جمعه 14 ثور 1403 برابر با Thursday, 2 May , 2024
جستجو
Close this search box.
طالبان در مشهد

امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، که به ایران سفر کرده است امروز (سوم جدی/دی) در دیدار با یعقوب‌علی نظری، استاندار خراسان رضوی در مشهد خواستار «برخورد بهتر» با مهاجران و تاجران افغان مقیم مشهد شده است.

به گزارش خبرگزاری مهاجر، این در حالی است که مهاجران افغانستانی می‌گویند اخیراً فشارها بر آن‌ها که برخی سال‌هاست «به صورت قانونی» مقیم مشهد هستند، افزایش یافته و محدودیت‌های زیادی بر کسب و کار آن‌ها ایجاد شده است.

براساس این گزارش وزیر خارجه طالبان «در فرودگاه بین‌المللی هاشمی‌نژاد این شهر مورد استقبال استاندار خراسان رضوی و تعدادی از مسئولان استانی قرار گرفت».

ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان، نیز در ایکس (توییتر سابق) نوشته است که در دیدار آقای متقی با یعقوب‌علی نظری، استاندار خراسان رضوی، در مورد توسعه و بازاریابی بین افغانستان و ایران، مسائل تجاری و حمل و نقل، راه‌آهن و کشاورزی بحث و تبادل نظر کردند.

آقای متقی در این دیدار، همچنین خواهان «برخورد بهتر» با مهاجران و تجار افغانستانی مقیم مشهد شده است.

هفته گذشته، بنا به مصوبه کمیسیون اجتماعی فرمانداری این شهر، فعالیت اتباع خارجی در «بازارهای سیار» مشهد ممنوع اعلام شد.

به دنبال افزایش این محدودیت‌ها، چندین پیام از مغازه‌داران افغانستانی در اطراف حرم امام رضا علیه السلام در مشهد نیز دریافت کرده است که می‌گویند هر نوع فعالیت تجاری آنها تا سه کیلومتری این زیارتگاه ممنوع شده است، در حالی که می‌گویند بسیاری از آنها سالهاست آنجا فعالیت دارند. گفته شده «بیش از هزار» کسب و کار مربوط به افغانستانی ها در این محدوده قرار دارد.

در یک نامه اتحادیه صنف پارچه فروشان مشهد که در تاریخ اول آذر ۱۴۰۲ صادر شده آمده است که بنا به نظر فرمانداری مشهد «بکارگیری اتباع بیگانه، اجازه پروانه کسب و واگذاری فروشگاه به آنان اعم از مجاز و غیرمجاز تا شعاع ۳ کیلومتری حرم … ممنوع، منجر به ابطال پروانه کسب و پلمب واحد صنفی می‌گردد».

پیش تر مسئولان این استان گفته بودند که اقتصاد استان خراسان رضوی وابستگی زیاد به تجارت با افغانستان داشته و رونق مبادلات تجاری تاثیرات مثبتی بر این استان گذاشته است.

براساس آمار اداره کل اتباع و مهاجران خارجی خراسان، حدود نیم میلیون نفر از اتباع افغانستان به شکل مجاز در مشهد زندگی می‌کنند.

محدودیت‌‌های بر کسب و کار تاجران و فروشندگان افغانستانی در مشهد از سوی مسئولان محلی این استان اعمال شده است. یکی از مهاجران افغان مقیم مشهد می‌گوید «به صورت سیستماتیک» در حال حذف آن‌هاست.

خراسان رضوی از شرق و شهرستانهای صالح‌آباد، تربت‌جام، تایباد و خواف حدود ۳۰۲ کیلومتر با افغانستان مرز مشترک دارد. گذرگاه مرزی دوغارون- اسلام قلعه مهم ترین گذرگاه مرزی بین دو کشور است که استان خراسان رضوی را با ولایت هرات افغانستان متصل می‌کند.

وزیر خارجه طالبان در دو روز گذشته در تهران با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران و برخی مقام‌های دیگر این کشور دیدار داشته و در کنفرانسی در مورد فلسطین سخنرانی کرده است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در مورد سفرهای اخیر مقام‌های ارشد طالبان به تهران گفته است که «منافع ایران و افغانستان به‌هم پیوسته است».

 سخنگوی وزارت خارجه ایران امروز در کنفرانس خبری خود در پاسخ به سوالی در ارتباط با سفر امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، به تهران گفت: سفر او با هدف مشارکت در نشست بین‌المللی تهران در خصوص فلسطین انجام شده است.

معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان، نیز در ایکس نوشته است که آقای متقی «برای حل و فصل وضعیت و مشکلات زندانیان و مهاجران افغان در ایران با همتای ایرانی خود گفتگوی مفصلی داشت.»

حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایران در امور افغانستان هم در پست‌هایی در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است که در دیدار او با وزیر خارجه طالبان دوطرف «خواستار هماهنگی و همکاری بیشتر در حوزه امنیت مرزی» شدند.

دولت ایران سفارت افغانستان در تهران را به نمایندگان طالبان تحویل داده است و مقام‌های ارشد طالبان از زمان بازگشت به قدرت چند بار به ایران سفر کرده‌اند.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=6484
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x