شنبه 8 ثور 1403 برابر با Saturday, 27 April , 2024
جستجو
Close this search box.
حسن نوروزی، شاعر کودک و پژوهشگر مهاجر افغانستانی

حسن نوروزی، شاعر کودک و پژوهشگر مهاجر افغانستانی در ولسوالی بهسود ولایت میدان وردک افغانستان متولد شد، بعد از یک سالگی حسن نوروزی، خانواده وی به کابل سکونت کردند و تقریبا پنج سال بعد از آن به دلیل مسائل امنیتی به جمهوری اسلامی ایران مهاجرت کردند و ساکن مشهد شدند.خانواده حسن نوروزی چند ماهی در مشهد بودند و بعد از آن در قم سکونت یافتند، سال 1361 بود که دوباره راهی مشهد و همانجا ماندگار شدند.

تحصیلات حسن نوروزی در مشهد ادامه یافت و در دوره راهنمایی بود که با ادبیات آشنا شد، رفته رفته با حضور در حوزه های هنری و کلاس های نقد، علاقه اش به حوزه ادبیات کودک بیشتر شد. حسن نوروزی فعالیت های جدی خود را در حوزه ادبیات کودک از سال 1378 شروع کرد و در این مسیر فعالیت های گوناگونی انجام داد از جمله : چاپ نشریه و ویژه نامه مانند جمع آوری مجموعه “سوره بچه های مسجد” با کمک دوستانش آقای محمد حسین محمدی و رهیاب بلخی.

سوره بچه های مسجد یک سلسله کتاب ادبیات کودک و نوجوان است که در آن سالها به وسیله حوزه هنری منتشر شد. اولین کتاب حسن نوروزی در زمینه ادبیات کودک، مجموعه شعری برای نوجوانان بود به نام “شهر گل ها”. این مجموعه شعردر سال 1384 در هرات با کمک محمود رضایی از موسسه نشر تولید، به چاپ رسید.
سال 1393 بود که حسن نوروزی با دعوت آقای نادر موسوی در مدرسه اش مشغول به کار شد. حسن نوروزی در حوزه های دیگری نیز فعالیت کرده است که یکی از آنها ویراستاری کتاب بود؛ او کتاب های مختلفی را در دهه هشتاد ویرایش کرد از جمله بعضی از آثار علامه سلجوقی که در این اواخر به چاپ رسید. حوزه دیگر فعالیت او کار های آموزشی بود؛ حسن نوروزی سالها در مدارس خودگردان مهاجرین تدریس کرد وچندین سال مدیر یکی از این مدارس خودگردان در مشهد بود.
در اواسط دهه نود حسن نوروزی با تجاربی که از کار ادبی و آموزشی برای دانش آموزان مهاجر داشت، راهی تهران شد و در آنجا بود که زمینه فعالیت های وسیع و بیشتری برایش فراهم شد؛ او مشغول کار در یکی از مدارس خودگردان مهاجرین به نام مدرسه فرهنگ شد و فعلا یکی از معلمین فعال این مدرسه است.
از آثار فاخر حسن نوروزی میتوان به دو مجموعه شعر کودک به نام “ناگهان کلاغ” و “باغ کاغذی” که در سال 1401 به چاپ رسیدند اشاره کرد.

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=6812
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x