پنج‌شنبه 6 ثور 1403 برابر با Thursday, 25 April , 2024
جستجو
Close this search box.
حداقل انتظارات مهاجران از سازمان ملی مهاجرت

حداقل انتظارات مهاجران افغانستانی از سازمان ملی مهاجرت

در این نوشتار سعی شده به حداقل انتظارات مهاجران افغانستانی از مسئولان کشور ایران که در قانون سازمان ملی مهاجرت پرداخته نشده را بررسی کنیم. کارشناسان حقوق مهاجران خوب می دانند که مهاجرین افغانستانی ساکن جمهوری اسلامی ایران پس از گذشت سال های طولانی اقامت در این کشور با مشکلات بیشمار اقامتی، مالکیتی ، آموزشی و شغلی روبرو هستند.

جای تاسف دارد که تصویب قوانین بررسی نشده ، غیر علمی و شتاب زده ، در وضعیت نابسامان و با بکار بردن سلایق خاص عده ای به دور از نظارت چند کارشناس از جانب مهاجران؛ همان خط مشی های قدیمی را در قوانین تصویب شده ی جدید نشان می دهد.

بیشتر بخوانید: نوید محمودی، نویسنده ،تهیه کننده و کارگردان افغانستانی

این قانون حتی محدودیت های بیشتری را سر راه مهاجرین قرار میدهد. جامعه مهاجرین اکنون با مشکلات زیادی مواجه هستند. حداقل انتظار جامعه مهاجرین افغانستان از رهبری ایران که تنها مدافع حقوق مهاجرین است، و از ریاست جمهوری ایران، وزراء محترم ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دیگر نهاد های مرتبط شامل امور ذیل است. که امید می رود در قانون جدید اعمال شود:

1- آسان سازی صدور گواهی نامه رانندگی برای دارندگان اقامت اعم از کارت آمایش، پاسپورت خانوار و دفترچه.

2- رفع معضل خروج و مراجعت اتباع افعانستان در داخل کشور و ایجاد ساز و کاری قانونی برای رفت و آمد مهاجرین در داخل کشور افغانستان مانند مهاجران مقیم در دیگر کشور های دنیا.

3- اعطای رسمیت و حق مالکیت اتباع افغانستان به اموال و املاک منقول وغیر منقول خود، شایسته نیست بعد از سال ها کار و اقامت در جمهوری اسلامی اسناد مالکیت یک افغانستانی بنام یک برادر و خواهر ایرانی ثبت شود. که این خود عواقب ناگواری را در پی دارد. در واقع افغانستانی های مهاجر عملا فاقد اسناد مالکیتی معتبر بر منابع و اموال شخصی خود هستند.

4- صدور اقامت دایم برای اتباع متولد ایران و دارندگان گواهی تولد در ایران که متولد این خاک اند و با آداب و فرهنگ ایرانی خو گرفته اند و نیز فرزندان مادر ایرانی.

5- حل مشکلات بانکی و اعطای کارت بانک ها و جلوگیری از محدودیت ها و مسدودیت های های فصلی و سلیقه شعب بانک ها و بازی با منابع و سپرده های مهاجرین.

6- داشتن حق کار و کسب در تمام مشاغل بصورت برابر.

7- اعطای کمک معیشت در شرایط تورمی موجود مانند برادران و خواهران ایرانی.

8- رفع موانع تحصیلی و آموزشی دانش آموزان و دانشجویان مهاجر و ایجاد فرصت تحصیل در مقاطع بالاتر و رشته های دلخواه.

این امور حداقل انتظارات جامعه مهاجرین افغانستان از مسئولان خدوم و مومن جمهوری اسلامی مخصوصا نمایندگان انقلابی جمهوری است. امیدوارم از حقوق بی دفاع ترین و مظلوم ترین ساکنان این خاک دفاع کنید و این پیشنهادات و انتظارات به حق در قانون جدید دیده شود.

بیشتر بخوانید: انتقاد نماینده مجلس پاکستان از رفتار غیر انسانی مقابل مهاجران افغان

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=2416
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x