جمعه 7 ثور 1403 برابر با Thursday, 25 April , 2024
جستجو
Close this search box.
احمد عطایی و رضا عطاران

احمد عطایی در سال 1356 در شهر هرات چشم به جهان گشود. وی در سنین کودکی شیفته ی هنر بود و همین سبب شد هنگامی که در سن 22 سالگی به ایران مهاجرت کرد در همین عرصه شروع به فعالیت کند. نمایشنامه “در سوگ نینوا” و نمایش “ملا محمد جان” گوشه ای از هنر های این فیلمنامه نویس مهاجر است. وی در فیلم سینمایی “محاکمه” نیز نقش آفرینی کرده و اکنون مدیر کانون پرورش استعداد های مهاجرین، به نام کانون “مام میهن” است.

در گفتگویی که با آقای احمد عطایی صورت گرفت وی به عملکرد این کانون امیدوارست و می گوید امیدوارم هنرمندان این کانون بتوانند تصویر درستی از جامعه مهاجرین ارائه بدهند.

گفتگو با آقای احمد عطایی

– چه چیزی در شما انگیزه ایجاد کرد تا به هنر روی بیاورید؟

علاقه من در کودکی مسبب این شد که در بزرگسالی به دنبال هنر بروم.

 

– به عنوان یک مهاجر، در این راه به چه مشکلاتی بر خورده اید؟

طبیعتا مشکلات در هر کاری وجود دارند. مخصوصا در غربت این مشکلات دو برابر می شوند، اما من تلاش خودم را کردم تا هر طور شده به آنچه میخواهم برسم.

 

– درمورد حرفه ی بازیگری خود بگویید.

بنده اولین بار در فیلم کوتاه “محاکمه” به کارگردانی ایرج قادری و بعد از آن در سریال “هزار رنگ” به کارگردانی وحید نگاه، به ایفای نقش پرداختم. بعد ها در چند پروژه کوتاه دیگر هم مشارکت داشتم.

 

– تاکنون چه فیلمنامه هایی نوشته اید؟

“در سوگ نینوا”، نمایش “ملامحمدجان”، “پشت پنجره‌‌های مه‌گرفته” و “پرچم” از فیلمنامه های مطرحی است که نوشتم.

 

کانون مام میهن
هنرجویان مام میهن

– از ایده شکل گیری کانون “مام میهن” بگویید.

مهاجران زیادی در ایران هستند که در رشته های مختلف هنری مخصوصا بازیگری استعداد دارند. آقای نگاه با کمک جمعی از دوستان تصمیم گرفتن کانون تئاتر و سینمای “مام میهن” را ایجاد کنند. این کانون سال 1390 افتتاح شد و مورد استقبال هنرجویان زیادی قرار گرفت. جناب نگاه سال 1392 به خارج از ایران سفر کردند و از اون موقع افتخار مدریت کانون با بنده است.

 

– در کانون “مام میهن” چه کلاس هایی برگزار می شود؟

کلاس های زیادی از جمله کلاس های بازیگری تئاتر و سینما، کلاس های فن بیان که زیر نظر استاد احراری است، کلاس سلفژ، آموزش خطاطی، نقاشی، دوبله و عکاسی در این کانون برگزار می شود. هنرجویان علاقه زیادی به کلاس های بازیگری و فن بیان نشان دادند به طوری که کلاس های فن بیان ما به دوره نوزدهم رسیده است.

 

– سرنوشت هنرجویان شما پس از پایان دوره ها چه می شود؟

اکثر دفاتر سینمایی کانون ما را می شناسند و برای انتخاب بازیگر افغانستانی به ما مراجعه می کنند. ما با کارگردانان مطرحی همچون رضا عطاران، ابراهیم حاتمی کیا، مجید صالحی ومحسن میر دامادی همکاری داشته ایم.

 

هنرجویان یمام میهن
جمعی از هنرجویان مام میهن با حضور فرشته حسینی

– چرا کارگردانان فقط برای نقش مهاجران افغانستانی سراغ شما می آیند و از هنرجو های شما در نقش ایرانی استفاده نمی کنند؟

متاسفانه با وجود اینکه ما اشتراک فرهنگی زیادی داریم ولی هنوز از هنرجو های ما برای نقش های نگهبان، کارگر، قاچاقبر و.. استفاده می شود. انگار نمی دانند ما شاعر و نویسندگان برجسته ای هم داریم. امیدوارم هر چه زود تر این دیدگاه تغییر کند و نقش های اشخاص فرهنگی هم به هنرجو های ما داده شود.

 

– میتوانید تعدادی از هنرجویان موفق کانون “مام میهن” را نام ببرید؟

بله، محمد امین صاحب زاده، رضا احمدی، عیسی حسینی، مرجان خالقی، صبور خالی، بشیر احمد نیکزاد از هنرجوهایی هستند که موفق شدند در سینمای ایران نقش آفرینی کنند. همچنین حسیبا ابراهیمی از بین هنرجویان توانست به سینما افغانستان وارد شود.

 

– دغدغه ی مهم هنرجویان کانون چیست؟

متاسفانه ورود به سینمای افغانستان تنها با پول و پارتی بازی امکان پذیر است. امیدواریم هرچه زودتر در این کشور نظم و صلح بر قرار شود تاهنرمندان ما از کار در کشور خود دلسرد نشوند.

 

 

 

منبع : هفته

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=672
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x