جمعه 21 ثور 1403 برابر با Thursday, 9 May , 2024
جستجو
Close this search box.
قطار افغانستان به ترکیه

به گزارش خبرگزاری مهاجر به نقل از بی سی فارسی، معاون بهره‌برداری و بازرگانی راه‌آهن ایران خبر داده است نخستین قطار ترانزیت از افغانستان به ترکیه اول ثور/ اردیبهشت وارد ایران شد ولی تاکنون موفق به خروج از این کشور نشده است. این واگن‌ها بارگیری شده بود و با دستور مدیرعامل راه‌آهن با ارسال آنها موافقت شد، ولی تاهنوز کنسرسیوم تشریفات گمرکی را برای ترانزیت بار انجام نداده است.

کنسرسیوم ریلی افغانستان که متشکل از چند شرکت‌ بزرگ ریلی و زیرساختی ایران است توانسته قرارداد بهره‌برداری، احداث خطوط ریلی و توسعه خطوط ریلی استاندارد را در افغانستان پیش ببرد و با طالبان هم قرارداد امضا کند و قرار بر این بود که راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برای قطارهای عملیاتی جهت اصلاح خطوط و ادامه خط‌آهن روزنک – هرات کمک کند.

به نظر می‌رسد که اختلاف میان کنسرسیوم توسعه ریلی و مسئولان راه آهن ایران باعث تاخیر در مورد حل این مساله شده است.

آقای جعفری اعلام کرد کنسرسیوم مذکور در روزهای اخیر از حسن‌نیت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران سو استفاده کرده و بدون هیچ‌گونه هماهنگی و اخذ تاییدیه از راه‌آهن جمهوری اسلامی، نسبت به بارگیری واگن‌ها و اعلام آن در رسانه‌ها جهت حمل محمولات تجاری ترانزیتی اقدام کرده که مورد پذیرش نبوده و به منزله نقض مقررات ریلی بین‌المللی و توافقات قبلی است.

آقای جعفری در پایان با اشاره به لزوم حفظ جایگاه جمهوری اسلامی ایران در مناسبات بین‌المللی گفت: ضمن عدم هماهنگی صورت‌گرفته، اقدامات لازم جهت اعزام آزمایشی قطار مذکور انجام‌گرفته و راه‌اندازی رسمی مسیر تجاری مذکور پس از رفع نواقص و تأیید متخصصین فنی ریلی با هماهنگی راه‌آهن‌های دو کشور انجام خواهد شد. او نیز افزود «بهتر است کنسرسیوم به‌جای اینکه بخواهند در رسانه ها خلاف واقع بگویند و تشویش اذهان عمومی ایجاد کنند، از مسیر درست کار را پیش ببرند.»

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=7031
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x