چهارشنبه 12 ثور 1403 برابر با Wednesday, 1 May , 2024
جستجو
Close this search box.

ریحانه بیانی نویسنده داستان مهاجر افغانستانی است که در هفتم فروردین سال1361 در شهر قم متولد شدند و تا کنون درقم زندگی میکنند.خانم بیانی تحصیلات خود را در قم پیگیری کردند و در سال 1387 داستان نویسی را آغاز کردند، این نکته جالب است که در آن دهه ها بیشتر فعالیت های شعری در میان مهاجران رواج داشت و داستان نویسی کمتر مورد توجه بود از این جهت خانم ریحانه بیانی را از جمع انگشت شمار داستان نویسان مهاجر در دهه هشتاد در قم میتوان دانست.

پدر و مادر وی در تابستان سال 1360 به ایران مهاجرت کردند و پدر بزرگ وی استاد خادم حسین بیانی است که از شاعران پیشکسوت شعر مهاجر هستند و اشعار ایشان در چند مجموعه منتشر شده است و از پیشگامان سرودن شعر به لهجه هزارگی هستند.به گفته ریحانه بیانی پدر و عموی وی از کودکی نقش مهمی در علاقه او به جهان ادبیات داشتند و ورود او به حوزه های هنری با نقاشی و طراحی آغاز شد.

ریحانه بیانی راه را برای سایر داستان نویسان مهاجر با تاسیس بخش داستان در کانون فرهنگی «کلمه» (1393) باز کرد، اولین مجموعه داستان ایشان به وسیله انتشارات تاک در کابل و بعد از آن در انتشارات آمو در تهران به نام «دستمال خامک دوزی» در سال 1396 به چاپ رسید، این مجموعه داستان شامل سیزده داستان کوتاه است که درباره ی مقاطع و سرگذشت هایی از زندگی زنان و دختران مهاجر در ایران است.در نمایشگاه کتاب تهران (سال 1400) مراسم امضای این کتاب با حضور خود نویسنده در غرفه انتشارات آمو برگزار شد.

خانم بیانی در جشنواره های متعدد مقام آوردند و خود نیز به مرحله داوری در جشنواره های ادبی مهاجرین راه یافته، ریحانه بیانی در نقاشی هم تابلوهای زیبایی خلق کرده است. از جمله افتخارات خانم ریحانه بیانی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کسب مقام اول نخستین جشنواره ادبی نوروز برای داستان “خوابم نمیبرد” سال 1394
  • تقدیر از سوی جایزه ادبی تهران برای داستان “زمزمه های خاله مینا”
  • موفقیت در جایزه ی ادبی اصفهان و جشنواره ادبی ماوراء
  • تقدیر در ششمین جشنواره قندپارسی برای داستان “دستمال خامک دوزی” سال 1390
  • داوری چهارمین دوره “داستان های عاشورایی واژه های تشنه” در سال 1395
  • داوری پنجمین جشنواره “داستان هزار و یک شب” در سال 1396
  • ویراستاری مجموعه “داستان نذر حلوای سرخ”

همچنین ریحانه بیانی نقدی برای کتاب وقتی موسی کشته شد اثر سید ضیا قاسمی نوشته است که این نقد در روزنامه همشهری ایران چاپ شده است. ریحانه بیانی، این نویسنده مهاجر در عین حال نقاش هم هست و او هنر نقاشی را در کنار نویسندگی اش پیشگرفته و در این زمینه آثار ارزشمندی دارد.

 

 

 

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=4810
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x