پنج‌شنبه 6 ثور 1403 برابر با Thursday, 25 April , 2024
جستجو
Close this search box.
هشدار سازمان ملل به تاجیکستان برای اخراج افغان ها

هشدار سازمان ملل به تاجیکستان برای خروج اجباری پناهجویان افغان

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در مورد اخراج اجباری پناهجویان افغانستان از تاجیکستان «هشدار» داده و گفته که «بازگرداندان اجباری پناهجویان» غیرقانونی است و زندگی آنان را با خطر مواجه می‌کند.

در بیانیه این نهاد سازمان ملل که دیروز (۳ سنبله/شهریور) منتشر شد، آمده است که از سال ۲۰۲۱ کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل موارد متعددی از بازداشت پناهندگان، بازگشت اجباری آنها و عدم پذیرش افرادی که نیازمند حمایت بین المللی هستند را در تاجیکستان ثبت کرده است.

در بیانیه آمده که در آخرین مورد، پنج پناهجو، از جمله یک خانواده متشکل از سه کودک و مادرشان، روز سه‌شنبه (۲۳ اوت‌/آگوست) با وجود دخالت کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل برای توقف اخراج‌، از گذرگاه مرزی «پنج پایان» در جنوب تاجیکستان به افغانستان بازگردانده شدند.

الیزابت تان، مدیر حفاظت بین المللی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل گفته است که «تاجیکستان باید بازداشت و اخراج پناهجویان را متوقف کند، این اقدام واضحا زندگی‌ آنها را به خطر مواجه می‎‌سازد.»
افزوده که «بازگشت اجباری پناهجویان غیرقانونی و در مغایرت با اصل عدم اخراج است که سنگ بنای قوانین بین المللی پناهندگان است.»

افغان‌هایی که در جستجوی مکانی امن برای زندگی هستند، باید به حفاظت و روند شفاف درخواست پناهندگی دسترسی داشته باشند، و اخراج اجباری پناهجویان خطر بازداشت را در پی دارد، و نقض جدی حقوق بین‌المللی است.

خانم تان افزوده که «ما به طور مداوم از مقامات تاجیکستان درخواست کردیم که اجازه رسیدن به کشور برای آنهایی که از جنگ و بازداشت در افغانستان می‎‌گریزند داده شود و اخراج‌ها متوقف شوند.»

کمیسیاریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان می‎‌گوید که نگران خطر نقض حقوق بشری شهروندان، از جمله زنان و کودکان در افغانستان است.

این در حالی است که این نهاد سازمان ملل در آگوست/اوت ۲۰۲۱ که طالبان در کابل به قدرت بازگشت، به تمام کشورها توصیه کرد که اخراج اجباری پناهجویان افغانستان را متوقف کنند.

پیش‌تر، خبرگزاری دولتی تاجیکستان، خاور در ۲۶ حمل/فروردین به نقل از مقام‌های دولت تاجیکستان خبر داده بود که برای پناهجویان احتمالی از افغانستان در جنوب این کشور یک اردوگاه موقت ایجاد کرده است.

امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان موضع علنی مخالف حکومت طالبان در کابل را در پیش گرفته و خواستار ایجاد دولتی فراگیر با حضور سایر اقوام این کشور شده است.

او همچنین از تجمع جنگجویان گروه‌های افراطی در افغانستان نزدیکی مرز و رخنه احتمالی به این کشور ابراز نگرانی کرده است.

طالبان این موضوع را قبلا رد کرده است.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=1462
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x