سه‌شنبه 18 ثور 1403 برابر با Monday, 6 May , 2024
جستجو
Close this search box.
خیرت ویلدرز

خیرت ویلدرس، رهبر حزب راستگرا و پوپولیست هلندی که به شدت از اسلام انتقاد می‌کند، در انتخابات سراسری این کشور پس از شمارش تقریبی همه آرا، به پیروزی چشمگیری دست یافت.

حزب «آزادی» (پی‌وی‌وی) او بعد از ۲۵ سال حضور پارلمانی ۳۷ کرسی را به دست آورده که به فاصله زیاد بیش از نزدیکترین رقیبش یعنی ائتلافی از چپگرایان خواهد بود.

آقای ویلدرس در اولین اظهار نظر گفته است: «دیگر کسی نمی‌تواند پی‌وی‌وی را نادیده بگیرد. ما دولت تشکیل خواهیم داد.»

پیروزی او زلزله‌ای در عرصه سیاسی هلند به حساب می‌آید و در سراسر اروپا نیز شوک ایجاد خواهد کرد.

با این حال او برای تشکیل دولت باید با احزاب دیگر ائتلاف کرده و دولت ائتلافی تشکیل دهد.
هیچ حزبی به تنهایی به حد نصاب لازم در پارلمان هنلد که ۱۵۰ کرسی دارد، نخواهد رسید، به همین دلیل او مجبور است ائتلافی با حداقل ۷۶ کرسی تشکیل دهد.

آقای ویلدرس، ۶۰ ساله، در سخنرانی پیروزی خود گفت: «ما می‌خواهیم دولت تشکیل دهیم و چنین خواهیم کرد. (شمار کرسی‌ها) یک دستاورد بزرگ است، اما یک مسئولیت بزرگ هم هست.»

وی در زمان انتخابات گفته بود که مهاجرت گسترده را مهار خواهد کرد و وعده «بسته شدن مرزها» را داد، با این حال از وعده‌اش در خصوص ممنوعیت قرآن عقب‌نشینی کرد.
سه حزب بزرگ، که آرای کمتری به دست آورده‌اند، پیش از رای‌گیری گفته بودند که در دولتی به رهبری ویلدرس شرکت نخواهند کرد.

پیشبینی می‌شود ائتلاف چپگرایان تحت رهبری فرانس تیمرمانز با ۲۵ کرسی در جایگاه دوم قرار گیرد. تیمرمانز گفته است که او با حزب «آزادی» وارد ائتلاف نخواهد شد.

او گفت وقت آن است که از دمکراسی و حاکمیت قانون در هلند دفاع شود.

حزب لیبرال راست میانه «وی‌وی‌دی» به رهبری دیلان یشیل‌گوز در جایگاه سوم و یک حزب نوپا به رهبری پیتر اومتزیگت، در رتبه چهارم قرار گرفته‌ است.

آقای ویلدرس رهبر حزب آزادی مستقیما از رقبای سیاسی خود درخواست کرد با او همکاری کنند، و خانم یشیل‌گوز و آقای اومتزیگت هر دو به او تبریک گفته‌اند.

هرچند خانم یشیل‌گوز ابراز تردید کرده که آقای ویلدرس بتواند دولت تشکیل دهد، اما گفته است که همکاران حزبی او باید تصمیم بگیرند چطور به آن واکنش نشان دهند.

او پیش از انتخابات پافشاری کرد که در یک کابینه تحت رهبری ویلدرس کار نخواهد کرد، اما همکاری با او در صورت پیروزی حزب خود را رد نکرد.
آقای اومتزیگت ابتدا گفت که حزب «پیمان اجتماعی نو» با آقای ویلدرس کار نخواهد کرد، اما حالا می‌گوید که «آنها آماده هستند اعتماد (رای دهندگان) را به عمل تبدیل کنند.»

پیروزی خیرت ویلدرس باعث موجی از شوک در سراسر اروپا خواهد شد، چون هلند یکی از اعضای بنیانگذار نهادی است که بعدا به اتحادیه اروپا بدل شد.

رهبران ملی‌گرا و راست افراطی در اطراف اروپا دستاورد او را ستایش کردند. مارین لوپن رهبر «تجمع ملی» فرانسه گفت که این نتیجه «موید وابستگی فزاینده به دفاع از هویت‌های ملی است.»

آقای ویلدرس می‌خواهد رفراندومی برای ترک اتحادیه اروپا تحت عنوان «نگزیت» برگزار کند، هرچند می‌داند که در حال حاضر افکار عمومی گرایشی به آن ندارد.

او در جریان مبارزات اخیر شعارهای ضداسلامی خود را تعدیل کرد و گفت مسائل عاجل‌تری در این مقطع وجود دارد و او آماده است سیاست‌های خود برای منع مساجد و مدارس اسلامی را فعلا معلق کند.

این استراتژی موفق بود، چون ظاهرا شمار کرسی‌های پارلمانی حزب او را دو برابر کرده است.

آقای ویلدرس در جریان مبارزات انتخاباتی از نارضایتی گسترده از دولت قبلی که به دلیل اختلاف بر سر مقررات پناهندگی فروپاشید به خوبی بهره‌برداری کرد.

در طول مبارزات مهاجرت به یک موضوع مهم بدل شد و آقای ویلدرس روز چهارشنبه روشن کرد که او قصد دارد با «سونامی پناهجویی و مهاجرت» برخورد کند.

سال پیش میزان خالص مهاجرت به هلند بیش از دو برابر شد، یعنی از ۲۲۰ هزار نفر بالاتر رفت که تا حدودی به دلیل سیل پناهندگانی بود که از حمله روسیه به اوکراین فرار می‌کردند.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=6089
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x