پنج‌شنبه 20 ثور 1403 برابر با Thursday, 9 May , 2024
جستجو
Close this search box.
فرانسه

به گزارش خبرگزاری مهاجر، مقامات قضایی فرانسه گفته است که، مادر شخصی که مظنون به کشتن یک گردشگر آلمانی با چاقو در نزدیکی برج ایفل است، هفته‌ها قبل از حمله، نگرانی‌هایش را به پلیس منتقل کرده بود.
دادستان ضد تروریسم فرانسه می‌گوید با این حال، اطلاعات کافی برای پیگرد وجود نداشت و پلیس هم می‌گوید مظنون قرار بود تحت درمان برای مشکلات روانی قرار بگیرد.در حمله روز شنبه دو نفر دیگر از جمله یک مرد انگلیسی زخمی شده بودند.دادستان ضدتروریسم فرانسه از بازشدن پرونده‌‌ای تحقیقاتی برای یک مرد فرانسوی ۲۶ ساله را تایید کرده و دادستان‌های ضد تروریسم تحقیقات را آغاز کردند.
جرالد دارونین، وزیر کشور فرانسه به یک تلویزیون این کشور گفت که مهاجم یک «بیماری روانی حاد» داشت و افزود که «پزشکان چندین بار اعلام کرده بودند که او بهتر شده و می‌تواند آزاد باشد» و رفتار اخیر او نشان از «شکست» در درمان این فرد است.
ژان فرانسوا ریکارد، دادستان ضد تروریسم فرانسه گفته که مظنون خود را عضوی از گروه دولت اسلامی(داعش) کرده بود.در حمله روز شنبه یک توریست ۲۳ با تبار آلمانی-فیلیپینی به ضرب چاقو توسط فردی کشته شد.

فرانسوا ریکارد در کنفرانسی خبری، مظنون را آرمان رجب‌پور-میاندوآب معرفی کرد و گفت او ممکن است با اتهام بدوی قتل روبرو شود. به گفته او آقای رجب‌پور که متولد فرانسه با تبار ایرانی است در حال حاضر در بازداشت پلیس است.

ژرالد دارمانین، وزیر کشور فرانسه پیشتر گفته بود که ضارب، یک شهروند ۲۶ ساله فرانسوی، برای سازمان‌های امنیتی شناخته شده بوده و دستگیر شده است.او گفت که مظنون در سال ۲۰۱۶ به جرم طراحی حمله دیگری به چهار سال زندان محکوم شده بود و در فهرست افراد تحت نظر سازمان‌های امنیتی فرانسه قرار داشت و افزود که این مرد سابقه ابتلا به اختلالات روانی دارد.به گفته دادستان ضد تروریسم فرانسه آقای رجب‌پور-میاندوآب پیش از این حمله یک ویدیو را در حساب خود در شبکه ایکس منتشر کرده بود و در آن با اذعان وفاداری به گروه حکومت اسلامی/داعش از گروه‌های افراط گرای اسلامی مختلف در منطقه از جمله آفریقا، عراق، سوریه، یمن، ایران و پاکستان حمایت کرده بود.براساس همین منبع این ویدیو به زبان عربی ضبط شده و آخرین پست‌های او به جنگ اسرائيل و غزه نیز اشاره دارد.

مظنون کیست؟
فرانسوا ریکارد، دادستان ضدتروریسم فرانسه روز یکشنبه جزئیات بیشتری را درباره مظنون اصلی در این قتل منتشر کرد.او گفت آقای رجب‌پور در سال ۱۹۹۷ در خانواده‌ای بدون علائق مذهبی متولد شده اما در ۱۸ سالگی به اسلام گرویده و خیلی زود ایدئولوژی افراطی را سرلوحه خود قرار داده است.به گفته او آقای رجب‌پور در سال ۲۰۱۶ برای پیوستن به داعش در سوریه برنامه ریزی کرده بود و در همان سال در پی محکوم شدن به «برنامه‌ریزی برای خشونت» چهار سال به زندان رفته است. او در عین حال تحت درمان روانی بوده و در فهرست ویژه‌ تندرو‌های احتمالی قرار داشته است.

آقای ریکارد گفت آقای رجب‌پور در پایان دوره یک‌ساله آزمایشی آزادی‌اش تحت درمان اجباری روانکاو بوده و همزمان تحت نظر سرویس‌های امنیتی/جاسوسی قرار داشته است.وی افزود مادر آقای رجب‌پور یک ماه پیش درباره رفتار پسرش «ابراز نگرانی» کرده اما از آنجا که هیچ مدرکی علیه او به دست نیامده اقدامی انجام نشده است.به گفته او سه نفر از اعضای خانواده و نزدیکان آقای رجب‌پور نیز برای بازجویی توسط پلیس بازداشت شده‌اند.
حادثه چگونه روی داد؟
براساس گزارش‌ها شنبه شب، مظنون به یک زوج توریست نزدیک شد و یک شهروند آلمانی را با ضربات چاقو کشت. همسر او را یک راننده تاکسی نجات داده بود.این مرد که تحت تعقیب پلیس قرار گرفته بود با چکش به دو نفر دیگر حمله کرد تا اینکه ماموران با یک شوکر برقی او را متوقف و بازداشت کردند.
وزیر کشور فرانسه شنبه شب اعلام کرد که مظنون فریاد «الله اکبر» سر داده بود و بعدا به پلیس گفت ناراحت است چون «مسلمانان زیادی در افغانستان و فلسطین کشته می‌شوند.»
دو مجروح این حمله یک فرانسوی حدودا ۶۰ ساله و یک گردشگر انگلیسی هستند که توسط نیروهای اورژانس تحت مداوا قرار گرفته و وضعیت هیچ یک از آنها خطرناک گزارش نشده است.شنبه شب پلیس عملیاتی را در اطراف ایستگاه مترو بیر-حکیم انجام داد و مقام‌ها از مردم خواستند از تردد در این ناحیه پرهیز کنند.امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، در شبکه «ایکس» با کسانی که تحت تاثیر این «حمله تروریستی» قرار گرفته‌اند ابراز همدلی کرد و از سازمان‌های امنیتی و اورژانسی تشکر کرد.او گفت: «دفتر دادستان ضدتروریسم ملی اکنون مسئولیت بررسی این موضوع را به عهده گرفته تا عدالت به نام مردم فرانسه برقرار شود.»

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=6201
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x