چهارشنبه 5 ثور 1403 برابر با Wednesday, 24 April , 2024
جستجو
Close this search box.

بیوگرافی صحرا کریمی:

صحرا کریمی با نام اصلی صغرا کریمی،کارگردان، فیلمنامه نویس و بازیگر  مهاجر افغانستانی متولد ۳۱ اردیبهشت سال 1364 در تهران است.

خانواده صحرا کریمی:

پدر صحرا کریمی از ساکنان جوی میر هزار سنگ تخت بندر، منطقه ای در ارزگان قدیم (دایکندی کنونی) و همینطور مادرش از ولایت بدخشان است.

تحصیلات صحرا کریمی:

صحرا کریمی تحصیلات دوران ابتدایی و متوسطه را در ایران سپری کرد. رشته دبیرستانی اش ریاضی فیزیک بود. صحرا برای مدتی کوتاه دانشجوی رشتهٔ مهندسی عمران در دانشکدهٔ مهندسی دانشگاه شهید چمران اهواز بود. او دارای دو مدرک لیسانس در رشتهٔ کارگردانی فیلم مستند و کارگردانی فیلم داستانی، مدرک فوق لیسانس در رشتهٔ کارگردانی فیلم داستانی و مدرک دکترا در رشتهٔ کارگردانی فیلم داستانی با گرایش نشانه شناسی و زیبایی شناسی در سینما است و پایان‌نامه لیسانس او دربارهٔ موج نوی سینمای ایران بود.

این کارگردان سینما دکترای کارگردانی فیلم داستانی از دانشگاه هنر و فیلم جمهوری اسلواکی را دریافت کرده است. او نخستین و تنها زن در افغانستان است که دارای مدرک دکترای سینما و فیلم سازی می باشد. وی خود را پیرو فلسفهٔ هستی گرایی یا اگزیستانسیالیسم می داند. او همچنین به صورت نامنظم یادداشت های ادبی در وبلاگش درج می کرد.

نخستین تجربه در زمینه بازیگری صحرا کریمی:

صحرا کریمی در زمینهٔ بازیگری نخستین نقش خود را در سن ۱۴ سالگی در فیلم  «دختران خورشید» به کارگردانی مریم شهریار (برندهٔ جایزه در جشنواره‌های درجه سه فیلم مونترآل و براتیسلاوا در سال ۲۰۰۰ میلادی) بازی کرد. گفتنی است که ایشان در فیلم سینمایی  «خواب سفید» نیز در نقش معصومه هنرنمایی کرده‌ است.

صحرا کریمی در سال ۲۰۰۱ میلادی پس از شرکت در جشنوارهٔ فیلم براتیسلاوا از ایران اخراج شد و در اسلواکی درخواست پناهندگی کرد.

خروج از کابل:

با سقوط کابل در ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ به دست طالبان، صحرا کریمی به کی یف در اوکراین فرار کرد.

آثار صحرا کریمی:

صحرا کریمی تاکنون بیش از سی فیلم کوتاه داستانی و مستند و چندین فیلم نیمه‌بلند داستانی و یک فیلم بلند مستند ساخته‌است که از مهمترین آنها میشود به موارد زیر اشاره کرد:

  •  زنان پشت فرمان رانندگی
  • نسیمه خاطرات روزانه دختری مهاجر
  • خواب سفید
  • دختران خورشید
  •  در جستجوی خیال

جوایز و افتخارات صحرا کریمی:

  •  کسب جایزه بهترین فیلم داستانی از آکادمی فیلم و هنر اسلواکی برای فیلم نسیمه
  •  کسب جایزه برای فیلم حوا، مریم، عایشه
  • کسب 22 جایزه در 30 فستیوال بین المللی فیلم در سراسر دنیا
  • آنجلینا جولی بازیگر و فعال حقوق بشر از صحرا کریمی بعد از تولید فیلم حوا، مریم، عایشه پشتیبانی کرده است.

آثار صحرا کریمی در بیش از سه جشنوارۀ فیلم شرکت کرده‌اند و جوایز ی بخاطر تشویق وی برای رشد هنر افغانستان به وی اعطا شدنه بخاطر توانایی شخصی وی. فیلم زنان افغان پشت فرمان رانندگی تقریباً در ۳۰ جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم در سراسر جهان شرکت کرده‌است که نزدیک به ۲۲ جایزه از جمله بهترین فیلم مستند سال ۲۰۱۰ اسلواکی را نصیب خود کرد. همچنین از شبکه‌های آرته و  تلوزیونملی  نیز پخش شد و همچنین در حاشیهٔ «کنفرانس بن دو» در آلمان نیز به نمایش درآمد.

فیلم نیمه‌بلند داستانی نسیمه، خاطرات روزانهٔ دختری مهاجر در سال ۲۰۱۰ جایزهٔ گراند پریکس کوداک را از آن خود کرد همچنین جایزهٔ بهترین کارگردانی و بهترین فیلم را در جشنوارهٔ فیلم‌های دانشجویی اسلواکی از آن خود کرد و به عنوان نامزد اسکار دانشجویی از جمهوری اسلواکی به افغان فلم در سال ۲۰۱۰ معرفی شد.

این فیلم همچنین برنده جایزهٔ بهترین فیلم کوتاه داستانی آکادمی فیلم و تلویزیون ملی شد. ارزش این جایزه برای هنرمندان اسلواکی، با و دیوید در ایتالیا برابری می‌کند. این جایزه از مهم‌ترین جوایز سینمایی کشور اسلواکی است که به اسکار اسلواکی مشهور است.

در جست‌وجوی خیال نام یکی دیگر از فیلم‌های دانشجویی صحرا است که جایزهٔ غیردانشجویی (حرفه‌ای) جشنوارهٔ بیل بائو را در اسپانیا برد و به وسیلهٔ شبکهٔ تلویزیونی آرته خریداری شد.

 

لینک کوتاه: https://mohajer.news/?p=2548
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آخرین مطالب
آخرین دیدگاه ها
پر بازدیدترین ها
0
دیدگاه شما ارزشمند است، لطفا نظر دهید.x