یکشنبه 30 ثور 1403 برابر با Sunday, 19 May , 2024
جستجو
Close this search box.
سازمان ملل

دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد، یوناما، در یک گزارش تازه خود می‌گوید از «۸۰۰ مورد کشتار فراقانونی و همچنین شکنجه، بدرفتاری، توقیف خودسرانه و ناپدید سازی» افراد در حاکمیت طالبان در دو سال گذشته در افغانستان، خبر داده است.

اطلاعات گزارش تازه این سازمان اما مربوط سه ماه سوم سال جاری میلادی است و در آن به برخوردهای بیشتر طالبان با زنان و دختران، برخوردها با مقام‌ها و نیروهای امنیتی دولت پیشین، بازداشت فعالان حقوق بشر و محدودیت‌ها و رفتار امر به معروف طالبان پرداخته شده است.

این گزارش دریافته که زندانیان در محابس وزارت داخله و ریاست عمومی استخبارات طالبان به طور روزمره شاهد «شکنجه» و دیگر اشکال رفتار نامناسب بوده‌اند، که عمدتا در جریان استنطاق از محبوسین انجام شده است.

یوناما گفته است که در حاکمیت گروه طالبان حمایت‌های حقوقی و قانونی از زندانیان اعمال نمی‌شود و از جمله به خانواده‌های زندانیان وقت ملاقات نمی‌دهد و زندانیان هنگام حبس به وکیل‌مدافع و پزشک دسترسی ندارند.

براساس این گزارش شمار زندانیان در محابس طالبان تا اواسط ماه سپتامبر سالجاری ، تعداد کل محبوسین در زندانها به بیش از« ۱۷۰۰۰ نفر» رسیده است، که نشان دهنده افزایش از محبوسین طالبان در مقایسه با سال ۲۰۲۲ است که این رقم به طور متوسط ده هزار زندانی بود.

دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان دریافته است که در زندان‌ها طالبان حداقل استاندارد‌های حقوقی به شمول فراهم بودن غذا و مراقبت‌های صحی هم وجود ندارد.
سازمان ملل: تقریبا همه زنان مخالف به رسمیت شناخته شدن حکومت طالبان هستند

«تنبیه بدنی»
در این گزارش با مستندسازی موارد تنبه بدنی اشخاص مجرم، اعمال موارد جزا درملاعام مانند موارد شلاق‌زدن در ولایت‌های مختلف افغانستان اشاره شده است. با وجود فهرست بندی اجرای احکام سنگسار، سازمان ملل گفته به موردی که حاوی اجرای حکم اعدام بوده باشد برنخورده است.

در گزارش تازه یوناما در عین حال به ادامه سیاست‌های حکومت طالبان مبنی بر ممنوعیت آموزش، تحصیلات عالی و کار زنان و گزارش‌هایی مبنی بر تصرف و تخریب زمین‌های مربوط به هزاره ها در ولایت ارزگان و تهدید شهروندان شیعه در جریان ماه محرم نیز اشاره صورت گرفته است.

سازمان ملل نوشته که در ۲۵ و ۲۶ جولای (ژوییه) شش نفر از باشندگان هزاره ولسوالی ارزگان خاص مورد لت و کوب قرار گرفته‌اند و اینکه گفته در جریان مراسم عاشورا به شهروندان اهل تشیع اجازه شرکت در مراسم مذهبی‌شان با استدلال مسایل امنیتی داده نشده است.

بر اساس این گزارش به طور مثال در ۲۷ جولای، در بدخشان شمال شرق افغانستان، ریاست امر به معروف و نهی از منکر طالبان «هفت» مرد را که ریش‌های خود را تراشیده بودند ساعت‌ها حبس کردند. این نهاد افزوده که افراد طالبان در ولایت فاریاب «۲۹ دانشجو» را که در محفل نامزدی هم‌کلاسی شان موسیقی پخش کرده بودند مورد لت و کوب قرار دادند، «سرهایشان را تراشیدند و ۱۸ ساعت بازداشت کردند.»
زندانیان در محوطه زندان مرکزی قندهار در انتظار رهایی بنا به فرمان هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان به مناسبت عید فطر هستند

زندانیان در محوطه زندان مرکزی قندهار در انتظار رهایی بنا به فرمان هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان به مناسبت عید فطر هستند

گزارش جدید سه ماهه سازمان ملل حاوی موارد آشکاری از نقض حقوق بشری به قول این نهاد در افغانستان است که اگر حاکمیت طالبان در ایجاد اصلاحات این موارد گام برندارند به گفته این سازمان «چشم انداز صلح را تاریکتر می‌کند.»

ارقام جدید از بازداشت‌هایی را که سازمان ملل در گزارش جدید خود ثبت کرده است شامل فعالان حقوق زن، فعالان امور آموزش، روزنامه‌نگاران و مخالفان حاکمیت این گروه در افغانستان است.

این گزارش در حالی منتشر شده است که هم‌اکنون نهاد‌های حامی حقوق زنان افغان از طالبان خواسته‌اند ژولیا پارسی، ندا پروانی، مطیع‌الله ویسا را از بند رها کنند.

در همین حال منابع می‌گویند که‌ طالبان منیژه صدیقی، عضو «نهادهای جامعه مدنی و حقوق بشری افغانستان» را به تازه‌گی در خیرخانه در شمال کابل بازداشت کرده‌اند. بستگان او تأیید کرده که آنان پس از دو هفته مفقودی اطلاع یافتند که طالبان خانم صدیقی را بازداشت کردند.

وزارت خارجه بریتانیا نیز در تازه‌ترین به‌روز رسانی به شهروندان بریتانیایی توصیه کرده که به افغانستان سفر نکنند که ممکن است با خطر زندانی شدن از سوی طالبان مواجه شوند.

حکومت بریتانیا به شهروندان بریتانیایی هشدار داده است که «خطر شدید» زندانی شدن در افغانستان دارند و «در صورتی که شهروند بریتانیا در افغانستان بازداشت شود، ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها در زندان بماند.»

هر چند حکومت طالبان تا کنون در زمینه این گزارش واکنش نشان نداده است اما سخنگویان این گروه پیشتر گزارش‌های اینچنینی سازمان ملل را به شدت «رد کرده« و آن‌ها را «غرض‌آلود» خوانده است.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=5688
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x