستان» و معاون پیشین وزارت دفاع افغانستان در۶۶ سالگی در ایتالیا درگذشت. او از چهره‌های تاثیرگذار سیاسی و نظامی ازبک‌تبار در چند دهه اخیر در افغانستان بود. خانواده او به بی‌بی‌سی تایید کردند که آقای فوزی روز یکشنبه (۲۶ حمل/فروردین) بر اثر ایست قلبی در ایتالیا درگذشت. همایون فوزی پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان به ایتالیا پناهنده شده بود.

ژنرال همایون فوزی پیشتر در زمان حاکمیت دولت‌های چپگرای به حمایت جماهیر شوروی سابق سمت‌های مهم نظامی و امنیتی ولایت‌های مختلف و مقام ولایت بدخشان افغانستان را بر عهده داشت. او در سال ۲۰۱۷ همچنین به عنوان والی فاریاب گماشته شده بود. آقای فوزی پس از ترک نیروهای شوروی از افغانستان و تشکیل دولت مجاهدین در دهه هفتاد خورشیدی به عنوان معاون وزارت دفاع افغانستان منتصب شد. پس از آن او همواره به عنوان عضو کلیدی حزب جنبش ملی به رهبری عبدالرشید دوستم فعالیت داشت. همایون خیری، از نزدیکان آقای فوزی به بی‌بی‌سی گفت: «همایون فوزی از موسسان جنبش ملی افغانستان، شورای هم‌آهنگی و شورای عالی صفحات شمال افغانستان بود و تا زمانی که از افغانستان خارج نشده بود همکاری نزدیک با رهبری این حزب داشت.»

همایون فوزی در سال ۱۳۵۷ از دانشگاه نظامی افغانستان فارغ شده بود و از ژنرالان سه ستاره این کشور محسوب می‌شد.

وی درباره ژنرال فوزی افزود: «او از کادرهای برجسته نظامی افغانستان و شخصیت تاثیرگذار در تحولات سیاسی این کشور در چهار دهه گذشته بود که برعلاوه تحصیلات عالی در رشته نظامی در داخل و خارج از افغانستان در عین حال آگاه امور سیاسی و علاقه‌مند به توسعه امور فرهنگی در کشورش بود.»

به گفته آقای خیری در زمان نظام جمهوریت پیش از حاکمیت طالبان، پس از آنکه قانون احزاب به تصویب رسید او از سمت سیاسی خود در حزب جنبش ملی افغانستان استعفا کرد و تنها به امور نظامی می‌پرداخت.

شماری از احزاب و شخصیت‌های سیاسی افغانستان در پی انتشار خبر درگذشت او، پیام‌هایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند.

«شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان» که متشکل از برخی از جریان‌های سیاسی و نظامی مخالف طالبان است در پیامی نوشته است: «جنرال/ژنرال فوزی از کادرهای آموزش دیده در حوزه‌ی نظامی و از شخصیت‌های شناخته شده‌ای بود که در پیروزی انقلاب اسلامی و بعدها در تاسیس اردوی ملی نقش داشت.»

محمد حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی دولت پیشین افغانستان در صفحه ایکس خود نوشته است: «همایون فوزی، یکی از فرزندان صادق، شجاع و وطن دوست کشور بود که با کمال تعهد در ساختار اردو و نظام امنیتی و دولتی کشور عمر پر‌بار خود را وقف کرد. افکار ملی و خدمات ارزشمند ایشان، احترام جاودانه مردم را در سراسر افغانستان بدست آورد. درگذشت این مرد بزرگ، ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر برای کشور است و خاطرات و یاد ایشان تا ابد در قلب‌ها زنده خواهد ماند.»

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=6963
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x