شنبه 8 ثور 1403 برابر با Saturday, 27 April , 2024
جستجو
Close this search box.
نادر موسوی معلم، پژوهشگر و فعال فرهنگی مهاجر افغانستانی

نادر موسوی معلم، پژوهشگر و فعال فرهنگی مهاجر افغانستانی است که در مهر ماه سال 1353 در روستای هادی چوپان شهر مزار شریف، ولایت بلخ متولد شد.
نادر موسوی تا اواسط مقطع سوم ابتدایی را در مدرسه ی روستای هادی چوپان درس خواند و بعد از سوزانده و ویران شدن مدرسه شرایطی برای خانواده اش مهیا شد تا به جمهوری اسلامی ایران مهاجرت کنند.
خانواده نادر موسوی در بندر عباس ساکن شدند و نادر موسوی توانست دوباره از مقطع سوم ابتدایی شروع به تحصیل کند.
دوران ابتدایی را در بندر عباس گذراند و مقطع دبیرستان را در دانشگاه تهران رشته ی مهندسی مکانیک ماشین های کشاورزی و مقطع کارشناسی ارشدش را نیز در دانشگاه تهران جامعه شناسی خوانده است.

نادر موسوی در اواخر سالهایی که دوره لیسانس را میگذراند با کمک چند تن از دوستانش، مدرسه “فرهنگ” را در منطقه پاسگاه نعمت آباد زمزم تهران برای کودکان مهاجر، کودکانی که به هر دلیلی نمیتوانستند وارد مدارس رسمی شوند؛ بنا کردند که از همان سال 1379مشغول به آموزش بچه های مهاجر است.

نادر موسوی در همان سال های ابتدایی علاقه به آموزش داشت و به گفته خودش زمانی که در مقطع سوم ابتدایی بوده است چندین شاگرد از همسایه های خود داشته است.
فعالیت های رسمی نادر موسوی در حوزه آموزش از اردیبهشت ماه سال 1379، با باز کردن یک مدرسه در منطقه پاسگاه نعمت آباد به نام “مجتمع آموزشی فرهنگ” برای کودکان مهاجر شروع شد.به گفته نادر موسوی در این منطقه تعداد زیادی کودکانی بودند که به دلایل مختلف نمی توانستند در مدارس دولتی ثبت نام کنند و این همزمان با موج دوم مهاجرت افغانستانی ها به ایران بود؛ در این زمان نادر موسوی با باز کردن مدرسه ای برای این کودکان شروع به کار کرد، در ماه های اول تعداد شاگردان مدرسه حدود سیصد دانش آموز بود که پس از آن با باز کردن شعبه دوم و سوم در آغاز دومین سال شروع فعالیتش تعداد دانش آموزان به بالای هزار و دویست دانش آموز رسید.

نادر موسوی در یکی از مصاحبه های خود میگوید:

“در سالهای اول بچه ها روی موکت می نشستند و کتاب هایشان را از کتاب های بازیافتی و کهنه بچه های تهران تهیه میکردیم؛ آنها بچه هایی بودند که خودشان یا پدر و مادرشان مدرک اقامتی نداشتند، سن و سالشان از مقطعی که باید باشند بالاتر بود، مدرک اقامتی شان از یک استان دیگر بود و به هر صورت قوانین اجازه نمیداد آنها در مدارس دولتی نام نویسی کنند؛ آنها ناچار بودند در مدرسه های خودگردان که توسط خود مهاجرین که در خانه ها راه اندازی شده بود درس بخوانند، مدرسه ی فرهنگ یک نمونه از صدها مدرسه خودگردان بود…”

نادر موسوی در طول این سالها علاوه بر آموزش، برای بچه های مهاجر فعالیت های فرهنگی دیگری نیز انجام داده است، از جمله چاپ نشریه های : “طراوت” که چندین سال برای بچه های مهاجر چاپ میشد؛ مجله “کودکان آفتاب” و کتابی به تألیف نادر موسوی به نام “بازگشت” که درباره تاریخ و جغرافیای افغانستان است و بسیاری فعالیت فرهنگی دیگر… اشاره کرد.
نادر موسوی به عنوان یکی از سه نامزد جمهوری اسلامی ایران برای جایزه یاد بود آسترید لیندگرن – آلما – 2023 معرفی شد. شورای کتاب کودک ایران، آقای موسوی را که یک معلم مهاجر و فعال فرهنگی مقیم ایران است به عنوان “مروج کتابخوانی” معرفی کرده است..

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=6809
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x