شنبه 1 ثور 1403 برابر با Saturday, 20 April , 2024
جستجو
Close this search box.
وضعیت اسفناک زنان کارگر مهاجر در عربستان

زندگی اسفناک کارگران مهاجر در عربستان/ زنان کارگر مهاجر در دام دلالان

 

به گزارش خبرگزاری مهاجر به نقل از تسنیم؛ طبق گزارشی در شبکه فرانس 24 اوضاع بسیاری از کارگران خارجی در عربستان سعودی اسف بار توصیف شده است. در این گزارش آمده که کارگران در عربستان در وضعیت بسیار سختی کار می کنند و در موارد زیادی مورد سوء استفاده کارفرمایان قرار می گیرند. لازم به ذکر است که در عربستان سعودی حقوق کارگران توسط سیستمی به کارفرمایان مرتبط می شود.

دلالان نیز در این میان در فیسبوک به طور ناشناس به زنان کارگر مهاجر امید می دهند که برای پیدا کردن شغل خوب و فرار از دست کارفرمایشان آنان را کمک می کنند. این افراد در واقع آسیب‌ پذیرترین افراد را مورد هدف قرار می‌دهند و از آن‌ها سوءاستفاده می‌کنند.

کارفرمایان سعودی پاسپورت و تمام مدارک رسمی کارگران مهاجر را مصادره می‌کنند و تا زمان اتمام قرارداد با آن‌ها، مدارک را نزد خود نگه می‌دارند. بدین ترتیب اگر کارگری فرار کند، هیچ مدارکی نخواهد داشت و به هر کشوری نیز مهاجرت کند حمایت اولیه دولت آن کشور را از دست می‌دهد.

زنان مهاجر کارگر در دام دلالان

ویدئویی که در اواخر سال 2022 در یوتیوب منتشر شد، 12 زن مهاجر را نشان می‌دهد که در یک اتاق با هم ایستاده‌اند. زنان مهاجر با زبان «سواحیلی» درخواست کمک می کنند. یکی از زنان حاضر در این ویدئو می گوید آنها پس از فرار از کارفرمایان خود در جده عربستان سعودی به دلیل شرایط رقت بار و غیرقابل تحمل، به دام دلال‌ها افتاده‌اند.

بسیاری از زنان آفریقایی که برای کار به عنوان کارگر خانگی به کشورهای حاشیه خلیج فارس سفر می کنند، در شرایط بغرنجی به سر می‌برند. یکی از دلایل سختی شرایط آن‌ها ، سیستم مشکل‌ساز «حمایت» است که در آن کارگران خارجی باید توسط یک کارفرمای داخلی حمایت شوند، به این معنی که وضعیت قانونی آنها در کشور به آن شخص وابسته است. در بسیاری از موارد، کارفرما پاسپورت کارگران را مصادره می‌کند و کنترل کاملی بر زندگی آنها دارد.

عربستان سعودی در مارس 2021 اعلام کرد که اصلاحاتی را در سیستم حمایت انجام داده است اما به گفته سازمان غیردولتی حقوق مهاجران، که مدافع حقوق کارگران در کشورهای خلیج فارس است، اکثر گروه‌های آسیب پذیر از جمله کارگران خانگی هنوز در شرایط سخت و بغرنجی هستند. بدین ترتیب کارگران با وجود کارفرمای بدرفتار خود 2 راه دارند: بمانند و قرارداد قانونی خود را تکمیل کنند و در شرایط اسفناک و بغرنج به کار خود ادامه دهند یا فرار کنند.

شبکه فرانس 24 با یک کارگر زن کنیایی به نام ماری که به عربستان سعودی برای کار مهاجرت کرده بود؛ صحبت کرد. ماری اعلام کرد که زندگی در عربستان بسیار دشوار بود. در خانه کارفرما گرسنه بودم و کارهای زیادی تنها برای دریافت غذای ناچیز و خواب ناکافی انجام می‌دادم.

یک زن جوان کنیایی که لباس فرم و حجاب به تن دارد در ویدئویی ابراز نارضایتی می‌کند و می‌گوید من معنای یک روز زندگی آرام و بدون مشاجره و یک روز مرخصی و استراحت را متوجه نمی‌شوم. همچنین در این اپلیکیشن یک کارگر زن خارجی دیگر از فشارهای زیاد کاری خود در یک خانواده سعودی صحبت می‌کند که این ویدیو بیش از 9 هزار بازدید داشته است.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=3758
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x