شنبه 1 ثور 1403 برابر با Saturday, 20 April , 2024
جستجو
Close this search box.
اخراج مهاجران افغان از پاکستان

مهاجران افغان دارنده مدارک اقامتی نیز در پاکستان بازداشت می شوند

 

به گزارش خبرگزاری مهاجر به نقل از گاردین؛ بعد از سقوط دولت پیشین و فرار شهروندان افغانستان به کشورهای اطراف، به طور مدارم خبرهایی از آزار و اذیت و بازداشت مهاجران افغانستانی در پاکستان شنیده میشود اما در تازه ترین خبرها آمده که پلیس کشور پاکستان مهاجران افغانستانی دارنده مدارک اقامتی رسمی از طرف کمیساریای سازمان ملل که در این کشور ساکن هستند را هم دستگیر و زندانی می کند.

یک وکیل مهاجران افغان در پاکستان به نام منیژه کاکر می گوید: تا به حال بالغ بر 450 نفر افغانستانی با مدارک اقامتی معتبر بازداشت شده اند. وکلای مهاجران افغان می گویند: در پی وضع قوانین سختگیرانه دولت پاکستان علیه اتباع افغانستانی، 4 نفر در زندان های این کشور جان سپرده اند و هزاران تن نیز که شامل زنان و کودکان اند هنوز در این زندان ها به سر می برند.

منیژه کاکر گفته است بیش از 800 تبعه افغانستان تنها در کراچی و در سراسر ایالت سند در زندان‌ها به سر می‌برند و حداقل 1100 نفر بدون مدرک نیز رد مرز شده‌اند. خانم کاکر می‌گوید که با افغان‌های بازداشت شده بدرفتاری می‌شود و روند قضایی به درستی از سوی قاضی‌ها انجام نمی‌شود. پیش از این نیز عکس‌هایی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده بود که در آن کودکان پناهنده افغان توسط پلیس شهر کراچی با طناب به هم بسته شده بودند.

گاردین گزارش می‌دهد که در یکی از جلسات اخراج این پناهجویان شاهد بوده که ده‌ها پناهجوی افغان با دست‌های بسته به زنجیر در سلول‌های تنگ در حالی که منتظر جلسه دادگاه بودند، نگهداری می‌شدند. کمیسیون حقوق بشر پاکستان رفتار با پناهجویان افغان را محکوم کرده و از مقامات خواسته است که روند قضایی را دنبال کنند.

این نهاد در بیانیه‌ای گفته است: «دولت باید مسئولیت هر زن و کودک افغانی را که در حبس خود هستند بپذیرد و اطمینان حاصل کند که به آن‌ها دسترسی فوری به مشاور حقوقی داده می‌شود». نهاد حقوق بشری همچنین خواستار پاسخگو ساختن کسانی شده است که باعث ارعاب مدافعان حقوق بشر و منع آن‌ها از برجسته ساختن وضعیت اسفناک زندانیان می‌شوند.

وزارت داخله پاکستان از تابستان گذشته، برنامه‌ای را برای اخراج مهاجران غیرقانونی آغاز کرد. از آن زمان، دستگیری‌ها و اخراج‌ها افزایش یافته است و گفته می‌شود که بیش از 600 افغان تنها در سه روز در ماه جنوری اخراج شده‌اند و هزاران نفر دیگر نیز بازداشت شده‌اند. رویکرد پلیس پاکستان در چند هفته گذشته، صرف نظر از بررسی اسناد و وضعیت اقامتی مهاجران، تهاجمی‌تر شده است.

منابع متعدد در داخل سرویس‌های امنیتی می‌گویند پناهجویان افغان به دلیل اتهامات مقامات مبنی بر اینکه طالبان پناهگاه امنی را برای شبه‌نظامیان طالبان پاکستانی فراهم می‌کنند مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند. این منابع گفته‌اند که پناهجویان افغان مظنون به ارتباط با طالبان پاکستانی و دیگر گروه‌های شبه نظامی هستند.

یکی از مقامات امنیتی که نخواست نامش فاش شود به گاردین گفت: «پناهندگان افغان می‌توانند به راحتی جابه‌جا شوند و مدارک هویتی ندارند. بنابراین از آن‌ها در عملیات‌های ستیزه‌جویانه استفاده می‌شود».

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=3710
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x